GPS-systemen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

Ik gebruik nu zowat anderhalf jaar mijn GPSmap60CS en ik ben daar heel content van.
Ik heb er meteen de Mapsource Europa en Topomap Belgium bijgekocht.
De Topomap kaarten heb ik nog maar zelden gebruikt. Om mtb tochten te tekenen zijn ze eigenlijk onbruikbaar wegens te onduidelijk onderscheid tussen de verschillende soorten lijnen (hoogtelijnen, wegen, paden, ...).
Daarom teken ik mijn mtb tochten op ingescande en gecalibreerde stafkaarten in OziExplorer. Het kost even tijd en moeite om het te leren, maar als je het doorhebt werkt het feilloos.
Kzou mijn 60CS niet meer willen missen, of tzou moeten zijn om hem in te wisselen voor een 60CSx.
Alhoewel: geheugentekort ben ik tot nog toe niet tegenaan gelopen, en de ontvangst van de 60 reeks is toch wel goed hoor. Hij zal nog wel een tijdje meegaan.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

Gwieto schreef:Ik gebruik nu zowat anderhalf jaar mijn GPSmap60CS en ik ben daar heel content van.
Ik heb er meteen de Mapsource Europa en Topomap Belgium bijgekocht.
De Topomap kaarten heb ik nog maar zelden gebruikt. Om mtb tochten te tekenen zijn ze eigenlijk onbruikbaar wegens te onduidelijk onderscheid tussen de verschillende soorten lijnen (hoogtelijnen, wegen, paden, ...).
Daarom teken ik mijn mtb tochten op ingescande en gecalibreerde stafkaarten in OziExplorer. Het kost even tijd en moeite om het te leren, maar als je het doorhebt werkt het feilloos.
Kzou mijn 60CS niet meer willen missen, of tzou moeten zijn om hem in te wisselen voor een 60CSx.
Alhoewel: geheugentekort ben ik tot nog toe niet tegenaan gelopen, en de ontvangst van de 60 reeks is toch wel goed hoor. Hij zal nog wel een tijdje meegaan.
kun je niet de route aanmaken met de dvd's van het NGI
de track met waypoints op uwe GPS
en de route dan oproepen met als achtergrond die Topo kaart?
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

Beny schreef:
kun je niet de route aanmaken met de dvd's van het NGI
de track met waypoints op uwe GPS
en de route dan oproepen met als achtergrond die Topo kaart?
er is een duidelijk onderscheid tussen een 'track' en een 'route'.
In Mapsource kun je 'routes' maken: je klikt op een punt, daarna op een ander, en Mapsource tekent voor jou de kortste of snelste (afh. vd instelling) weg naar het 2de punt. Mapsource volgt dus automatisch de beschikbare wegen.
In Topomap kun je geen 'route' tekenen (ook niet in Ozi trouwens), maar wel een track: hier tekent het programma steeds een rechte lijn van het 1ste naar het 2de punt. En daar zit'm de zwakte van Topomap: de lijnen zijn te onduidelijk om je track te tekenen.
Een track bevat dus veel meer waypoints dan een route, want bij de track moeten de lijnstukjes zoveel mogelijk de paden zelf volgen. In Mapsource (route) kun je waypoints opgeven die wel 10 km uit elkaar liggen: Mapsource vult zelf de wegen in.
In Mapsource kun je zowel routes als tracks tekenen, in Topomap en programma's als OziExplorer en Fugawi kun je afaik alleen maar tracks tekenen. De routes van Mapsource kun je via hulpprogjes wél omzetten naar een track. Om mtp parcours te tekenen ben je echter met Mapsource toch niks omdat daar geen paadjes opstaan. Die heb je wél als je in OziExplorer tekent op ingescande stafkaarten.
Nu heb ik twee weken geleden de DVD's van het NGI gekocht. Maar ik heb nog geen tijd gehad om er eens degelijk mee aan de slag te gaan.
Wel heb ik reeds een track van een gereden mtb tocht op de NGI kaarten geprocteerd. Waw, je ziet heel netjes welke hellingen enz. je gereden hebt.
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

Beny schreef:
en de route dan oproepen met als achtergrond die Topo kaart?
je kan geen route, maar wel een track oproepen met als achtergrond de Topo kaarten, en dat kan inderdaad wél bruikbaar zijn, omdat je de hoogtelijnen enz. kunt zien, maar het nadeel is dan weer dat je geen 'namen' ziet van wegen, dorpen, enz., wel: 'weg', 'pad', 'rivier'.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Nadat ik zowat alle topics over gps op dit forum heb nagelezen, heb ik de indruk dat routes die je hebt uitgestippeld via de NGI stafkaarten op cdrom (dus niet de DVD versie) naar geen enkel GPS-toestel overgezet kunnen worden, alhoewel de Legend en de Legend C wel compatibel zijn met deze software, maar niet om te navigeren.
Zie ik dat juist ?
Correct me if I'm wrong.
Ik had nogthans mijn gedacht een beetje gezet op een toestel uit de 60 serie.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

De routes wel, de kaart niet (nooit).
De kaartlayer kan je enkel met een topo reeks overzetten.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

ik heb ook allerhande fora zitten lezen vooraleer aan te kopen, en uiteindelijk gekozen voor de legendC. Die op zich schijnt al gevoeliger te zijn dan de zw/w legend reeks, maar vooral praktischer dan de 60 reeks, omdat die in een kleine jaszak past! En eengezien ik de gps eveneens voor een niet onbelangrijk deel gebruik om te wandelen, koos ik daarvoor.

Nog nooit ontvangstprobelen gehad,noch onder bladerdek, noch bij mist. (En ik rij in dichte ardense bossen). maar zulks hangt ook af van de software : bij signaal-verlies zullen veel toestellen "simuleren " (de beweging lineair voortzetten) tot ze opnieuw contact hebben. In de praktijk moet het al ERg slecht gaan om contact te verliezen... en zelfs dan, waar is het probleem? of je volgt een uitgestippelde route - dan kan je al LANg op voorhand zien waar je heen moet (instelbaar); of je maakt een track... en dan maakt het niet uit, van zodra er weer ontvangst is trekt hij de track door.

Bovendien is de legend schokvast, goeie beugel ook. Maar dat heeft de 60 ook!

Bij te kopen : Topokaart; en als je graag ook wil gebruiken in auto : city select + 12volt voeding. Dat maakt het totaal wel vrij duur! Enkel voor fietsen kan ik ook de NGI kaarten op DVD aanprijzen - hebben nog meer detail dan de garmin Topo.

Die tope hebn je in sé niet nodig; maar stel, je staat met pech in the mddle of nowhere... dan is het wel leuk om de dichtsbijzijnde weg/pad te kunnen zoeken.

Bestaat ook met memory-cards (legend CX), dus geheugen is uitbreidbaar.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Vandaag slecht weer en een dagje niet werken. Ideaal om overal op het net te snuffelen naar info over gps, en dat heb ik dan ook gedaan.

Via het Nederlandse mtb forum ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de meeste gps toestellen voor op de mountainbike niet navigeren op zichzelf, maar eigenlijk is het gewoon (zoals zo mooi uitgedrukt op het NL forum) "over het lijntje rijden". M.a.w., of je nu een visuele map hebt of enkel lijntjes op je scherm, zolang je volgens het schermpje op het lijntje blijft fietsen, zit je op de juiste route. Klopt dat zo'n beetje ?

Dan blijft natuurlijk de vraag voor de "rotten in het GPS-vak" :wink: : welk toestel is dan in feite al voldoende ? Ik heb zo de indruk dat vooral de Garmin eTrex familie hiervoor geschikt is. Zoals reeds eerder gezegd, de bedoeling is om zelf uitgestippelde routes te uploaden naar het GPS toestel, of om bestanden (zoals op O2Bikers) door te sturen naar de GPS om ze vervolgens te rijden.

Sorry als ik domme vragen stel, maar blijkbaar is het Garmin GPS-gebeuren toch niet zo simpel als het wordt voorgesteld.
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

Inderdaat: als je een track naar je GPS stuurt, kan je die geprojecteerd zien op een Mapsource kaart, of een Topomap kaart, maar écht nodig is dat niet.
Voorbeeld: ik reed een vooraf getekende track in de Oostkantons, en had in mijn 60CS de Mapsource kaarten. Maar je komt daar op plaatsen waar geen echte 'wegen' in de omgeving zijn, alleen paadjes, en die staan niet op de Mapsource kaarten. Je hebt dus qua kaart een blanco scherm. Maar je ziet wél steeds de track (het lijntje) en de plaats waar je je bevindt op die track. Je hoeft dus inderdaad alleen maar 'het lijntje te volgen'. Als 'het lijntje' plots een rechte hoek naar rechts maakt, en je komt op die plaats, dan zal er op die plaats een pad naar rechts zijn, dus dat neem je dan.
Ik heb indertijd voor de 60CS gekozen en niet voor de Vista omwille van:
een betere antenne = betere ontvangst
meer geheugen = meer kaarten laden
hoogtemeter + barometer extra
kleuren zijn zeer handig op een GPS schermpje
Sorry als ik domme vragen stel
ik herinner me nog levendig mijn eerste stappen in de GPS wereld, en kan er heel goed inkomen dat je met talloze vragen zit. En dat zijn dus geen domme vragen, want als je ze niet stelt, kom je ook niks te weten.
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

djeezes: 't moet wel inderdaaD zijn hé :oops:
Plaats reactie