Trappers: Ritchey V3 opgelet!

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gast

Trappers: Ritchey V3 opgelet!

Bericht door Gast »

Zoals jullie weten heeft Ritchey het brevet gekocht van de Shimano SPD959 pedalen. Zelf rij ik een drietal maanden met de V3-Comp. Zelfde functionaliteit als de 959 en veel goedkoper.
Ik moet mijn lofzang in eerdere topics onder invloed van de realiteit nu wel even bijsturen. Ze klikken even goed in en uit als de 959, zelfde gemak van schoonmaken en heerlijk in gebruik. Maar de mechaniek (lees as) van de V3 sucks. Goedkoop is hier geen goede koop.
Al enkele dagen draaide mijn linkerpedaal stroef rond de as, vandaag zat hij muurvast. En geloof me, het valt niet mee te fietsen met een pedaal die niet meer rond zijn as draait (je pedaal staat dan niet meer stil en je voet draait nl. rond wat een pijnlijke gewaarwording is :evil: ).
Het kan nog toeval zijn of een 'maandagpedal'. Maar mijne velomaker het ding eens laten opendoen. En binnen in de as: niks dan goedkope brol, technologie van de jaren stillekes.
Een verwittigd man....
Voor mij wordt het een 959.
Gebruikersavatar
Falco
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 05 jan 2003 14:14
Rijdt met: cube reaction race, skareb super,Xmax
Contacteer:

Bericht door Falco »

Tot op heden heb ik met dit pedaaltje met voorhistorisch binnenwerk? nog geen problemen. Ik rijd er 4 maand mee, valt dus nog af te wachten.
ik hou u op de hoogte als dat begint te falen. Hopelijk heeft
ivo inderdaad een maandagpedalke. :)
Gebruikersavatar
troontrapper
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 18 nov 2002 21:29
Rijdt met: VALLEY, full LX, vork SR Suntour pro xc

Bericht door troontrapper »

Ik was van plan om de V3 comp pedalen aan te schaffen, maar ga nu verdere reakties afwachten.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

In den O2 van enkele maanden terug stond dit al vermeld : de V3-comp durft na een poosje stroef te draaien, zeker als je in de nattigheid of modder gereden hebt. Voor mij - en mijn 2 linkse handen - meteen voldoende reden om te kiezen voor de 959's ipv de V3-comp's.

Ik heb ondertussen al enkele zeer vettige ritten gereden met die pedalen (o.a. Mazy), en nog geen problemen gehad. Je betaald misschien wat meer voor die 959's, maar als je daardoor probleemloos kan rijden, vind ik dat niet erg.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Ter info : ik gebruik wel degelijk mijn voeten om op die pedalen te duwen, hé ... Die twee linkse handen slaan op het (regelmatige) onderhoud aan die V3-comp's, iets waar ik een hekel aan heb ...
jdw
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 15 sep 2002 02:00
Rijdt met: Cannondale Scalpel 1000

Bericht door jdw »

Ik rijd nu toch ook al een maand of 4 rond met deze V3's en heb nog geen last ondervonden. Na elke modderige rit, olie ik alle bewegende onderdelen wel eens vlug in. Duurzaamheid is dikwijls een kwestie van onderhoud dus zie momenteel nog niet het nut in om 3x meer te betalen voor 959's.
Gebruikersavatar
Falco
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 05 jan 2003 14:14
Rijdt met: cube reaction race, skareb super,Xmax
Contacteer:

Bericht door Falco »

jdw schreef:Ik rijd nu toch ook al een maand of 4 rond met deze V3's en heb nog geen last ondervonden. Na elke modderige rit, olie ik alle bewegende onderdelen wel eens vlug in. Duurzaamheid is dikwijls een kwestie van onderhoud dus zie momenteel nog niet het nut in om 3x meer te betalen voor 959's.
Ik ben ook -voorlopig toch nog altijd- van 't zelfde gedacht.
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

In Duitsland kosten de 959 amper 80euro meer. Voor die prijs zou ik niet twijfelen.
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Ik heb mijn SPD959 samen met Ivo gekocht bij bikediscount en ik heb met die van mij nog geen enkel probleem gehad, ze draaien nog als nieuw!
Gast

Bericht door Gast »

Het buitenwerk van de 959 en de V3 is inderdaad identiek in looks en gebruik. Was ook voorstander van de v3 gezien zijn prijs en het gebruik toch identiek was. Maar mijn pedaal weigerde dienst 1 dag voor de LCMT tijdens een ultieme proefrit op de werking van alle onderdelen (gelukkig maar). Moet er niet aan denken dat die pedaal stuk ging ergens midden in een bos tijdens de LCMT. Met een klikker stuk kan je je nog behelpen tot aan een bevooradingspost maar met een kapotte as is het stappen geblazen.
Heb de 2 systemen eens naast elkaar gelegd. De as van de 959 is een gegoten stuk uit een geheel. Bij de V3 zit er een rubberen ring tussen as en pedaal en bij mijn linker pedaal (die stuk is) zat er inderdaad speling op en dus niet meer waterdicht wat het probleem misschien in de hand gewerkt heeft. En het verschil in prijs is (in D) 60 € daar wil ik geen marathon door laten verpesten.
ps aan het onderhoud zal het niet liggen. Na iedere rit wordt mijn fiets met de hand (geen hoge druk) gereinigd, gepamperd en ingeolied waar nodig.
Plaats reactie