ga eens naar den decathlon... Je bent van Kortrijk zeker? Ofwel naar den AS Adventure in Kuurne... Je zal zeker je goesting vinden...Nessie schreef:Hey hey
Ik ben op zoek naar een achterlicht voor op m'n mtb, maar dan wel één op gewone, herlaadbare AA-batterijen. Iemand enig idee waar ik dit kan vinden?
Groetjes
fietsverlichting
Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
- Rock Rider
- Mountainbiker
- Berichten: 2881
- Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
- Rijdt met: Ritchey Swiss Cross
Bericht door Rock Rider »
- SuPaH FLY
- Mountainbiker
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 18 okt 2006 19:23
- Rijdt met: Bulls SQ-900 Pro
- Contacteer:
Gisteren mijn nieuwe verlichtings-setje bestaande uit een SIGMA MIRAGE EVO & een MIRAGE EVO X getest en ik moet zeggen dat het de moeite is.
Diene EVO X heeft 2 standen waardoor je de lamp als het ware als verstraler of kruislicht kan gebruiken. ideaal voor dat tikkeltje meer dus. De spreiding van de EVO X is heel breed waardoor ook de zijkanten van de single-tracks goed zicthbaar worden.
Een aanrader al je het aan mij vraagt ...
één nadeeltje, het ding is nogal prijzig en gaat over de toonbank voor 99 €.
De MIRAGE EVO met accu gaat al over de toonbank voor 46 €.
Diene EVO X heeft 2 standen waardoor je de lamp als het ware als verstraler of kruislicht kan gebruiken. ideaal voor dat tikkeltje meer dus. De spreiding van de EVO X is heel breed waardoor ook de zijkanten van de single-tracks goed zicthbaar worden.
Een aanrader al je het aan mij vraagt ...
één nadeeltje, het ding is nogal prijzig en gaat over de toonbank voor 99 €.
De MIRAGE EVO met accu gaat al over de toonbank voor 46 €.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
- Rijdt met: iets met 2 wielen
Hi,
Een achterlicht gaat lang mee, enkele honderden branduren met 2 aaa batterijen. Oplaadbare batterijen gebruiken heeft dan absoluut geen zin omdat die op een paar weken tot een paar maanden tijd van hun eigen leeg zijn (door zelfontlading, de tijd varieert van merk en type).
Ik heb thuis heel veel toestellen met oplaadbare batterijen maar toestellen die langer dan een paar maanden doen met gewone batterijen zijn volgens mij niet echt gebaat met oplaadbare batterijen.
Wim
Een achterlicht gaat lang mee, enkele honderden branduren met 2 aaa batterijen. Oplaadbare batterijen gebruiken heeft dan absoluut geen zin omdat die op een paar weken tot een paar maanden tijd van hun eigen leeg zijn (door zelfontlading, de tijd varieert van merk en type).
Ik heb thuis heel veel toestellen met oplaadbare batterijen maar toestellen die langer dan een paar maanden doen met gewone batterijen zijn volgens mij niet echt gebaat met oplaadbare batterijen.
Wim
- Bandanalain
- Mountainbiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: za 24 jun 2006 00:05
- Rijdt met: Scott scale 60
Bericht door Bandanalain »
Iemand ervaring met deze verlichting voor Nachtritten:
RavX Beam X
http://www.ravx.com/pages/pages_product ... eam_x.html
RavX Beam X
http://www.ravx.com/pages/pages_product ... eam_x.html
Ik ben al weken aan het twijfelen tussen 2 soorten verlichting:
de Busch & Müller ixon Speed 18 lux
http://www.bikeit.be/product_info.php?c ... 8bd1547de0
Of de Sigma Mirage evo/evo X pro pack
http://www.bikeit.be/product_info.php?c ... 8bd1547de0
Kan iemand me helpen in mijn keuze? De Sigma mirage heeft iets meer lichtopbrengst (meer dan 20 lux) maar de batterij gaat minder lang mee. De Busch & Müller gaat dan weer langer mee (10u in high power mode) maar schijnt iets minder fel (18lux).
Alvast bedankt!
ps: wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
de Busch & Müller ixon Speed 18 lux
http://www.bikeit.be/product_info.php?c ... 8bd1547de0
Of de Sigma Mirage evo/evo X pro pack
http://www.bikeit.be/product_info.php?c ... 8bd1547de0
Kan iemand me helpen in mijn keuze? De Sigma mirage heeft iets meer lichtopbrengst (meer dan 20 lux) maar de batterij gaat minder lang mee. De Busch & Müller gaat dan weer langer mee (10u in high power mode) maar schijnt iets minder fel (18lux).
Alvast bedankt!
ps: wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
- davidS
- Mountainbiker
- Berichten: 978
- Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
- Rijdt met: beter dan de gast die erop zit
bij volledige ontlading kan de polariteit van de batterij omkeren (maar bij gelijkstroom voor een lamp zie ik daar niet echt een probleem in, een motor kan daar wel schade van ondervinden), heb ik me ooit tijdens een cursus electronica laten vertellen. Maar ik denk eerder dat het mogelijk is dat een volledig ontladen batterij niet meer kan opgeladen worden.Max Weber schreef: ps: wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
- splash
- Mountainbiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
- Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder
jeps als een batterij echt volledig ontladen is, is het niet meer mogelijk om deze nog opnieuw op te ladennewbiker schreef:bij volledige ontlading kan de polariteit van de batterij omkeren (maar bij gelijkstroom voor een lamp zie ik daar niet echt een probleem in, een motor kan daar wel schade van ondervinden), heb ik me ooit tijdens een cursus electronica laten vertellen. Maar ik denk eerder dat het mogelijk is dat een volledig ontladen batterij niet meer kan opgeladen worden.Max Weber schreef: ps: wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
- Rijdt met: iets met 2 wielen
Hi,
2) Als je een pak hebt met meerdere batterijen dan zijn meestal de batterijen niet allemaal identiek van capaciteit. Bijvoorbeeld in een pak van 4 batterijen (Het Sigma Evo pack heeft 4 NimH batterijen) zijn er twee cellen van 4300 mA en 2 cellen van 4100 mA. Deze verschillen komen voor. Er treden zeer rare effecten op als je voorbij de 4100 ma ontlaadt, 2 cellen zijn leeg en de beide andere bevatten nog energie. Er kan zelfs een omgekeerd laden optreden vanuit de vollere cellen naar de lege cellen. Da's ni goe. Daarom dat iedere fabricant aanraadt om de cellen tot maximaal 0,9V per cel te ontladen.
Moraal van het verhaal: ontladen ja maar niet helemaal. Als er een bescherming op zit dan is dat wel nodig voor een langere levensduur van je accu pack.
Ik heb de Sigma met NimH pack en 5W lamp (20 lux) en ik denk eraan de 10W lamp (60 lux) erbij te kopen. Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen beide ?
Wim
1) Sommige types van batterijen kunnen er niet tegen om volledig te worden ontladen, ze gaan dan supersnel kapot. VB LiPoly batterijen. 1 Maal te ver ontladen is kapot. Als je weet dat een dergelijk pack voor een redelijk vermogen vlot 150 € en meer kost (bijvoorbeeld voor afstandbediende electrische helicopters) dan is een bescherming wel leuk.wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
2) Als je een pak hebt met meerdere batterijen dan zijn meestal de batterijen niet allemaal identiek van capaciteit. Bijvoorbeeld in een pak van 4 batterijen (Het Sigma Evo pack heeft 4 NimH batterijen) zijn er twee cellen van 4300 mA en 2 cellen van 4100 mA. Deze verschillen komen voor. Er treden zeer rare effecten op als je voorbij de 4100 ma ontlaadt, 2 cellen zijn leeg en de beide andere bevatten nog energie. Er kan zelfs een omgekeerd laden optreden vanuit de vollere cellen naar de lege cellen. Da's ni goe. Daarom dat iedere fabricant aanraadt om de cellen tot maximaal 0,9V per cel te ontladen.
Moraal van het verhaal: ontladen ja maar niet helemaal. Als er een bescherming op zit dan is dat wel nodig voor een langere levensduur van je accu pack.
Ik heb de Sigma met NimH pack en 5W lamp (20 lux) en ik denk eraan de 10W lamp (60 lux) erbij te kopen. Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen beide ?
Wim