Verschil in hoogtemeters Garmin - Polar

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Verschil in hoogtemeters Garmin - Polar

Bericht door jerommeken »

Tijdens de GRG 110K registreerde mijn Edge ongeveer 2700 hoogtemeters. De Polar van Fieldbiker kwam op minder dan 2500.
Hebben andere Garmin's ook dergelijke afwijkingen tov Polar (in het midden gelaten wie er nu het meest accuraat meet) ?
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

Hé,

Ik heb dat dus ook voor...
Ik heb een garmin vista cx en een polar S725TE, er zit dus ook een hoogteverschil op... Blijkt mij normaal te zijn... #-o
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ik heb het ook al voor gehad, belangrijk is beide te calibreren voor je vertrekt...
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Flip FSR schreef:Ik heb het ook al voor gehad, belangrijk is beide te calibreren voor je vertrekt...
Het maakt toch niks uit voor het berekenen of de GPS is gekalibreerd of niet.
Je totaalcurve zal bij een slecht gecalibreerde hoogtemeter hoger of lager liggen maar het aantal hm's zou niet mogen verschillen.

Wat zorgt dan wel voor de verschillen:
-De gevoeligheid v/d hoogtemeters en de manier waarop de hm berekend worden spelen een belangrijke rol.
- Bij weersveranderingen kan de hoogte tijdens de tocht schommelen.
- Sommige toestellen interfereren op elkaar en geven zo miswijzingen.
- Magnetisme is ook een oorzaak van mogelijke afwijkingen.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Flip FSR schreef:Ik heb het ook al voor gehad, belangrijk is beide te calibreren voor je vertrekt...
Calibreren hoe doe je dat ? Staat niet in de handleiding van de Edge.

Op een Nederlands forum wijten ze het verschil tussen Polar en Edge aan het verschil in meting : garmin = satellieten / Polar = barometrisch.


Maar dat klopt niet want de 305 doet ook een barometrische hoogtemeting.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ach ja en met een Hac heb je weer een ander resultaat.
Hangt gewoon af van de instellingen in de software, die houden er allemaal een ander, firma eigen, algoritme op na.
Laatst gewijzigd door ivo op wo 13 sep 2006 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

ivo schreef:Ach ja en met een Hac heb je weer een ander resultaat.
Hangt gewoon af van de instellingen in de software, die houden er allemaal een ander, firma eigen, logaritme op na.
En dat is verdomd ambetant want na de rit zal je voortdurend discussie hebben hoeveel hoogtemeters er juist gereden zijn. En wie er correct gemeten heeft.
Bijna 10% verschil is wel veel hé.

Nog eens mijn vraagske herhalen :
Calibreren hoe doe je dat ? Staat niet in de handleiding van de Edge.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

jerommeken schreef:
Nog eens mijn vraagske herhalen :
Calibreren hoe doe je dat ? Staat niet in de handleiding van de Edge.
De Edge 205 bepaalt uw hoogte met behulp van de GPS positie (driehoeksmeting), terwijl de Edge 305HR en de Edge 305CAD een barometrische hoogtemeter gebruiken.

Ik weet niet welk type van Edge je hebt maar de barometrische functie geeft je het meest correcte resultaat.

Het principe van de de 305-serie wordt geijkt op GPS-positie. Van daaruit wordt hij verder aangepast door de recentere barometrische gegevens.

Let wel: Die gegevens zijn nooit zo correct als van een GPS waar jezelf de hoogte kan instellen op basis van geografisch materiaal.

Om te antwoorden op uw vraag: Je kan de edge dus niet zelf ijken. :wink:
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

En zeg nu niet dat ik op voorhand niet gezegd had dat je met een Edge als fietser niet veel kan aanvangen :wink:
Een hoogtemeting op gps zal nooit in de buurt kunnen omen van een barometrische hoogtemeting gezien de baan van een gps satteliet niet stabiel is. Daar zit een hoogteverschil op van 200 meter + of -. Dat is dus maar een benadering van de werkelijkheid.
En waarom lig je nu wakker of iemand een paar meter meer of minder op zijn metertje heeft staan? Je rijdt toch voor je plezier op een mtb door de natuur en niet voor de statistieken (of zie ik dat verkeerd?)
Na de treads over de 'gemiddelden' de treads over de hoogtemeters
:roll: .
Als ik die gereden 'gemiddelden' op de fora zie staan plaats ik trouwens ook steeds meer vraagtekens over de realiteitszin daarvan. Die rijden precies allemaal 2 keer zo hard en 2 keer zoveel omhoog dan mezelf. En toch ben ik eigenaardig genoeg in the field nooit laatste (het scheelt wel niet veel maar ook weer geen uren :wink: ).
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

ivo schreef:Na de treads over de 'gemiddelden' de treads over de hoogtemeters
Ah, nu weet ik weer waarom ik geen computer meer op mijn stuur heb staan :lol: :wink:
@Jerommeke; welke Edge had jij ook al weer?
@Nebraz; Neen, de totale hm zouden niet mogen verschillen, maar calibreren is toch aan te raden voor een zo nauwkeurig mogelijke meting.

edit; Ah ,een 305 #-o
Plaats reactie