lichte aandrijving
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01
lichte aandrijving
Bericht door Stappertje »
Ik ben voornemens om m'n nieuwe bike uit te voeren met 2 tandbladen aan de voorzijde (tot nog toe demonteerde ik altijd de "piccolo").
Nu wil ik een racecrankstel met twee voorbladen gaan monteren (dura-ace of FSA. en wil deze uitvoeren met een 46/34 combinatie en een XTR-12-34 cassette (de twaalf gaat eraf voor de Grand Raid Cristalp en wordt vervangen door een 11)
Wellicht dat ik voor nationale aktieviteiten kleinere voorbladen monteer (met name het grote voorblad) in combinatie met een wegcassette. Tevens wil ik een race-achterderrailleur monteren en ben ik van plan om een cranklengte van 180 mm. te monteren.
Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke systemen?
Nu wil ik een racecrankstel met twee voorbladen gaan monteren (dura-ace of FSA. en wil deze uitvoeren met een 46/34 combinatie en een XTR-12-34 cassette (de twaalf gaat eraf voor de Grand Raid Cristalp en wordt vervangen door een 11)
Wellicht dat ik voor nationale aktieviteiten kleinere voorbladen monteer (met name het grote voorblad) in combinatie met een wegcassette. Tevens wil ik een race-achterderrailleur monteren en ben ik van plan om een cranklengte van 180 mm. te monteren.
Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke systemen?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01
lichte aandrijving
Bericht door Stappertje »
Hoi JanMan,
Waar rijden de crossers eigenlijk mee momenteel?
Waar rijden de crossers eigenlijk mee momenteel?
- Trevorken
- Mountainbiker
- Berichten: 958
- Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
- Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
- Contacteer:
Jawadde, nen echte stoemper, of is die nick-name afkomstig van de manier waarop je naar boven gaat (grapje hoor)
Als je op de site van FSA kijkt, dan vind je daar crankstellen die gemaakt zijn voor cyclocross:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 21&pid=775
Blijkbaar rijden die rond met 36/46. Kan je eigenlijk niet beter een crankstel van MTB nemen die met 2 bladen uitgerust is?
Ik vermoed dat je dan meer verschillende tandwielen kan gebruiken.
Als je op de site van FSA kijkt, dan vind je daar crankstellen die gemaakt zijn voor cyclocross:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 21&pid=775
Blijkbaar rijden die rond met 36/46. Kan je eigenlijk niet beter een crankstel van MTB nemen die met 2 bladen uitgerust is?
Ik vermoed dat je dan meer verschillende tandwielen kan gebruiken.
Re: lichte aandrijving
Einde seizoen hebben we een wk-fiets van Stybar overgekocht van de Fideaploeg, het grote blad is hier een 44 (op een dura-ace crank).Stappertje schreef:Hoi JanMan,
Waar rijden de crossers eigenlijk mee momenteel?
Bericht door Gast »
groot blad kun je inderdaad wel recuseren tot een 44 of zelfs een 42
maar het klein blad kun je niet kleiner gaan dan een 38 of 39
je zit met een grotere steek (130)
dit terwijl bij mtb cranks dit 110 mm is bij de oudere steek (standaard genoemd)
en bij de nieuwere 94mm 5bout bevestiging (compact genoemd)
of 104mm bij bevestiging met 4 bouten
ik denk dat je beter naar FRM ofzo gaat kijken voor hun cranks met 2 tandwielen
die hebben 29/44 er van fabrieksaf opstaan (94mm steek)
maar volgenss mij kun je als klein tandwiel er wel een groter opzetten
en het groot tandwiel daar kun je makkelijk tot 48of zelfs 50 tanden gaan
maar het klein blad kun je niet kleiner gaan dan een 38 of 39
je zit met een grotere steek (130)
dit terwijl bij mtb cranks dit 110 mm is bij de oudere steek (standaard genoemd)
en bij de nieuwere 94mm 5bout bevestiging (compact genoemd)
of 104mm bij bevestiging met 4 bouten
ik denk dat je beter naar FRM ofzo gaat kijken voor hun cranks met 2 tandwielen
die hebben 29/44 er van fabrieksaf opstaan (94mm steek)
maar volgenss mij kun je als klein tandwiel er wel een groter opzetten
en het groot tandwiel daar kun je makkelijk tot 48of zelfs 50 tanden gaan
- TS biker
- Mountainbiker
- Berichten: 351
- Lid geworden op: di 25 okt 2005 17:15
- Rijdt met: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470
dus is een compact trapstel (110 steek) de oplossing hé, daar kan alles op geplaatst worden !manitou. schreef:groot blad kun je inderdaad wel recuseren tot een 44 of zelfs een 42
maar het klein blad kun je niet kleiner gaan dan een 38 of 39
je zit met een grotere steek (130)
dit terwijl bij mtb cranks dit 110 mm is bij de oudere steek (standaard genoemd)
en bij de nieuwere 94mm 5bout bevestiging (compact genoemd)
of 104mm bij bevestiging met 4 bouten
ik denk dat je beter naar FRM ofzo gaat kijken voor hun cranks met 2 tandwielen
die hebben 29/44 er van fabrieksaf opstaan (94mm steek)
maar volgenss mij kun je als klein tandwiel er wel een groter opzetten
en het groot tandwiel daar kun je makkelijk tot 48of zelfs 50 tanden gaan