Rollen,Hometrainer of spinningfiets???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Cubalistic
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 18:20
Rijdt met: Cube LTD CC

Bericht door Cubalistic »

Beste, ben van plan om zo eentje (Dunlop Z11) aan te schaffen deze week. In de makro vind je die momenteel voor € 179! Kijk maar eens op www.makro.be en dan bij folderaanbiedingen. Daar kies je de folder in de rechtse benedenhoek (sanitair / welness), 2e pagina. In de winkel (makro) staat momenteel een afgeleefd model opgesteld maar een vriend van mij heeft zo eentje gekocht en het valt best mee. Ik spin zelf 1 à 2 keer in een sportcentra dus is dit enkel om mij thuis wat mee los te rijden voor tv. :wink:
Craxy
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 02 feb 2006 16:24
Rijdt met: Cube ltd cc

Bericht door Craxy »

Misschien een stomme vragg maar wat is het verschil tussen een hometrainer, spinningbike en een ergometer (bij kettler en tunturi bv alleen hometrainer en ergometer)?
Gebruikersavatar
Cubalistic
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 18:20
Rijdt met: Cube LTD CC

Bericht door Cubalistic »

Als ik mij niet vergis is een ergometer een toestel dat gegevens zoals vb. calorie-verbruik, afgelegde afstand, enz...meet. Dus een hometrainer/ergometer is een hometrainer uitgerust met een toestel om de prestaties te meten. Een spinningfiets een heel ander type fiets, hij is zo gebouwd dat je eigenlijk weerstand manueel moet "bijdraaien" en ook de ergonomie is anders dan een hometrainer. Op een spinningfiets kan je ook makkelijker "klimmen" dan op een hometrainer, dit omdat de bouw van een spinningfiets korter bij de bouw van een koersfiets ligt. Op de spinningfietsen die ik gezien heb ontbreekt een toestel om calorie-verbruik en dergelijke te meten.
bracebrace
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 23 dec 2004 22:37
Rijdt met: Orbea Compair

Bericht door bracebrace »

Ik ken ook het exacte verschil niet, maar op basis van mijn ervaringen:

Op een hometrainer stel je een weerstand in. Hoe sneller je rondtrapt, de weerstand blijft, het wattage gaat omhoog. Principe is dus heel basis.

Bij een ergometer kan je een wattage of een "niveau" van belasting instellen en naarmate jouw benen sneller draaien wordt de weerstand aangepast aan het gevraagde niveau (snel draaien, minder weerstand op het vliegwiel).

Een spinning-bike is een fiets met vaste pion (zoals een pistefiets). Je kan de pedalen niet stilhouden en het vliegwiel laten bollen, je bent verplicht altijd mee te trappen met het vliegweel.

Let wel, sommige hometrainers of ergometers zien er uit als spinfiets dacht ik, maar zijn dit dus (in mijn ogen) niet. Spinfiets heeft wel zoals de hometrainer enkel de eenvoudige weerstandsinstelling. Als voorbeeld zou je de Kettler Racer GT eens moeten nagaan: die wordt bij Kettler als hometrainer (klopt dit?) omschreven, bij shops soms ook als spinfiets.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

ik heb thuis ne spinningfiets staan die ik alle dagen een 35minuten gebruik al naar gelang hetgeen ik train, soms kan da 'een beetje' uitlopen...

ik verveel me nooit, constant hartslag in het oog houden, train vooral intervallen met doelgroepen,...dus aandahc twel beetje vereist.

geen radio, geen tv, geen nix...:-D gewoon bezig houden met trainen, dan besef je meteen hoe hard je werkt .

het is wel zo : je zweet gelijk de pest. drupt er echt vanaf.

mijne fiets is ene van kettler goedkoopste dat ik kon vinden in den decathlon, is wel ene met trialthlon stuur. telt cadans, calorieverbruik, km's en per uur, hartslagritme (klopt niet echt hoor) en timerfunctie...

maar ik gebruik ipv die computer die erop zit een polar veel juister en veel gerichter.

voordeel is : ge hebt eens een uurke tijd, schoenen aan en doe maar he...regen, wind, sneeuw maakt allemaal nie uit...

nene hometrainer lijkt me minder intressant eerlijk gezegd, de houding is ni ideaal, terwijl ge ne spinningfiets zodannig kunt instellen dat ge bijna zoals op uw mtb zit.
Gebruikersavatar
Cubalistic
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 18:20
Rijdt met: Cube LTD CC

Bericht door Cubalistic »

Kan u alleen maar gelijk geven Stef. Heb zo ne spinningsfiets van Dunlop (Z11) gekocht en bolt goed. Fietske 's avonds in de woonkamer, mp3-speler in de oren (kleine slaapt) of tv op en rijden maar. Valt goed mee om te trainen.
LoXoS
Mountainbiker
Berichten: 429
Lid geworden op: wo 23 feb 2005 09:52
Rijdt met: Merckx EMX 1 // Cube Reaction HPA SL 29

Bericht door LoXoS »

Hebben jullie bepaalde training schema's voor spinning?

Ik heb dus zo'n Dunlop (Z11) staan - en is inderdaad een leuk fietske (behalve het zadel) maar zoek wa meer uitleg hoe die effectief te gebruiken/trainen. Ik bezit een polar cs200 dat er al op staat.

Kan mij iemand hiermee helpen? Alsook zit ik een beetje met de afstelling. Stuur hoog/laag, zadel hoog/laag - dichter of verder van stuur? :roll:
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

LoXoS schreef: Alsook zit ik een beetje met de afstelling. Stuur hoog/laag, zadel hoog/laag - dichter of verder van stuur? :roll:
Probeer zo dicht mogelijk bij de afstelling van uw fiets te komen.
Afstanden om te vergelijken:
- hoogte zadel tov pedaal in laagste stand
- hoogteverschil stuur/zadel
- afstand punt zadel tot stuur

Mijn ervaring dan: ik rij nu op de Tacx Sirius, heb ook losse rollen gehad, maar heb die weggedaan omdat ik daar niet echt kracht kon op trainen. Toen ik in het gips zat was het het uitgelezen moment om de Sirius aan te schaffen want op losse rollen met 1 hand in het gips is niet gemakkelijk :D

Van de Sirius ben ik heel tevreden, zonet weer 2u op gereden. Ik doe er hersteltraining en krachttraining op. Ik doe er veel liever kracht op dan buiten, omdat buiten de hartslag te snel oploopt. Op de rollen kan ik mooier in mijn zones blijven. (Idem voor de hersteltraining)

Losse rollen zijn ook wel leuk, je bent veel vrijer in het rijden doordat de fiets niet gefixeerd zit. Wel moet je aandachtiger zijn of je rijdt er naast. En zoals eerder gezegd, je kan er enkel op de souplesse op rijden. Kracht gaat moeilijk vind ik.

Spinning geen ervaring, moet nog altijd voor de eerste keer op zo'n fiets rijden.
Gebruikersavatar
CedricDV
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 00:48
Rijdt met: Viper World Cup Team Full XT

Bericht door CedricDV »

Ik voel me weer geroepen hierop te reageren.

In ons sportcentrum maken we gebruik van ergoracers. Een groot verschil met gewone hometrainers, spinningfietsen of rollen.
Ergoracers hebben de vorm van een renfiets maar hebben een variabele weerstand, net als een hometrainer bv. Ze zijn aansluitbaar aan de computer en op die manier kan je computergestuurde trainingen afwerken.

Ook kan je wedstrijdjes rijden tegen je partner bv., of een rit uit de Ronde v. Frankrijk afwerken. Het is heel leuk, vooral als je met twee rijdt... én vooràl: het is enorm efficiënt.
Je kan je trainingen echt optimaal uitvoeren. Je kan pérfect in je hartslagzones blijven, bv. voor een weerstandstraining. Een uur op de ergoracer heeft hetzelfde effect als anderhalf uur buiten rijden, buiten hou je immers vaak de benen stil op bv. bergaf. Nu gaan er wrsl domme opmerkingen volgen van:"jamaar je hebt geen luchtweerstand te overwinnen" Onzin natuurlijk, je drijft dan gewoon het wattage op. Als je trainingsschema voorschrijft: 30' aan overslagpols, dan doet dat er niet toe of je tegen de wind rijdt of niet. :roll: Hoe vaak ik die opmerkingen al niet kreeg, je houdt het niet voor mogelijk.

Het enige nadeel van de ergoracer is dat je er moeilijker trainingen kan op uitvoeren voor bv. de korte sprintcapaciteit te trainen (explosiviteit).
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

Rollen zijn het best prijs/kwaliteit. Bij Van Euck zijn er reeds voor zeer democratische prijzen.
Heb de Tacs, gele, voor 125 euro gekocht, Wellens en Nijs gebruiken dezelfde voor aan krachttraining te doen.
De gele zijn op 1 na de duurste, zonder computer wel te verstaan.
Plaats reactie