GPS-systemen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Ook ik worstelde in het begin met de termen track, route, en vooral (bij garmin) mapsource, topo, auto-routing etc. Ik zou zeggen : bezoek het nederlandse gps forum http://forum.gps.nl/ en je vind een antwoord op alle vragen.

Ik kreeg weinig bruikbaar advies in winkels. Enkel bij AS adventure leek hier en daar iemand iets te weten. Verkooppunt : zoiets kan je perfect kopen op het web (ebay en dergelijke). Meestal 25% goedkoper dan hier in de traditionele verkooppunten. Wel uitkijken dat je een Europese GPS koopt (waarom? zoek op het forum naar "basiskaart")

Bepaal eerst wat je wil bereiken. zelfs de meest elementaire GPS kan routes en tracks aan. Maar ik zou ook zeggen : doe geen toegevingen, dingen die eerst triviaal lijken (vb dat je stafkaarten in je GPS kan laden, dat het scherm in kleur is, grootte van geheugen) zijn al snel onmisbaar. na twee weken spijt je het al dat je niet een ander model hebt. Een illustratie : als je pakweg een toertocht gereden hebt met je gps, wil je achteraf niet zomaar op een simpel lijntje op het scherm kijken, maar wil je graag die route bewaren. Het feit dat je die kan importeren op de PC, bekijken op de NGI stafkaarten, en je route visueel kan zien, met alle details (hoogteverschillen, lengte, etc) is eigenlijk onontbeerlijk.
Ook zelf routes uitstippelen op de stafkaarten op PC, en dan inladen, is gewoon... schitterend.

Welk toestel? Wel, die garmin 60 reeks is erg populair om de juiste redenen. Het is een doe-al, en de nieuwste hebben ook een supergevoelige antenne/chip waardoor het ding zelfs binnen werkt. Maar tis niet goedkoop, en niet bepaald klein. Kaarten aankopen is ook onontbeerlijk : routekaarten voor gebruik in auto, topokaart voor op GPS is zeker aanrader. Maar reken al snel op een totale aankooprijs van EUR 700...

ik moet zeggen : sinds ik het ding heb ben ik een bijzonder enthousiast gebruiker. T'is een nieuwe wereld, ook al omdat ik fervent wandelaar ben. Zoek ook bijvoorbeeld eens op google naar "geocache"? Een schitterende hobby!

Vraag maar raak!
key met belletje
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 18 mar 2004 22:30
Rijdt met: Thompson

Bericht door key met belletje »

Beste gps gebruikers. Kunnen jullie me allen eens vertellen hoeveel routepunten je kunt opladen op de verschillende toestellen in jullie bezit. Onze tocht die we hebben opgesteld is nl. 80 km in zijn totaal en zal in verschillende routes moeten worden in gedeeld. Naar gelang de lussen. Doordat bepaalde types niet dezelfde hoeveelheid punten aankunnen had ik graag geweten hoeveel punten ieders toestel aankan per route. #-o o Zijn er nog andere sugesties voor onze tocht. Ik ben in bezit van een Quest
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Ik denk dat je best terecht kan op de site van Garmin en Magellan, de twee "groten" in draagbare GPS systemen.... Daar staat dergelijke info op, per toestel en type.

er bestaan programmatjes die het aantal routepunten gaan uitfilteren - het is immers niet nodig om elke bocht als routepunt vast te leggen, het is zelfs vervelend om om de paar honderd meter aanwijzingen te krijgen.

Veel hangt af of je enkel op onverharde wegen gaat rijden, of ook veel op "bekende" wegen; bij die laatste volg je immers enkel de weg en heb je dus minder nood aan veel routepunten.

Is de quest geschikt voor een MTB?
key met belletje
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 18 mar 2004 22:30
Rijdt met: Thompson

Bericht door key met belletje »

Is de quest geschikt voor een MTB?
Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee. Maar voor mij kan hij alles. Hoogte meter, routes, tracks, mapsors, city select ...enz. [/quote]
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

jervanheg schreef:Is de quest geschikt voor een MTB?
Ik heb de Quest en de GPS60CS. De quest is het perfecte all-round toestel, zowael voor in de auto, op de motor of op de (weg-)fiets.
Voor MTB vind ik hem persoonlijk niet robuust genoeg, op dat vlak gaan alle punten naar de GPS60 reeks (Antenne, krasbestendigheid)
Bij het berekenen van routes echter heeft de Quest dan weer een streepje voor, hij rekent sneller en is dan ook echt een routing-toestel.

De grote vraag die je jezelf moet stellen is; "Voor wat wil ik mijn toestel gaan gebruiken?"
Is dat echt voor off-road gebruik en het volgen van gedownloade of gereden tracks zoals TT's, bikechallenges etc... dan heb je echt wel meer aan de GPS60 (of ook de duurdere E-trexen).
Dit zijn echte outdoor-toestellen en kunnen veel beter overweg met tracks, en dat is nu net een heikel punt bij de quest... Zijn track-mogelijkheden zijn veel te beperkt om er deftig dor het bos mee te gaan rijden.
Let op! Het gaat hé, maar je kan "officieel" slechts 1 track volgen en
dat is dan die track die je zelf opslaat tijdens het biken.
Oftewel moet je je tracks omzetten naar routes, dan kun je zelfs de afslag-aanwijzingen gebruiken. Maar dat heeft dan weer zijn beperkingen betreffende de nauwkeurigheid van de te rijden route (track).
Zo kan je bvb in de Quest slechts werken met 250 routepunten en als je echt een gedetailleerde weergave wil heb je wel wat meer punten nodig.
Kortom, de Quest is een echt automotive toestel met een beperkte mogelijkheid voor het rijden van tracks...

OEF! Ik hoop dat het een beetje duidelijk blijft :drunk: #-o
nefertete
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 dec 2005 20:06
Rijdt met: Kuota

Bericht door nefertete »

is er al iemand die de topo frankrijk deel 3 heeft kunnen kopen ergens in belgie of via internet besteld?
Werkt de autorouting inderdaad ermee?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja de autorouting werkt wel degelijk.
En je kan die in Frankrijk kopen of gewoon via het net downloaden.*
Een 2de unlock is wel betalend (zo'n 25 €).
Moest hier niet onmiddellijk iemande de link van de Franse NGI hier neerpoten (wat ik betwijfel :wink: ) kan ik je deze maandag wel bezorgen.
De link staat nl op mijn laptop en die ligt op het werk.
En gezien ik aan het onthaasten ben werk ik tijdelijk niet meer 's nachts en in het WE. :P

* Je kan op de site ook zien welke delen er al af zijn. Sommige delen zijn nog maar gedeeltelijk af (de nummers van de arro die al bechikbaar zijn staan vermeld + de verwachte releasedatum van de nog af te werken onderdelen). Als je een gedeeltelijk afgewerkt deel aankoopt of download heb je wel recht op de gratis updates bij verschijning (uiteraard de updates van het aangekochte deel).
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

ivo schreef:Moest hier niet onmiddellijk iemande de link van de Franse NGI hier neerpoten (wat ik betwijfel :wink: ) kan ik je deze maandag wel bezorgen.
Dare me... :-)

http://www.gpstopo.fr/
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Dat is een commerciële site (niet dat die daarom slechter is)
De officiële site van het IGN is:
http://www.ign.fr/rubrique.asp?rbr_id=2179&GRA_ID=TOPOS

Kan je zien welke al beschikbaar zijn of wanneer ze verwacht worden.
ps. de prijs van de 2de unlock is gezakt van 25 naar 15 euro.
Plaats reactie