als nieuwe club aansluiten bij een MTB-bond

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
frits
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 27 apr 2005 10:43
Rijdt met: cube ltd4 limited

als nieuwe club aansluiten bij een MTB-bond

Bericht door frits »

Hoi,
we zijn met een hoop bikers die nog nooit bij een club zijn aangesloten omdat we er niet echt eentje naar onze zin vinden.
Daarom dachten we laten we zelf een clubje oprichten dat volledig inorde is met alle papieren en aansluitingen.

Nu veragen we ons af bij welke bonden enz je allemaal kan aansluiten om volledig verzekerd en met alles inorde te zijn.

Wie kan er hier meer info over geven en misschien zelfs een waarde-oordeel over uitspreken.

alvast merci
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Gebruikersavatar
Fully Fetzl
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 02 dec 2003 09:30
Rijdt met: Specialized S-Works en ne Fetzlized F-Works
Contacteer:

Bericht door Fully Fetzl »

Wees Wijs en trap niet meteen in de val van de bond.... blijf zelfstandig....
je kan zo ook met alles in orde zijn hoor, zonder je clubwerking financieel te beknotten
frits
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 27 apr 2005 10:43
Rijdt met: cube ltd4 limited

Bericht door frits »

ja, maar waar moet ik dan allemaal mee inorde zijn?
Als individuele club een verzekering afsluiten lijkt mij ook moeilijk.
Hoe doen andere clubs dit?
Gebruikersavatar
Fully Fetzl
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 02 dec 2003 09:30
Rijdt met: Specialized S-Works en ne Fetzlized F-Works
Contacteer:

Bericht door Fully Fetzl »

en waarom zou dit moeilijk zijn ?????
informeer jezelf eens bij BLOSO; die kunnen je zeker helpen en maak dan zelf uit of de zogenaamde voordelen van de bond (sla er alle topics maar eens op na) opwegen tegen de nadelen (zelfde topics !)
fros
Mountainbiker
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 okt 2005 16:40
Rijdt met: 29er ss, 29er rolllllhof

Bericht door fros »

Je kan je, ook als individuele club, aansluiten bij een recreatieve sportfederatie.
Dat zijn federaties die recreatieve clubs van verschillende sporten verenigen, vertegenwoordigen en ondersteunen.

Qua verzekering ben je dan al zeker in orde en afhankelijk van vraag, noden, grootte van de groep,enz... kan er verder ondersteuning gegeven worden.

Als je ambities hebt om aan wedstrijden op (inter)nationaal niveau deel te nemen moet je natuurlijk bij de officiele (en organiserende bond) zijn.

Wij zijn zo'n (door Bloso erkende) recreatieve federatie; FROS amateursportfederatie vzw.

Je kan eventueel eens een kijkje nemen op onze site

www.fros.be

als je klikt op "clubs" kan je wel wat uitleg vinden over onze clubwerking.
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

via de fietserbond

http://www.fietsersbond.be

Streets
Gebruikersavatar
chuck
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized

Bericht door chuck »

Er wordt hier heel negatief gedaan (uit de nek geletst? :-D ) over de "bonden".

Als je bike't lijkt het me aangewezen een verzekering te hebben. Doe je dat met een aantal bikers bv. bij de VWB dan ben je al gratis als club aangesloten, met als voordeel een verzekering BA voor de club.

Als je wat wil inrichten maak je kans dat je organisatie opgenomen wordt op de kalender (=meer volk) tegen verminderde prijs.

In Vl-Brabant betaal je ook 1 Euro minder inschrijving bij een TT.

Er zullen wel nadelen zijn maar ik bedenk er niet zo direct. Tenzij misschien dat je niet wil per deelnemer aan je TT verzekering betalen. (En toch op de flyers "inbegrepen verzekering" zet.)
Veel succes met de club.
Chuck
Gebruikersavatar
Fully Fetzl
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 02 dec 2003 09:30
Rijdt met: Specialized S-Works en ne Fetzlized F-Works
Contacteer:

Bericht door Fully Fetzl »

chuck schreef:Er wordt hier heel negatief gedaan (uit de nek geletst? :-D ) over de "bonden".

al eens meegedaan aan grotere events ???? Topic gelezen over BK Marathon in Hotton ??? En de uitleg van Mountainbike.be dat de fout hoofdzakelijk zou liggen bij de locale organisatie vind ik ongepast... als de bond zijn naam ergens aan verbindt moeten ze ook zorgen dat het in orde is... en zeker voor de zaken waarvoor ze ZELF verantwoordelijk zijn.
Wedden dat als ze eenmaal doorhebben dat er op de marathons nog geld te rapen valt, ze daar ook nog opspringen !!!


Als je bike't lijkt het me aangewezen een verzekering te hebben. Doe je dat met een aantal bikers bv. bij de VWB dan ben je al gratis als club aangesloten, met als voordeel een verzekering BA voor de club.

Verzekerd... ok, akkoord... maar wat met de mensen die al verzekerd zijn (professineel, andere club,...); dikwijls zijn de persoonlijke polissen véél degelijker en eenvoudiger in afhadeling als je iets voorhebt...
Het feit dat dergelijke mensen géén mogelijkheid hebben op verminderd TT-tarief (ze hebben toch al een verzekering, waarom dan nog een pakken) is eigenlijk al machtsmisbruik... je moet nog altijd zelf kunnen beslissen of je een verzekering neemt of niet.
En verzekering BA... die heb je enkel nodig als je iets inricht... en dat kost niet zoveel hoor... daar heb je de bond niet voor nodig....


Als je wat wil inrichten maak je kans dat je organisatie opgenomen wordt op de kalender (=meer volk) tegen verminderde prijs
In Vl-Brabant betaal je ook 1 Euro minder inschrijving bij een TT.
zie hoger... da's enkel voor de verzekering...

Er zullen wel nadelen zijn maar ik bedenk er niet zo direct.
Voordelen: op hun kalender dus je spreekt een groter publiek aan, verzekering
Als nadeel bedenkt ik direct: regelneverij, gebrek aan inspraak, per se overal deeltje van de koek willen

Ik denk dat een degelijke TT zonder de bond even goed kan aan een democratische prijs dan mét de bond.... en of je als club dan minder overhoudt... ik durf dat eerlijk gezegd in twijfel trekken !
Zorg voor kwaliteit en de mensen zullen wel komen.... mond-aan-mond reclame werkt hoor... kijk eens naar de Hagelandse Chrono... zonder de Bonden en toch een massa volk... maar ja: kwalitatieve organisatie hé

Tenzij misschien dat je niet wil per deelnemer aan je TT verzekering betalen. (En toch op de flyers "inbegrepen verzekering" zet.)
Veel succes met de club.
Chuck
Plaats reactie