GPS: iemand ervaring mee aub?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MTBS
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: za 01 jul 2006 15:19
Rijdt met: CUBE REACTION 2006

GPS: iemand ervaring mee aub?

Bericht door MTBS »

Op sommige sites vind je van die "Maps" van bepaalde MTB routes. Meestal een soort van *.ing file of zoiets...

Heeft er iemand ervaring met het importeren van die Tracks in bepaalde types van GPS? Is dat makkelijk en betrouwbaar?

Ik veronderstel ook dat het dan niet gaat om die GPS toestellen à la TomTom of Navman voor in de auto? :-D

Is het trouwens makkelijk mountainbiken met zo'n GPS aan je stuur? Ik ben namelijk iemand die echt iedere keer voorbij de pijltjes rij... :-D
T0M
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 27 jun 2006 13:48
Rijdt met: Granville

Bericht door T0M »

Ik denk dat je NGI bedoeld ipv ing files (NGI = Nationaal Geografisch Instituut). Deze bestanden zijn routes die je alleen kan inlezen met de NGI gedigitaliseerde stafkaarten (http://www.ngi.be/NL/NL1-10.shtm). Er bestaan echterwel 101 verschillende soorten tracks, naargelang software, merk/type gps,...

Als je vrij nieuw bent in het GPS gebeuren neem je best eens een kijkje op gpscenter.be, op deze website vind je zo goed als alles wat je wil weten.
http://www.gpscenter.be/html/welke_gps.html
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

En als je echt alles wil weten:
forum.gps.nl
Laatst gewijzigd door ivo op do 03 aug 2006 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Re: GPS: iemand ervaring mee aub?

Bericht door nebraz »

MTBS schreef:
Is het trouwens makkelijk mountainbiken met zo'n GPS aan je stuur? Ik ben namelijk iemand die echt iedere keer voorbij de pijltjes rij... :-D
Wees daar maar zeker van. Het volgen van een tracklog is het simpelste wat er is. Alleen moet je er een klein beetje vertrouwd mee geraken en de schaal van de weergegeven kaart is daarbij van belang. Ik rij meestal op schaal 200 m. Dan heb je nog een goed overzicht op het gebied en kan je de track perfect volgen. Ik heb zo al heel wat routes gereden die slecht bepijlt zijn en die ik nooit eerder had gereden net of ik er dagelijks langs kwam. Vergeet alleen nooit reservebatterijen anders ben je de klos . :wink:

Ik werk met de software van citynavigator en Gps utility(softwaresite) waar je bijna alle bestandstypen mee kan converteren.


Let wel!: Ik rij met een Garmin 60 Gsx wat een zeer accuraat toestel is. Mijn vorige GPS III+ liet me soms in de steek in bossen en in de stad. Ik raad je dus aan om een GPS te kopen waar je vertrouwen in kan hebben anders krijg je daar toch later spijt van.
Veel succes,
Nebraz
Bloody Savio
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jan 2006 16:10
Rijdt met: Bulls Pro 8.80

Bericht door Bloody Savio »

Ik heb vorig jaar een Quest 2 (Garmin) gekocht omdat die zowel in de auto als op de fiets kan gemonteerd worden.
Na een hoop 'vodden' waar het toestel zelf niet aan kon doen ben ik vorige week een tochtje gaan fietsen langs het knooppuntennetwerk (meestal bredere verharde wegen dus) om nadien op mijn pc te kunnen zien hoe mijn 'prestatie' eruitzag.
Ik moet zeggen : 't was teen en tander :wink: :
-1- volgens mijn GPS had ik niet 1 maar ongeveer 8 tochtjes gedaan (bij elke verbreking met de satelieten begon hij gewoon opnieuw.
-2- mijn topsnelheid bedroeg volgens mijn GPS 270 km/u en ik moet zeggen, zo getraind ben ik nu ook weer niet (en ik ben geen tweelingbroer van Landis)
Ik was zoals gezegd op de verharde weg gebleven en ik stel mij de vraag wat het zou geven als ik op de MTB-paadjes zou gegaan zijn #-o

Daarom zou ik aanraden : als je overweegt zo'n spul te kopen, eis dan eerst een testritje.
Ik heb in elk geval al spijt van mijn aankoop!
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

'k veronderstel dat dat te wijten is aan het bladerdek.
De nieuwe GPS'en zouden dit niet meer hebben. Ik heb nu zelf een laatste nieuwe forerunner 305 die je kan gebruiken voor lopen en fietsen en die is nog niet uitgevallen bij zowel het fietsen en het lopen in de bos.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Een Quest 2 is een toestel dat bedoeld is voor gebruik op routeerbare wegen, straten dus, geen fiets- bospaden. Een track volgen gaat, maar enkel op voorwaarde dat de ontvangst goed is, en dat is nu net het probleem in de meeste gevallen (lees: hoge gebouwen/bos/bladerdek...) :drunk:
Als je echt wil genieten van GPS op de bike, dan is de enige goede (Garmin-) oplossing de nieuwe C(S)x - reeks...
Deze hebben een nieuwe ontvangstchip dewelke een konstante ontvangst garandeert, laat ons zeggen voor 99%... :wink:
Trouwens, als je de GPS fora er op nagelezen had, dan wist je al dat de Quest 2 nu niet bepaald de te kopen GPS is op het moment, zeker niet om te fietsen :-?
Laatst gewijzigd door Flip FSR op di 01 aug 2006 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloody Savio
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jan 2006 16:10
Rijdt met: Bulls Pro 8.80

Bericht door Bloody Savio »

Flip FSR schreef:Een Quest 2 is een toestel dat bedoeld is voor gebruik op routeerbare wegen, straten dus, geen fiets- bospaden. Een track volgen gaat, maar enkel op voorwaarde dat de ontvangst goed is, en dat is nu net het probleem in de meeste gevallen (lees: hoge gebouwen/bos/bladerdek...) :drunk:
Als je echt wil genieten van GPS op de bike, dan is de enige goede (Garmin-) oplossing de nieuwe C(S)x - reeks...
Deze hebben een nieuwe ontvangstchip dewelke een konstante ontvangst garandeert, laat ons zeggen voor 99%... :wink:
Trouwens, als je de GPS fora er op nagelezen had, dan wist je al dat de Quest 2 nu niet bepaald de te kopen GPS is op het moment, zeker niet om te fietsen :-?
Ik had mij laten wijsmaken dat het toestel voor beide geschikt was :(
Bovendien hoe kon ik anders deze aankoop bij mijn vrouw verdedigen? :wink:
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Bloody Savio schreef: Bovendien hoe kon ik anders deze aankoop bij mijn vrouw verdedigen? :wink:
De Gps60 Csx is voor beide geschikt.
Plaats reactie