kmc 10 speed sl

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

kmc 10 speed sl

Bericht door mtb arno »

is er hier iemand die ervaring heeft met deze ketting, ik het op de site van weightweenies al gezien dat er redelijk wat mensen zijn die met deze ketting op hun mtb rijden, werkt deze dan echt goed in combinatie met 9 speed, en hoe zit het met de duurzaamheid,
als ik zie hoe deze opengewerkt is zou ik denken dat ze wel goed in de modder presteert, vermits de modder van tussen de tandwielen en ketting langs die openingen als het ware word uitgeperst .
maar lans de andere kant kan de modder wel tot diep in de schakelrollen geraken.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Ik heb enkel met de KMC X9 Sl gold ervaring. Deze ketting is identiek aaan de X10sl, maar ze is iets breder.

ERVARINGEN

- LOOKS: De gouden titanium nitride laag blijft erop, dus de ketting blijft er goud uitzien

- BETROUWBAARHEID: Ketting lijkt me sterk. Ze ligt een jaartje op de bike en is nog niet gebroken. Ik heb voordien al Dura ace ketting overgetrapt. Enig minpuntje is de "sluitschakel". Deze is tijdens een beklimming los in 2 gebroken #-o
Maar een powerlinkske erop en geen enkel probleem.
Problemen met vuilophoping is er niet echt. Ketting is mooi schoon te maken mits de juiste smering.

- GEWICHT: Zeer goed, de lichtste 9-speed ketting die er verkrijgbaar is

- PRIJS: Kost heel wat meer dan een topmodel van shimano of sram. Maar je hebt een lichtere ketting met betere looks die even betrouwbaar is.


Over de X10sl,
De invoerder heeft me verteld dat de 10 speed ketting op een mtb geen enkel probleem mag opleveren. Ik ontvang binnenkort een testexemplaar van de 10 speed als ook van de nieuwe 9 speed modellen. Een testverslag mag je nog wel verwachten!

Waaorm een 10 speed op je mtb?
- lichter
- smaller, dus minder kans op wrijving op de derailleur. De ketting is wel echt maar een ongelooflijk klein stukje smaller.



Afbeelding
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Ik heb al een X10 SL met succes op mijn koersfiets (9speed dura ace) gebruikt.
Als mijn huidige MTB ketting na de winter vervangen wordt ga ik ook de X10SL gebruiken.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Ook bij ons in de ploeg niks dan positieve reacties over de X9 en de X9 sl, van de X10 die al getest zou zijn heb ik geen weet..
Kleur blijft, ikzelf had ook iets minder chainsuck dan medebikers met sram ketting. (reed toen met de x9)
=D>
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Het enige dat ik nogal hoor op de WW's is dat er snellere slijtage zou optreden bij de tandwielen.Hangt een beetje af vd merken,maar er zijn waar de platen wat dikker zijn.Hierdoor blijf je goed schakelen,maar je tandwielen slijten sneller door de wrijving.Soms gebeurt het dat de ketting op de cassette durft te verspringen vanwege een slechte kettinglijn.Dit heb ik allemaal maar gehoord/gelezen.Ik ga ze ook wel uitproberen.Maar niet direct met de Carbon-Ti tandwielen! :lol:
De X9SL zijn kettingen voor mij momenteel!Sterk,kleurvast,redelijk slijtagebestendig,snel en goed te reinigen en uitblazen
Gebruikersavatar
TS biker
Mountainbiker
Berichten: 351
Lid geworden op: di 25 okt 2005 17:15
Rijdt met: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Bericht door TS biker »

let ook op, want de x10 sl zijn voor 2007 smaller geworden. Vorige jaar was zo'n ketting gemiddeld 6,2mm breed, nu zouden ze 5,88mm zijn geworden. Niet ideaal dus voor 9v [-X !
Ik zou gewoon bij x9 sl blijven, waarom maken ze anders 9 & 10v modellen ???
Gebruikersavatar
MilkSjeik
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: di 30 aug 2005 21:26
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Bericht door MilkSjeik »

JanMan schreef:Enig minpuntje is de "sluitschakel". Deze is tijdens een beklimming los in 2 gebroken #-o
Maar een powerlinkske erop en geen enkel probleem.
Problemen met vuilophoping is er niet echt. Ketting is mooi schoon te maken mits de juiste smering.
Ik zit kort bij de aankoop van een nieuwe bike. Daar had ik ook graag met 2 kettingen op gewerkt. Omdat de looks en commentaren van die KMC kettingen gewoon super zijn ligt deze keuze in elk geval al vast :p Maar als ik het goed begrijp moet ik er dan 2 powerlinks van sram bijkopen?
Gebruikersavatar
ridley86
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 15:47
Rijdt met: Rockmachine Xc elite team eleven
Contacteer:

Bericht door ridley86 »

Bij kmc zit er ook al een powerlink in de ketting dus gewoon 2 kettingen aanschaffen , op lengte maken en knallen :-D

Van op de site

Model X9SL-GOLD
Afwerking Titanium Nitride Coating
Aantal tandwielen achter 9
Toepassing Intensief gebruik
Bruikbaar voor Derailleursystemen t/m 27 versnellingen
Pin Kracht 250 Kgf
Max. Breuklast 1020 Kgf
Pin lengte 6,6 mm
Bijzonderheid 242 Gram/110 schakels
Bijzonderheid X-Brug - Snel en soepel schakelen
Bijzonderheid eXtra Stretch Proof - Extreem slijtvast
Bijzonderheid Titanium Nitride Coating
Bijzonderheid Inclusief MissingLink-9 Sluitschakel
Pin Verbinding Flat-Step
Gebruikersavatar
MilkSjeik
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: di 30 aug 2005 21:26
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Bericht door MilkSjeik »

ridley86 schreef:Bij kmc zit er ook al een powerlink in de ketting dus gewoon 2 kettingen aanschaffen , op lengte maken en knallen :-D

Bijzonderheid Inclusief MissingLink-9 Sluitschakel
Klopt, maar zoals JanMan schreef is die sluitschakel net het zwakke punt :)
Gebruikersavatar
ridley86
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 15:47
Rijdt met: Rockmachine Xc elite team eleven
Contacteer:

Bericht door ridley86 »

Volgens mij toch niets zwakker dan de sram powerlinks, waar ik er ook al van stuk heb gereden. Gelukkig zijn dit de zwakke punten in de ketting, gewoon een nieuwe er tussen en klaar
Plaats reactie