Paden berijdbaar houden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
scalpel
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:39
Rijdt met: c'dale scalpel

Bericht door scalpel »

Opgepast,
er worden hier een aantal zaken dooreen gegooid.
Het berm decreet geld enkel voor de bermen langs de officiele wegen.
Het decreet bepaald dat er ten vroegste tegen 14 juni en daarna na 14 sept mag gemaaid worden en dat alles moet afgevoerd worden.
Dit om verschraaling te bekomen en om bepaalde gewenste onkruiden kans te geven.
Dus de wandel/fiets paden mogen het ganse jaar door vrijgesteld worden.
Wat de provinciale domeinen betreft daar voor ga je best bij Bos en Groen te raad. De verantwoordelijke hiervoor is meestal de plaatselijke boswachter.
Hou er rekeing mee dat ook zij ook pas na de 14 juni willen maaien om boven verelde reden en ook om de vogels broed gelegenheid te geven. Alle vogels leggen in mei een ei......
Wat het maaien zelf betreft, een zeis of schoffel is inderdaad het beste maar zeer tijd rovend voor paden kun je beter met een maaibalk of bosmaaier te werk gaan, hier denk ik dat indien er een vriendelijke vraag komt van de plaatselijke mtbikers ze daar wel zullen op ingaan.
Waar er ook rekening mee gehouden moet worden is of dat de paden eigenlijk wel toegankelijk zijn voor fietsers??
Normaal is in een bos enkel de officiele weg toegankelijk voor fietser of je moet jonger dan 9 jaar zijn.
Een singeltrack in een bos zal meestal niet toeganklijk zijn voor fietsers, behalve als het er uitdrukkelijk bijstaat.
Nu in een volwassen bos zijn er normaal geen netels of bramen, enkel aan de randen of daar waar er voldoende licht is.
Ook de gemeente staat meestal wel open voor het openhouden van deze wandel/fiets wegen, als de vraag maar correct en onderbouwd gesteld wordt.
En ja, groen en mtbiker dat gaat samen!!!!!
Gebruikersavatar
Den traagste
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 30 aug 2005 22:03
Rijdt met: Cannondale Optimo Siemens

Bericht door Den traagste »

Een singeltrack in een bos zal meestal niet toeganklijk zijn voor fietsers, behalve als het er uitdrukkelijk bijstaat.
Als er niet uitdrukkelijk bijstaat dat het NIET mag, dan mag toch wel? Ben ik dan strafbaar als ik op een singletrack rijd :cry: . Op welke manier word dan wel vermeld dat het mag?
Teki
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 04 sep 2005 01:31
Rijdt met: Minerva Starlite

Bericht door Teki »

Ik ben nu ook geen expert in dat soort materie, maar ik kan wel opzoeken in wetboeken als het moet :)

Ik denk dat zo'n zaken vooral in de lokale politiereglementen staan, voor het Vlaamse gewest kan ik niets terugvinden, maar over Brussel en het Waals gewest staat er dit:

Art. 176quinquies. <NOTA : Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ingevoegd bij ORD 1995-03-30/63, art. 5; Inwerkingtreding : 03-07-1995> Met geldboete van honderd tot vijfhonderd frank wordt gestraft hij die in de bossen met een bromfiets of een motorfiets buiten de voor het publiek hiertoe toegankelijke wegen rijdt.

Art. 176sexies. <NOTA : Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ingevoegd bij ORD 1995-03-30/63, art. 5; Inwerkingtreding : 03-07-1995> Met geldboete van twintig tot vijftig frank wordt gestraft hij die met een <fiets> rondrijdt buiten de voor het publiek hiertoe toegankelijke wegen.
Er kunnen echter beperkingen worden opgelegd voor het rijden met terreinfietsen op sommige voor het publiek toegankelijke wegen.

Art. 122. (WAALSE GEWEST)
<DWG 1987-11-26/32, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 21-02-1988> De ambtenaren en boswachters zijn gemachtigd om het in overtreding aangetroffen vee, alsook de werktuigen, voertuigen, gespannen, motorrijtuigen en bromfietsen (,rijwielen of ski's) van de schuldige in beslag te nemen en in bewaring te stellen. Zij volgen de door de schuldige weggenomen voorwerpen tot in de plaatsen waar deze heengebracht zijn en stellen ze eveneens in bewaring. Zij kunnen echter de huizen, gebouwen, binnenplaatsen en omheinde erven die eraan palen niet betreden dan in aanwezigheid van de vrederechter, van de burgemeester of van de politiecommissaris.
<DWG 1995-02-16/44, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-01-1996>


Dit zegt MINA over fietsen in de bossen (milieu,natuur, land en waterbeheer over de materie)

Fietsen en mountainbiken kan enkel op de boswegen die voorzien zijn voor fietsers. Ze worden aangeduid met een aangepast bord. De fietsroutes worden eveneens opgenomen in het toegankelijkheidsreglement. De wegcode bepaalt dat fietsers jonger dan 9 jaar gelijkgesteld worden met voetgangers. Ze kunnen dus vrij fietsen op alle toegankelijke boswegen.
Gebruikersavatar
Den traagste
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 30 aug 2005 22:03
Rijdt met: Cannondale Optimo Siemens

Bericht door Den traagste »

HO JOH, Ik begin hier al serieus schrik te krijgen.

Wat is de definitie van "voor publiek toegankelijke paden"? Ik ga er dus nog altijd vanuit dat zolang er genen draad rond staat en er geen rond bord met ne rode rand is geplaatst, dat ik mag fietsen waar ik wil, zolang ik op de paden blijf. Juist?
Teki
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 04 sep 2005 01:31
Rijdt met: Minerva Starlite

Bericht door Teki »

Het probleem in belgië qua wetgeving is wie er voor wat bevoegd is en op wat die wetgeving van toepassing is.

Ze verwijzen daarvoor naar het bosdecreet van 30 juni 1990, 240 pagina's tekst die ik nu aan het doorlezen ben.

Dat bosdecreet is trouwens een giller van formaat :)

§ 2. De toegang tot de boswegen wordt aangewezen met behulp van de in de bijlage afgebeelde borden G.01 tot en met G.04 en V.01 tot en met V.05. In de gemeenten, bedoeld in artikelen 7, 8, 3°, 4°, 6°, 8° en 10°, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, worden in de plaats van de borden G.01 tot en met G.04 en V.01 tot en met V.05 de in de bijlage afgebeelde borden G.01bis tot en met G.04bis en V.01bis tot en met V.05bis gebruikt.

maw: er zou een wit bord met een fietserke moeten staan, maar dat ga je absoluut nergens tegenkomen ! Enkel misschien in van die reservaten van de overheid, of goed verzorgde toegankelijke paden, en eventueel die Bloso routes. Ik DENK dat bijvoorbeeld dat parcours van zaterdag geen probleem mag zijn, en zolang er daar ook niemand over gaat klagen, ga je daar ook niets over horen. Op zo'n dinges is er maar controle als er bijvoorbeeld een boer gaat klagen omdat er elke week tientallen mtb'ers over zijn velden fietsen. Of een of andere bende agalevvers die er een probleem van maakt, samen met de lokale wandelclub ofzo, anders is er echt geen probleem hoor.

Ik kan er ook nergens een vonnis of arrest over vinden dus, ik denk niet dat je schrik moet hebben voor dat parcours. Misschien eens horen bij iemand die ietsje meer ervaring in dat soort dinges heeft.
Laatst gewijzigd door Teki op di 13 sep 2005 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keybiker1
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 mar 2004 19:32
Rijdt met: made by Capino Wevelgem

Bericht door keybiker1 »

Teki schreef:Het probleem in belgië qua wetgeving is wie er voor wat bevoegd is en op wat die wetgeving van toepassing is.

Ze verwijzen daarvoor naar het bosdecreet van 30 juni 1990, 240 pagina's tekst die ik nu aan het doorlezen ben :)
succes #-o :wink:
Teki
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 04 sep 2005 01:31
Rijdt met: Minerva Starlite

Bericht door Teki »

http://www.freriks.be/boswetgeving.pdf moest je zin en tijd teveel hebben :)
Plaats reactie