tracks uploaden naar toestel

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achilles
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 22:51
Rijdt met: Bianchi

tracks uploaden naar toestel

Bericht door achilles »

Via de handleiding van mapsource geraak ik er niet uit dus even hier proberen:

Als ik een track/route van een site download, hoe krijg ik die dan via mapsource in mijn toestel (60CSX)? Als ik via "openen" een route selecteer (gdb-formaat) verschijnt er een ganse reeks waypoints maar de tracknaam vind ik nergens terug. Moet ik dan al die waypoints uploaden of hoe zit dat?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

- Je hebt de gedownloade track ergens opgeslagen op je harde schijf als een .gdb bestand.
- Sluit je gps aan op de usb poort van je pc
- Zet de gps aan
- In het sattelietscherm klik je op menu en dan op 'gps uit' (dit heeft niks te maken met het downloaden op zichzelf maar is een goede gewoonte want als je gps (de verbinding met de sattelieten) niet op uit staat begint hij al direct een nieuwe track te loggen.
- Dubbelklik nu op het .gdb bestand dat je naar je gps wil overzetten.
Het bestand opent zich nu in mapsource.
- Links in het scherm heb je nu een pijltje, als je daar op klikt open zich een scherm met tabbladen: Kaarten/Waypoints/routes/tracks
- Klik op het tabblad track. Hier vind je de track(s).
Zie dat de track niet meer dan 500 trackpunten heeft (meer kan de 60 niet in één keer downloaden zonder dat je een omweg doet via de active log geheugen of rechtstreeks op de mSD kaart).
Je kan de track desnoods lager instellen door op 'filter' te klikken en het max punten op 500 in te stellen.
- Wil je een route overzetten klik je op he tabblad Routes. Hier vind je de routes.
- Indien op je gps nog niet de juiste kaarten staan voor het rijden van je track/route moet je deze ook nog mee downloaden. Je kan dat manueel door kaartdelen één voor één te selecteren. De vlugste manier is echter om de track/route te activeren in het scherm (klik op de track zodat hij geel oplicht op de kaart). Kies dan in het kaartmenu de jusite kaartset (vb. topo of/en CN) Klik dan in het menu op 'Bewerken' en dan op 'Kaarten rond track selecteren'. Dan heb je ineens alle bendodigde kaartdelen voor de track.
Als een kaart geselecteerd is komt ze in het tabblad 'Kaarten' te staan en kleurt ze roze in het kaartscherm.
Je kan meerdere sets selecteren (vb en topo en CN)
Maar je moet er wel op letten dat het totaal van de kaartdelen (in het tabblad Kaarten) de totale capaciteit van je geheugenkaart (10% moet altijd vrij blijven) niet overschrijdt.
- Nu je alles juist hebt ingesteld ga je dit overdragen naar je gps.
- Waypoints zijn extra info op je track maar niet noodzakelijk voor de track zelf. Dit in tegenstelling tot het overdragen van een route. Dan is een waypoint een onontbeerlijk bestanddeel van de route.
Dubbelklik en open de route en je ziet de waypoints in de volgorde die de route aandoet.
- Bij het overzenden van een track draag je alle 'tracklogs (punten) over en verbindt de gps die met een lijntje zodat er een track ontstaat.
- Bij het overzenden van een route draagt mapsource alleen de waypoints in de goede volgorde over en herberekent de gps de route in zijn eigen geheugen. Je moet een gedownloade route dus in mapsource steeds herberekenen voor je ze overzet (met dezelfde instellingen als de oorspronkelijke route anders krijg jee een ander resultaat). En je gps moet ook dezelfde instellingen hebben als je in mapsource had anders krijg je ook een ander resultaat (herberekneen in de 60-reeks uitzetten gaat immers niet).
- Klik in het menu op 'Overdragen'. Vervolgens op 'Verzenden naar apparaat'.
- Je pc maakt nu verbinding met de gps en hij vindt deze automatisch als eerste (je kan ook verzenden naar Sd kaarten of usb sticks enz).
- Klik of deklik op wat je wil verzenden (aan- of afvinken).
Uiteraard je Track/route. Je waypoints indien je dit nuttig vindt (een startpunt kan bv zeer nuttig zijn)voor een track, zeker voor een route. En je kaartdelen indien ze nog niet op de gps staan.
- Klik dan op 'Verzenden'. En de overdracht is klaar.

Let op indien je kaarten al op de gps staan deze niet meer overzenden want een kaartset kan je maar in één keer overzetten. De nieuwe set overschrijft en wist automatisch de set die al op de mSD kaart van je gps staat.
Waypoints, routes en tracks kan je wel individueel op het interne geheugen van de gps zetten (tot dit vol is).

Op je gps vind je dan de info als volgt:
- Hoofdmenu:
de tracks vind je onder het icoon tracks/opgeslagen tracks. Je kan een track selecteren met de joykey.
de route vind je onder het icoon routes. Je selecteert met de joykey een route en dan moet je ze nog activeren (maken) door op 'maak' de enteren.

Nog vragen?
Alle antwoorden vind je op:
forum.gps.nl
Gebruikersavatar
achilles
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 22:51
Rijdt met: Bianchi

Bericht door achilles »

Wow! Van een uitgebreide uitleg gesproken! Thx!

Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Blijkbaar stelt het probeem zich enkel bij tracks die ik maak of bewerk via de DVD's van het NGI. Die exporteer ik daarna als een GPX-bestand en converteer ze met GPSBabel naar een gdb'tje. En wanneer ik die tracks dan open in mapsource krijg ik in het tabblad routes of tracks geen vermelding. Enkel in de tab waypoints staat er een ellenlange lijst.
Iemand hier ervaring mee?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Al eens geprobeerd het .gpx bestand rechtstreeks in Mapsource te converteren baar .gdb?
Mapsource kan immers ook .gpx lezen je hebt de tussenstap met Babel niet nodig en dus een stap minder waar het fout kan gaan.
Gewoon een lege mapsource openen.
Dan op openen klikken.
.gpx bestand zoeken.
Dit bestand gewoon openen door het te dubbelklikken.
Zie je de track nu in mapsource staan in het tabblad tracks?
Daarna 'opslaan als' doen.
Het bestand opslaan als type: Garmin GPS database-versie2 (*.gdb)
Het bestand is nu geconverteerd naar de laatste .gdb versie.
Gebruikersavatar
achilles
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 22:51
Rijdt met: Bianchi

Bericht door achilles »

Inderdaad! Zonder problemen deze keer.

Muchos gracias!!
Plaats reactie