Oud-Heverlee - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Magic 10
Mountainbiker
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 06 sep 2002 02:00
Rijdt met: ORBEA LANZO SLX / FOX

Oud-Heverlee - Bloso

Bericht door Magic 10 »

yo Bikers
Kan er iemand me wat vertellen hoe het biken is in Oud-Heverlee en hoe kom ik er ? We komen van Gent. Moeten we bellen om te douchen of niet .
Bedankt!!
Nog iets wat is een POLL :oops:
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

E40 Brussel - Luik, afrit 23, onderaan de afrit LINKSAF, tot aan eerste rode lichten. LINKSAF (Geldenaaksebaan) tot aan eerste rode lichten. Opnieuw LINKSAF (Pakenstraat of zoiets, gaat bergop) en deze blijven volgen tot aan de Sporthal (vanaf laatste rode lichten +/- anderhalve km). Hier vertrekt de groene route, volgens mij het ideale vertrekpunt : eerst enkele km's inrijden over vlakke veldwegen, vervolgens op en af (blauwe route), daarna de rode route (ook redelijk makkelijk) en uitbollen over de rest van blauw en groen.
Als de sporthal / cafetaria open is kan je er après-biken, of je kan douchen weet ik niet (misschien eens aan de zaalverantwoordelijke vragen als je daar bent).

Als je de volledige route te lang zou vinden, kies dan voor blauw + rood, dan heb je de zware stukken in 't begin (als je nog fris zit), en kan je 't wat rustiger aan doen op rood. Vertrek blauwe route aan de Zoete Waters : opnieuw E40 Brussel - Luik, afrit 23, beneden aan de afrit RECHTSAF, expressweg volgen tot eerste rode lichten. RECHTSAF en na 15m METEEN LINKSAF, na een kilometer of vijf, zes (schat ik) kom je aan de Zoete Waters uit : links vijvers, rechts tavernes e.d. Het startbord staat op één van de parkings aan je rechterkant (250m voor 't einde van de straat). Voldoende après-bike mogelijkheden, maar als je je wil wassen, zal je in de vijver moeten springen :wink:

Zie ook http://www.mtbroutes.be
Gebruikersavatar
Magic 10
Mountainbiker
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 06 sep 2002 02:00
Rijdt met: ORBEA LANZO SLX / FOX

Bericht door Magic 10 »

hallo,
Bedankt Thierry, het was een perfekte uitleg langs waar we moesten rijden. We hebben het volledige trajeckt afgevloekt, toch de laatste 12 kms .Een geweldig parcour met alles erop en aan. Het blauwe is inderdaad het mooiste maar ook het lastigste omdat je 2 zware hellingen krijgt juist na elkaar en dat voor bikers uit het platte GENT :cry: 3uren is dat niet wat te lang voor 48 km met zeer veel wind:oops: :(
We komen zeker terug want we waren met maar met 2 en hadden ons blauw lintje aan. :wink:
Trouwens douchen kan je er zelfs gratis waarvoor onze dank aan de uitbaatster. :thumb: :8:
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Oud-Heverlee

Bericht door XVMx »

Gisteren nog eens de blauwe route van Oud-Heverlee gereden. De laatste keer dat ik die gereden had was ergens in januari na veeeeel regen, en het verschil met nu is toch wel groot. Nu kan je heel veel op de grote plateau rijden en serieus snelheid maken, tof! Die afdaling richting de spoorweg viel mij wel een beetje tegen, ligt het aan mij of liggen er daar precies nog meer stenen dan vroeger???

Ik ben trouwens een groepje van een man of 10 tegengekomen (net voor die afdaling, rond 19u30). Ik meende daar ene Adri te herkennen, kan dat Adri? Of begint je alomtegenwoordigheid op het forum mij ook in het echt parten te spelen :wink: ???

Groeten,
XVM
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Re: Oud-Heverlee

Bericht door A d r i »

XVM schreef:Gisteren nog eens de blauwe route van Oud-Heverlee gereden. De laatste keer dat ik die gereden had was ergens in januari na veeeeel regen, en het verschil met nu is toch wel groot. Nu kan je heel veel op de grote plateau rijden en serieus snelheid maken, tof! Die afdaling richting de spoorweg viel mij wel een beetje tegen, ligt het aan mij of liggen er daar precies nog meer stenen dan vroeger???

Ik ben trouwens een groepje van een man of 10 tegengekomen (net voor die afdaling, rond 19u30). Ik meende daar ene Adri te herkennen, kan dat Adri? Of begint je alomtegenwoordigheid op het forum mij ook in het echt parten te spelen :wink: ???

Groeten,
XVM
Dat kan volledig. Wij waren met een paar KBC'ers gaan biken, donderdag is onze vaste avond, vertrek om 18u30 aan de para-kazerne van Heverlee

Wat die afdaling betreft, wij waren em juist opgereden, nadat we langs de trappekes naar beneden gedenderd waren, enfin ikke toch, de anderen hadden zo geen goesting precies :drunk:
Die afdaling verandert konstant da's het leuke aan de bos.
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Bericht door XVMx »

Allez, blij u eens ontmoet te hebben, Adri, al was het dan maar efkes heel rap en kort in 't passeren. We gaan elkaar daar nog wel tegenkomen, nu het 's avonds redelijk lang licht blijft probeer ik 2x tijdens de week een toerke van een 50tal km te doen, en geregeld ga ik dan richting Oud-Heverlee.

Niet te snappen trouwens dat uw collega's die trapkes niet afwilden, veel plezanter kan je je afdalingen in het bos toch niet meer hebben dan dat #-o ???

Until we meet again,
XVM
Gebruikersavatar
philip
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 11 mei 2002 02:00
Rijdt met: Brabant

Re: Oud-Heverlee

Bericht door philip »

Heb vandaag met mijn vrouwke nog eens die 3 routes na elkaar gereden. Was al heel het weekend alleen op pad geweest en had haar beloofd vandaag nog eens samen te rijden.

Inderdaad kurkdroog parcours en vrij zanderig. De klim naast de muur was maar half te doen, compleet vertrappeld door paarden met als gevolg mul zand, precies in de duinen.

Wat me opviel is hoe dat parcours op heel veel plaatsen gewoon kapot gereden is. Op de groene lus de stukken vlak naast de autostrade, zeer diepe putten en groeven. Als er daar wat water valt is het dus onmiddellijk om zeep. Ik vroeg met af hoe die bodem zo geerodeerd kon zijn, dat kan toch niet enkel komen van het MTBen.

Vertrokken aan het Zoet Water, blauw + rood + groen. Totaal 50.52 km. Enfin, een rustige rit in het bos. Zeer goed als preview voor de 100 km van komende zondag aldaar.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Philip, wat de erosie betreft op de plekken die jij aangeeft, ik denk dat de boswerkers en moto/enduro/quadcrossers daar ook een stevige duit in het zakje hebben. Is daar trouwens al altijd zo erg geweest. Het is op die plekken dat je ziet, door het ontbreken van plassen, HOE DROOG het eigenlijk wel is. Ik heb daar zolang ik weet nog NOOIT alles droog geweten. Het moet dus dringend eens regenen (ik had nooit gedacht dat ik dat ooit zou wensen :-s )
De klim aan de muur van kasteel Savenel is volledig terug aangelegd in de winter, die was verleden jaar kwasi onrijdbaar geworden door erosie door water, crossers en paarden. Nu is ie natuurlijk zeer zanderig maar met een beetje regen erop ligt die perfect. =D>
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Re: Oud-Heverlee

Bericht door XVMx »

philip schreef:Wat me opviel is hoe dat parcours op heel veel plaatsen gewoon kapot gereden is. Op de groene lus de stukken vlak naast de autostrade, zeer diepe putten en groeven. Als er daar wat water valt is het dus onmiddellijk om zeep. Ik vroeg met af hoe die bodem zo geerodeerd kon zijn, dat kan toch niet enkel komen van het MTBen
Philip,

Misschien dat ik hierover beter een nieuwe topic zou openen, maar dat komt inderdaad niet door het MTBen. Ik weet niet hoe het in de rest van België zit, maar hier rond het Leuvense (allez, toch het stuk dat ik goed ken, Kortenberg, Bertem en omstreken) worden de veldwegen en bospaden geteisterd door motocrossers, quads, en last but not least 4x4's. Dat is waarschijnlijk iets van alle tijden, maar ik heb de indruk dat het de laatste tijd een beetje de spuigaten aan het uitlopen is. Vooral de 4x4's rijden alles kapot, een aantal paden die ik vroeger regelmatig reed zijn nu niet meer te doen wegens de spoorvorming, vooral na een beetje regen (en borden "enkel voor voetgangers, fietsers, en landbouwvoertuigen" staan daar blijkbaar enkel voor de anderen). Het strafste is dat na een tijdje de 4x4's niet meer verderkunnen door hun eigen sporen, en dan maar andere paden beginnen op te zoeken die ze dan weer kunnen kapotrijden :evil: . Ik heb hierover een tijdje geleden een mail gestuurd naar onze schepen van Milieu en Ruimtelijke ordening hier in Kortenberg. Die man was zich bewust van het probleem, ik was blijkbaar niet de eerste die daarover zijn beklag maakte. De vraag is natuurlijk hoe je het oplost, je kan moeilijk overal barelen zetten want dan kunnen de landbouwers niet meer door.

Hebben jullie daar ook zoveel last van? Eventuele oplossingen of maatregelen?

Groeten,
XVM
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Re: Oud-Heverlee

Bericht door Heinz »

Wordt inderdaad een probleem in de buurt, het wordt wikken en wegen tussen de gebruikers van dit gebied. Ieder een beetje water in de wijn doen zeker, maar wat die gemotoriseerde sporten betreft, ik denk niet dat die wettelijk toegelaten zijn in het bos, ....
Wat die beklimming naast de muur (kasteel Savenel) betreft, tevoren kon ik er nog wel oprijden, was inderdaad acrobatenwerk, maar vond dat het toffe eraan, maar nu met dat zand, kan je niet meer deftig bovengeraken. Hopelijk regent het eens een week hard, waardoor het wat aangehard wordt, maar ik vrees ervoor dat dat niet veel zal uitmaken.
Maar ja die mannekes met hun paarden hé, dat zijn dikwijls belangrijke mensen in het dorp en die krijgen wat ze willen! :roll:
Plaats reactie