Voeren

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Corsa_1955
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 jan 2005 11:35
Rijdt met: merida

Bericht door Corsa_1955 »

Was van plan verleden zondag de voerstreekroute te doen en had voor alle zekerheid de track op mijn gps gedownload via de vaste route hier.
Maar wat bleek bij aankomst aan de kerk in s gravenvoeren ,de track op mijn gps was nog 5 km verwijdert, natuurlijk vertrekpunt niet te vinden tot we per geluk op een pijltje van de vaste route liepen en hebben die maar gedaan om toch iets te fietsen en is zeer goed meegevallen maar bij thuiskomst bleek dat de track die bij voeren staat de st-geertruidroute is en niet de vaste, dus wie in s gravenvoeren wil gaan biken goed opletten welke route hij wil
maar het was toch de moeite waard. :lol: :wink: :drunk:
jeje
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 apr 2005 12:53

Bericht door jeje »

wil je in Voeten gaan rijden zeker bij de toeristische dienst of zoals ons bij de plaatselijke fietsenboer een kaart kopen met de mtb routes erop.
Start is al moeilijk te vinden en er ontbreken inderdaad verschrikkelijk veel pijltjes of ze staan op onmogelijke plaatsen.
Heel knap stukje vergeten Belgie, met de moeilijkste maar toch leukste hellinkjes en afdalingen uit mijn nog prille bikecarriere.
Een aanrader als je eens uit de drukte wilt gaan biken
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Vandaag met een collega van het werk eens naar de voerstreek geweest fietsen. Wij kozen voor de oranje lus van 51km die als naam heeft … jawel mannekes…“de voerstreekroute”.
Wel is het aangeraden in het bezit te zijn van een kaart dewelke je bij de lokale vvv voor een kleine 4 euro kan kopen.
Dit omdat de pijltjes idd nogal “onzichtbaar” zijn opgesteld.
Wij hadden ons geparkeerd aan de kerk van ´s Gravenvoeren en zijn iets verder aan de “molen van l´Homme” op de lus geraakt.
De toon was direct gezet met in de 1 ste 15 km stevig klimwerk afgewisseld door pittige afdalingen. Hier heb je stevige bandjes nodig want in bijna alle afdalingen lagen de wegen bezaaid met losliggende keien, dikwijls zeer scherp en dus een ware aanslag op het materiaal. Al snel kwamen we via het “kattenrot” en de “komberg” aan in St.-Martens-Voeren. Dan langs de spoorweg en daarna links omhoog naar de “Sint-Rochus kapel”. Daar kunnen de minder geoefende fietsers een stuk van de lus inkorten maar wij reden verder via het “dikkenbos” naar een wad, ttz een klein maar sterk vervuild beekje de Gulp waar je door moet! Daarna is het effe uitkijken want daar is niet echt aangeduidt hoe je verder moet.Via nog enkele pittige klimmetjes kwamen we dan via het “Gieveld” aan in Teuven. Via het “veursbos” reden we dan richting Sint-Pieters-Voeren. En vlak daarna ben ik voor de 1ste keer in 3 jaar plat gereden. Geen doorn maar het was een klein scherp steentje dat mij te grazen had. Enfin, na 10 min. geklungel terug op weg terug naar ´s Gravenvoeren. Daar kan je voor de 2de keer aan de “wittekapel” de lus inkorten maar wij hadden er nog niet genoeg van en reden via de “Sint-Annakapel” naar het “Trichterbeeldje” en zo verder naar het Hoogbos. Het laatste stuk van deze lus is minder zwaar maar de km´s beginnen zich te laten voelen. Via het natuurgebied “Altenbroek” zak je dan terug naar beneden richting vertrekplaats in ´s Gravenvoeren.

Op verschillende stukken van de oranje route wordt de grens met Nederland overgestoken en er zijn een paar plekken waar je even halt kan houden om iets te drinken. Het is zeker aangeraden om een ruime drink- en energievooraad mee te nemen want bij zeer warm weer kan je dit anders slecht bekomen. Vandaag was het gelukkig ideaal fietsweer en bij een 22° en bewolkt hadden we er na ong. 3 uur 941hm en 49km een prachtige tocht opzitten.
Gebruikersavatar
toon pertetotal
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 okt 2004 18:34
Rijdt met: Rocky Mountain Element 970rsl,trek madone,

Bericht door toon pertetotal »

K weet het laatste bericht in deze topic is al van effe geleden,maar ik denk dat het beter is dan een nieuwe topic openen. :drunk:
Vandaag met 2 van ons clubje de eerste keer in Voeren gaan mtb-en.
Auto geparkeerd in s Gravenvoeren,vvv kantoor binnen, kaartje gekocht en weg voor de voerstreekroute.
Amaai,ferm biken daar. :-D Spectaculaire afdalingen,best wel lange klimmen en zoals hierboven dikwijls vermeld kan de bewegwijzering beter.(maar ze was zeker niet extreemslecht,hoogstens slecht gekozen op sommige plaatsen).En daarbij voor 4.5 euro heb je een geplastificeerd kaartje op t vvv kantoor.
Deze streek heeft mij aangenaam verrast,niet de uitgestrekte bossen maar mooi golvend was het parcours wel.
Voor herhaling vatbaar.
Wij gaan in de lente in ieder geval nog eens terug,nu was het op bepaalde plaatsen toch nog iets te vettig(zelfs niet te biken :oops: )
Maar zoals gezegd een mooi tochtje op een plaats die,denk ik,dikwijls over het hoofd gezien wordt. #-o
ClassicDriver
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 17:41
Rijdt met: Specialized Stumpjumper comp

Bericht door ClassicDriver »

Vandaag Voerstreek aan gedaan.
Na 8km valt mijne compagnon plat. Hadden we de schrik al goed te pakken.
Fijne route met tamelijk wat klimwerk vind ik zelf.
Maar na klimmen komt meestal een afdaling. Deze zijn zoals eerder aangehaald soms echt wel bezaaid met scherpe vuurstenen.
Omdat ik onverwachts een afspraak had om 15h zijn we moeten stoppen bij Teuven. En zijn we jammer genoeg nog tot 's Gravensvoeren over de weg moet gaan vlammen. Alleen zeer sterke tegenwind.
Maar zodra we tijd hebben gaan we zeker en vast terug.
Dé mooiste route van Limburg!! Een aanrader
Tip aan ieder die nog gaat, zorg zeker en vast voor goede remmen. En neem extra biba mee of repartiesetje
Gebruikersavatar
mierlo6
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: za 15 mei 2004 17:29
Rijdt met: Schwinn

Bericht door mierlo6 »

Vandaag de routte van 51km gereden. Verschillende keren moeten zoeken naar onbestaande? pijltjes. Of het onkruid woekerse er over. Dankzij de kaart en gezond verstand (voor zover ik dat heb) toch telkens de goede weg genomen (op 1ne keer na, maar dat zijn we al vergete). Maar dit is dus een prachtige routte en zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Wat is nu eigenlijk het exacte adres van de startplaats ? Kwestie van mijn GPS te kunnen instellen he. :wink:
Ik zou de route maandag willen gaan rijden. Maar ik dacht al begrepen te hebben dat het best is om een kaartje te kopen.
Gebruikersavatar
Jolyrodger
Mountainbiker
Berichten: 1528
Lid geworden op: vr 12 aug 2005 23:51
Rijdt met: Mijn Bikes: Wilier 401XB

Bericht door Jolyrodger »

Justin schreef:Wat is nu eigenlijk het exacte adres van de startplaats ? Kwestie van mijn GPS te kunnen instellen he. :wink:
Ik zou de route maandag willen gaan rijden. Maar ik dacht al begrepen te hebben dat het best is om een kaartje te kopen.
Er zijn natuurlijk verschillende inrijpunten. Wij vertrekken altijd aan de Provinciale school in s'Gravenvoeren. Het adres is : Berneauweg, s'Gravenvoeren. Van aan de school naar rechts, na +-150m eerste pijltje naar rechts.
Let wel op, er zijn nogal problemen met de aanduiding van de pijltjes door onkruid overwoekerd of slechte plaatsing. Bijzonder goed opletten bij afdalingen want dan zijn ze zeker moeilijk te merken.
Het beste is een kaart aan te schaffen voor eventuele ondersteuning onderweg. Die kan zelfs online besteld worden voor € 4.50 op het e-adres www.voerstreek.be , bestelcode N0004, of afgehaald op het adres Kerkplein 216, 3798 Voeren tel.04 381 07 36.
Nog veel fietsplezier!!
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Ah ja, nog vergeten te vragen : is daar onderweg iets om eventueel een kleinigheid te eten of zo. Kwestie van er een gezellige uitstap van te maken... :wink:
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Vandaag met Frawiwi gaan biken in Voeren.
De omgeving : 10/10 ! :-D
De bewegwijzering van de Bloso-route : 3/10 ! :cry:

In het begin viel het nog mee ('s Gravenvoeren als startplaats gekozen), maar in Sint-Pieters-Voeren de weg totaal kwijtgeraakt. Wegens tijdsgebrek dan maar via geasfalteerde weg terug naar 's Gravenvoeren gereden.
Zelfs met kaartje dikwijls moeten zoeken. Over het kaartje gesproken : dit kaartje is zeker zijn 4,5 Euro waard. Mooi geplastificeerd & 7 routes vermeld.
Vriendelijke mensen in het VVV-kantoor van 's Gravenvoeren. Je krijgt er zelfs nog een paar extra brochures mee over de Voerstreek. =D>

Wat de bevoorrading betreft : we zijn lekker gaan eten in "Hoeve De Bies" http://www.hoevedebies.be in St. Martensvoeren. Een aanrader ! :wink:
Plaats reactie