Spontaan uitvallen van de Garmin 60C(s)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Mijn GPS 60C(s) valt uit TIJDENS HET MOUNTAIN BIKEN !?

Ja
4
29%
Nee
10
71%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Spontaan uitvallen van de Garmin 60C(s)

Bericht door Koen31 »

Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik de eigenaar van een GPS 60C.
Ik heb deze totnogtoe slechts een paar keer gebruikt voor te mountainbiken, en ook een 6 tal keer op de koersfiets.

Ik heb hetzelfde probleem waar al veel forabladzijden over volgekladderd zijn, namelijk het spontaan uitvallen van het toestel.
Zie bv :
http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic.php?t=300
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=7915
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=4656
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=485
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=1000
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=7377

Het duurt een tijdje voor de eerste uitval zich voordoet, maar daarna neemt de frequentie toe.
Ik heb al geprobeerd met mouse achter de batterijen en de pinnetjes te stoppen, zoals hier beschreven :
http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic.php?t=148
maar dat hielp allemaal niets. Ik heb intussen het toestel terug naar Garmin laten sturen.

De oorzaken worden hier beschreven :
http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic ... =uitvallen

Met hier een mogelijke (maar riskante) oplossing :
http://www.gpstracks.nl/forum/viewtopic.php?t=386

Ik heb het toestel nog niet veel gebruikt op de MTB, vandaar dat ik me afvroeg af of het probleem zich ook zo frequent voordoet bij het mountain biken ?? (aangezien je hier een verende voorvork hebt, en dus minder schokken).

Dus als iemand hier iets over te vertellen heeft, dan hoor ik het graag !
Vandaar dat ik bovenstaande poll toegevoegd heb, maar let wel : ik wil enkel weten of de 60C(s) uitvalt tijdens het mountain biken.

Alvast bedankt,

Groeten,

Koen
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Bij mij is de CS, na het plaatsen van rubbertjes achter de lipjes (is nu standaard door Garmin voorzien) nooit meer uitgevallen, eerst wel dus :roll: Nu met de CSx geen enkel probleem meer...
Ze erkennen hierdoor dus blijkbaar wel het probleem bij de voorgaande serie(s) #-o
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

In mijn toestel waren die rubbertjes achter de lipjes ook voorzien. Ik heb er nog een stukje mouse achter gestoken, maar dat hielp niet.
Het toestel viel soms ook uit bij het afnemen uit de fietsstuurhouder...

K.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Heb je al eens geprobeerd met niet-oplaadbare batterijen? Die zijn nl net ietske dikker, maar dat wist je waarschijnlijk al...
Ik gebruik oplaadbare van "den Aldi", en dat werkt perfect, zelfs qua levensduur 8)
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

ah nee, nog niet geprobeerd.
Ik heb die groen/gele, maar het merk ontsnapt me nu...
Gebruikersavatar
Straffe Fons
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 jan 2005 00:51
Rijdt met: Idworx TiRohler rough spec

Bericht door Straffe Fons »

Bij mij zelfde probleem maar met een etrex legend C; ik heb ALLES geprobeerd: rubbertjes, pleister rond de batterijen om ze wat dikker te maken, duracells, oplaadbare batterijen. Hij blijft steeds frequenter uitvallen: zelfs een lichte tik tegen de zijkant met de vinger volstaat !

Ik heb hem dan ook teruggebracht naar de winkel: antwoord binnen een maand

SF
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ik ondervind momenteel de (volgens mij) nadelen van de 60 CSX:

Onredelijk stroomverbruik. Mijn batterijen gaan maar 4 tot 8 uur mee.
Dus als je al een serieus tochtje wil meedoen moet je al een stel reserve batterijen meenemen.
Het kompas heeft tot nu toe altijd op non-actief gestaan. Nu heb ik ook EGNOS uitgeschakeld. Kijken of dat een verbetering geeft.

De veelgeroemde SIRFIII geeft bij mij ook niet wat ik van verwacht (of was het vroeger nog slechter).
Binnenhuis heb ik (in tegenstelling tot hoeraberichten op fora allerhande) totaal geen ontvangst, noch bij mij thuis, noch op het werk (of wonen die 'anderen' in een serre?).
Maar dit is idd niet voorzien voor dit outdoor toestel. Buiten in het bos ontvangt hij tot nu toe wel goed . Behalve als je door een tunnel moet.
Dan verliest hij (eigenaardig genoeg) vlak na een tunnel zijn satteliet signaal (en ik heb het dan niet over een ellenlange Mont Blanc tunnel maar over een doodgewone fietstunnel van een 50-tal meter).
Tot daar aan toe. Maar eenmaal hij een zwak signaal binnenkrijgt herneemt hij dit NIET na het obstakel. Hij blijft in off record modus ('zwak satteliet signaal' op display, gevolg track wordt niet verder gelogd).
Je krijgt hem dan pas terug aan de praat door het toestel uit te schakelen
en terug een nieuwe fix te laten nemen. Erg handig als je gps in je rugzak steekt :-?

En de rest van de ellende met die miskoop bespaar ik jullie :-D


ps. Voor de kandidaat kopers zonder master degree in de informaitca: het is dus geen 'plug en play' toestel :oops: Het heeft mij een dikke week
gekost voor ik de gebruiksinterface en tools van mapsource en de menu's van de hardware een beetje onder de knie had.

Oh, ja on topic: in de nieuwe 60 zitten standaard al rubbertjes achter de batterijveertjes en een volledige uitval heb ik nog niet voorgehad. Maar ik twijfel er niet aan dat dat ook nog wel zal komen :roll:

En blijkbaar sta ik niet alleen met mijn ondervindingen. Hier is iedereen nog enthousiast over het nieuwe 'wonder'. Maar als je een sop fora in de US gaat kijken, waar het toestel al iets langer in gebruik is, kan je opvangen van ervaren gebruikers dat Garmin met de 60CSX blijkbaar een toestel op de markt gebracht heeft dat niet rijp was voor de consumermarkt en nog in een experimentele ontwikkelingsfase verkeerd. Waarbij de gewone consument dus blijkbaar het proefkonijn is om later een verbeterde versie aan de industriële gebruikers te kunnen afleveren (welke het niet gewoon zijn zich met hun voeten te laten spelen).
Laatst gewijzigd door ivo op vr 05 mei 2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Hey Ivo,

je hebt natuurlijk ook zo van die slimmeriken die er net voor gekozen hadden om de een van de laatste exemplaren van de 60C te kopen in de overtuiging dat dat zeker een uitgerijpt toestel zou zijn zonder kinderziektes :roll:

Na de vakantie begin juni toch het toestel eens binnengooien en kijken er toch nog een oplossing mogelijk is voor dat uitval probleem.

Voor de 60C(s)x zullen veel problemen in de toekomst nog opgelost worden door firmware upgrades vermoed ik....
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ja jongens, het schaap met 5 poten moet blijkbaar nog uitgevonden worden hé :-D
Ik heb nu ook een tijdje de 60CSx, maar ik had hiervoor wel al ervaringen met de Legend, Vista, GPS V, Quest en de 60CS.
In huis ontvangst? Ja, maarwel bij het raam dan, niet op het toilet in het midden van de woning. Bij mij gaan de batterijen, zonder zeveren, toch gemakkelijk een 15-tal uren mee. Het kompas staat steeds uit, EGNOS ook (zie ik het nut niet van in, gezien hij ook zo lockt tot op +-3m) de batterij-indicator staat op het juiste type batterij (NimH)...
'k Heb oplaadbare batterijen van den Aldi, 2000mAh, en die gaan nu toch al bijna een jaartje mee... [-o<
Uitval had ik met de CS in het begin wel, totdat ik rubbertjes tussen de veertjes stak, daarna nooit meer :-D
Met de CSx zijn er totaal geen uitvalproblemen, niet op de motor, niet op de mtb 8)
Het niet terug locken is inderdaad een vervelende zaak, zo ben ik ook de hele track van Sart-Tilman kwijtgespeeld :-?
Het hangen blijven achter een tunnel heeft volgens de meeste fora te maken met de EGNOS-aan stand :roll: Maar dat zal (zoals gewoonlijk) wel opgelost worden door Garmin, dmv software-updates.
Wij als klanten zijn inderdaad de proefkonijnen voor Garmin, dat is voor zo ver ik weet altijd zo geweest. Spijtig? Tja, misschien wel, maar tot nu toe werden alle mij bekende (software-) problemen via updates opgelost...
Laten we dus hopen dat dit ook hier het geval zal zijn...
Wat de uitval van de bovengenoemde toestellen betreft, dat is een ander verhaal vrees ik.. :roll: #-o

@ Ivo; Ik vind het ook een enorme blunder dat de CSx de track niet verder optekent nadat er slechte ontvangst heb. Dat is dan ook zowat de reden waarvoor ik hem altijd op het stuur monteer... Maar zoals gezegd, hopelijk komt er vie een update verandering in de zaak...
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Quadrifoglio schreef:Hey Ivo,

je hebt natuurlijk ook zo van die slimmeriken die er net voor gekozen hadden om de een van de laatste exemplaren van de 60C te kopen in de overtuiging dat dat zeker een uitgerijpt toestel zou zijn zonder kinderziektes :roll:

Na de vakantie begin juni toch het toestel eens binnengooien en kijken er toch nog een oplossing mogelijk is voor dat uitval probleem.

Voor de 60C(s)x zullen veel problemen in de toekomst nog opgelost worden door firmware upgrades vermoed ik....
Nu (onterecht blijkbaar ) ga ik er van uit dat een firma maar moet zorgen dat zijn produkten doen wat ze moeten doen als ze ze op de markt brengen (de werkelijkheid is idd anders nietwaar Bill G.)
En het nut van achterhaalde apparatuur aankopen zie ik helemaal niet in.
(de CSX is niet perfect maar nog altijd beter dan de C, die zelfs durft uitvallen in een bos, wat de CSX dus niet meer doet, dus onbruikbaar voor een MTB'er die buiten de platgetreden paden wil zwerven).
Zoals ik hier en elders lees (mods best deze topics verplaatsen naar dat 'ander', maar als ik daar antwoord zonder het begin kan geen kat meer volgen) heeft binnenbrengen geen zin want zijn de 'problemen' waar ik mee worstel gewoon inherent aan het toestel. Kompas en EGNOS wreten dus batterijen. Van het kompas wist ik dit, dat heeft dus nooit aangestaan.
Van EGNOS niet dus die staat nu uit en we zullen nu een nieuwe energieberekening maken.
En die uitval na een tunnel. Tja dat ze daar maar VLUG iets aan doen.
Ik kan er mee leven dat ie in een tunnel uitvalt (alles heeft zijn beperkingen). En het is ook geen ramp dat er al eens 100 m ontbreekt (dat kan je altijd bijwerken in Mapsource). Maar dat ie dan gewoon stopt
met zijn log is onaanvaardbaar.
Plaats reactie