lichte aandrijving

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Als ik mij niet vergis kan je een mtb crankstel gebruiken met 2 bladen,mits een kortere trapas voor een betere kettinglijn.Je moet hier wel enkel opletten of je voldoende spatie hebt tussen de liggende achterdriehoek en je tandwiel.Ik ben anders wel benieuwd naar de andere mogelijkheden.
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

lichte aandrijving

Bericht door Stappertje »

Trevorken schreef:Jawadde, nen echte stoemper, of is die nick-name afkomstig van de manier waarop je naar boven gaat :lol: (grapje hoor)

Als je op de site van FSA kijkt, dan vind je daar crankstellen die gemaakt zijn voor cyclocross:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 21&pid=775
Blijkbaar rijden die rond met 36/46. Kan je eigenlijk niet beter een crankstel van MTB nemen die met 2 bladen uitgerust is?
Ik vermoed dat je dan meer verschillende tandwielen kan gebruiken.
Yep klopt, heb ik reeds bekeken. Maar de maximale cranklengte bij FSA is volgens mij slechts 175 mm. en ik wil per sé een 180 mm. cranklengte (t.b.v. de meerwaarde van de hefboomwerking) de voorbladen moeten zowiezo een 34 en 46 worden (dit voor de GrandRaidCristalp) met een 11-34 achter (omdat de lichtste versnelling 1:1 voldoende is voor de GRC). Voor competitie ben ik er nog niet uit wat te doen!!!!
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: lichte aandrijving

Bericht door kenny »

Stappertje schreef:
Trevorken schreef:Jawadde, nen echte stoemper, of is die nick-name afkomstig van de manier waarop je naar boven gaat :lol: (grapje hoor)

Als je op de site van FSA kijkt, dan vind je daar crankstellen die gemaakt zijn voor cyclocross:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 21&pid=775
Blijkbaar rijden die rond met 36/46. Kan je eigenlijk niet beter een crankstel van MTB nemen die met 2 bladen uitgerust is?
Ik vermoed dat je dan meer verschillende tandwielen kan gebruiken.
Yep klopt, heb ik reeds bekeken. Maar de maximale cranklengte bij FSA is volgens mij slechts 175 mm. en ik wil per sé een 180 mm. cranklengte (t.b.v. de meerwaarde van de hefboomwerking) de voorbladen moeten zowiezo een 34 en 46 worden (dit voor de GrandRaidCristalp) met een 11-34 achter (omdat de lichtste versnelling 1:1 voldoende is voor de GRC). Voor competitie ben ik er nog niet uit wat te doen!!!!
Op de Cristalp ga je toch enkele malen te kort komen met dat verzet hoor.
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

lichte aandrijving

Bericht door Stappertje »

Nou ik dacht het niet (= ervaring met zulks tijdens de GRC), m'n beste tijd ooit heb ik gereden met 46/34/geen piccolo XTR en een 12-34 cassette waarbij de 12 speciaal voor de GRC verwisseld is door een 11.

Mede door mijn natuurlijke wat zwaardere bouw (83 Kg) kon ik met dit verzet in de afdalingen mijn tekortkomingen op de beklimmingen grotendeels verdoezelen.
zwiebertje
Mountainbiker
Berichten: 898
Lid geworden op: za 21 jan 2006 18:05
Rijdt met: Ne rappen no name,'t is de man die telt

Bericht door zwiebertje »

Rijdt al geruime tijd met 44-32 vooraan,kleinste tandblad weggelaten,en kortere as genomen om zo dicht mogelijk te komen op de achterbrug!
Eventueel race-crank met een mtb-ster erop voor kleinere tandbladen of een compact-crank met een 34 erop( en 50 vervangen door een 46)!
Mtb-compact kunt ge zelfs een 29-44 eropsteken,dit gecombineerd met 11-34 achter en ge kunt bijna overal op,of anders gaat ge rapper te voet!
Een 38 is het kleinste voor een 130 mm-steek(chimano e.a.)!
Heb nog een ouder type xtr liggen(nieuw)met 46-36-26 (110 steek) voor vierkant-as en lengte 175,en denk dat die wel in 180 te krijgen waren?
Dus het is perfekt mogelijk om maar met 2 tandbladen vooraan te rijden!
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

lichte aandrijving

Bericht door Stappertje »

zwiebertje schreef:Rijdt al geruime tijd met 44-32 vooraan,kleinste tandblad weggelaten,en kortere as genomen om zo dicht mogelijk te komen op de achterbrug!
Eventueel race-crank met een mtb-ster erop voor kleinere tandbladen of een compact-crank met een 34 erop( en 50 vervangen door een 46)!
Mtb-compact kunt ge zelfs een 29-44 eropsteken,dit gecombineerd met 11-34 achter en ge kunt bijna overal op,of anders gaat ge rapper te voet!
Een 38 is het kleinste voor een 130 mm-steek(chimano e.a.)!
Heb nog een ouder type xtr liggen(nieuw)met 46-36-26 (110 steek) voor vierkant-as en lengte 175,en denk dat die wel in 180 te krijgen waren?
Dus het is perfekt mogelijk om maar met 2 tandbladen vooraan te rijden!
Hè hè, zwiebertje, jij snapt het als je lichter dan 1:1 moet schakelen is lopen/stappen net zo snel. Even een vraagje voor je waar zijn 29 tands compact bladen verkrijgbaar indien u dat weet?
Gast

Bericht door Gast »

net zo snel betekend niet dat je meer of minder kracht verliest
als fietsend verlies je minder kracht dan al lopend of stappend
:wink:
zwiebertje
Mountainbiker
Berichten: 898
Lid geworden op: za 21 jan 2006 18:05
Rijdt met: Ne rappen no name,'t is de man die telt

Bericht door zwiebertje »

Dat is ook waar,je moet zelf maar een compromis maken al rijdend!
Is het voor een wedstrijd van 1 uur kan je het best al lopend doen als het toch maar voor een klein eindje is!
Rijdt je een maraton van 4-5 uur dan kan je best je krachten sparen door klein te trappen i.p.v. een lange loopbeurt!
Een 29-44 kan bij FRM en ook bij FSA geloof ik,maar heb het niet nagekeken!
Meen ook al eens in een Duits boekske een 30 tands-tandwiel gezien te hebben op een vierkant met steek 104 mm?
Zikke
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 22:11
Rijdt met: Stevens Scope Team

Bericht door Zikke »

In België is het perfect mogelijk om marathons met een 29/44 in combinatie met 11/34 te rijden, maar voor de GRC ???
Ik heb de GRC (131 km) al twee keer gereden en hier heb je wel echt een triple (22 vooraan) nodig. Ik vraag me ook af wat je in de afdalingen kan goedmaken met een 46 vooraan, het gaat sowiezo al snel bergaf.

Hé Stappertje, mag ik dan wel vragen wat jouw beste tijd was op de GRC ?
Gebruikersavatar
philcore
Mountainbiker
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 13:21
Rijdt met: Canyon AL9.0
Contacteer:

Bericht door philcore »

Misschien een ander voorstel voor een lichte aandrijving. Doe zoals Roel P., die heeft een xtr cranck speciaal voor twee bladen voorzien.
En vanachter heeft hij een xtr blok opliggen van 8 tandwielen.
Zie maar in de O2 bikers.
2 x 8 om juist te zijn.
En als Roel het kan, kunnen wij het ook. :roll:
(of is het omgekeerd???)
Plaats reactie