Topomaps Frankrijk

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Topomaps Frankrijk

Bericht door ivo »

De topo reeks (voor Garmin toestellen) van het Franse IGN is nu ook verkrijgbaar bij Futurumshop.nl. Verzending naar België is kostenloos waardoor iedere CD zo'n 10 € goedkoper is dan bij een bestelling bij het IGN zelf.
Het is maar dat ge het weet.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Bedankt voor de tip.
Alpen bijna volledig zie ik, daar wachtte ik op.
Hoeveel geheugen vreet zo'n cd rom van bvb de alpen? (ik heb maar 110mb geheugen).
Zijn die cd's nu navigeerbaar of niet?
Hoe zit het met hoogteprofielen en ander etoeters en bellen.
Wat valt mee/tegen?
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Topomap van België is 47,4MB voor een opp. van 32.545 km2.
Aan de hand van die gegevens kan je toch al een berekening maken. :wink:
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ze zijn navigeerbaar zoals City Navigator.
Het geheugen is toch geen probleem.
Ik veronderstel dat je pc wel wat meer geheugen zal hebben dan 110 mb :wink:
En voor je GPS is het geen probleem gezien de kaarten zijn onderverdeeld in deelgebieden van ong. 1 Mb zodat je kan selecteren welke je ter plaatse
nodig hebt.
Je moet je wel registreren op de 'Franse) site van het ING voor je CD actief wordt (zoals de hele reutemeteut van Garmin).
Niet alle departementen zijn al uitgetekend per regio. Maar eenmaal de CD aangekocht en je geregistreerd bent kan je de te verwachten (eind 2007 zou alles rond moeten zijn) departementen (die onder de aangekochte regio vallen) gratis downloaden van de IGN site.
De info per regio vind je hier:
http://www.ign.fr/rubrique.asp?rbr_id=2 ... A_ID=TOPOS
(ps als je naar de homepage gaat kan je ook de Engelse taal kiezen moest het Frans je niet zo bevallen).

Voor een real life test is het nog effe wachten gezien ik ze nu 12 dagen ga uittesten in het departement 07.
Laatst gewijzigd door ivo op di 20 jun 2006 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Dank u voor de info. Ik ga uwen test toch eens afwachten.
Ik vraag me ook af of ze aan de grens(bvb Italië) plots stoppen of er toch een stukje overgaan. Als ze stoppen dan blijf ik bij de loxane cd's.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

peter schreef:Dank u voor de info. Ik ga uwen test toch eens afwachten.
Ik vraag me ook af of ze aan de grens(bvb Italië) plots stoppen of er toch een stukje overgaan. Als ze stoppen dan blijf ik bij de loxane cd's.
En Ivo wat is het verdict ivm franse mps stafkaarten?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nu ja ik heb alleen deze van het Centraal Massief en dat reikt niet tot aan de Italiaanse grens.
Maar de topo's kennende gaan deze niet over de eigen grenzen.
De Franse topo's zijn idd autorouteerbaar tot de kleinste bos- en veldweg.

Minpuntje is dat de Franse topo's er in mapsource niet uit zien. Bijna geen kleuren en een massa aan lijnen.
Anderzijds tonen ze (je zou juist andersom verwachten) op de GPS zelf wel alle kleurendetails.
Eigenaardig genoeg kan je de Franse (Garmin) topo's ook opladen in TQVV, de software tegenhanger van Mapsource uitgebracht door het Duitse Touratech. Dan zie je wel alle details en kleuren op de pc maar je kan deze dan weer niet downloaden naar de GPS.
Alles zit dus in de IGN software maar mapsource toont niet alles op de pc (wel op de gps).
Als je de kaarten wil downloaden naar een gps zijn ze dus eerste keuze.
Wil je de kaarten alleen op een pc zien ben je beter af met de software en kaarten van het Engelse Memory Map (nog goedkoper dan de Franse Rando tegenhanger). Deze zijn zelfs in 3D te zien en je kan er alles op doen wat je met mapsource kan maar ze zijn niet overdraagbaar naar de GPS.
Maar het is wel een kleine sensatie een routeerbare topokaart.

Klein minpuntje, er zit een bug in het register (net zoals in de topo NL cd)
Dat kan je er wel zelf gemakkelijk uithalen maar ik vind zoiets toch niet kunnen. Zeker niet als in een update nog steeds dezelfde bug zit :roll:
Laatst gewijzigd door ivo op zo 13 aug 2006 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Garmin Frankrijk (leverancier van de Franse Topo's in samenwerking met het IGN) is nu in de testfase voor versie 2 van de Franse topo's.

De arceringen worden vervangen door kleuren (zoals o.a.de Belgische topo's) en er zijn meer details van wegen en gebouwen toegevoegd.

Ook is er nu de mogelijkheid om het hoogteprofiel van een getekende track te genereren alvorens hem te rijden.

Topo Frankrijk is momenteel ook de enige in Europa (en ik vermoed ook ter wereld) die een on line update (réedition) aanbiedt van zijn topografisch materiaal.

Dus bij beschikbaarheid van een update kan diegene die in het verleden reeds een bepaalde topo aankocht deze met zijn unlockcode gewoon downloaden. Voorlopig nog gratis :bounce:
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Stomme opmerking: je hebt toch detail op highest staan in mapsource? Want dit zou kunnen verklaren waarom je niet alles ziet.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Euh, ik begrijp de opmerking niet.
Het gaat er toch nergens over dat ik niet alles zie?
Plaats reactie