Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Het nadeel van veel te intensief rijden is dat je omslagpunt, dus uiteindelijk ook je prestaties, begint te zakken. Daardoor moet er voldoende aan de basis gewerkt worden d.m.v D1

Hoe meer je het anaërobe-gebied aanspreekt tijdens je training hoe meer dit systeem ook zal gebruikt worden om te "cruisen". Net de cruisesnelheid die je nodig hebt tijdens marathons.

Als je de grafiek hieronder bekijkt zie je dat de curve van een (beter) getrainde veel horizontaler blijft lopen en dus met een hoger rendement fietst (lagere melkzuur-waarde). Dit bereik je door eerst te werken aan de basis en pas daarna (beperkt) anaërobe te trainen. Eingelijk kan die curve nog een pak langer horzintaler lopen en dan scherpere knik onder het omslagpunt.

http://www.avhylas.nl/start2run/Hoe&wat_2.png

Wat als je nu veel intensief traint dan ga je idd harder gaan rijden dan iemand die op dit moment lsd oefent. De piek van de curve zou hoger komen te liggen (de curve HFM i.f.v. snelheid verloopt hetzelfde) maar wel minder horizontaal lopen. Dus te vergelijken met de "ongetrainde" in de grafiek maar dan wel met een hogere top (snelheid). Minder horizontaal wilt dus zeggen minder rendement op aerobe gebied. Dit zie je nu net bij de wielertoeriesten, hoge snelheden voor een 1u à 1.5 en dan de pijp uit.

Het is zoals een balansweegschaal: Leg je te veel anaërobe in de schaal dan kantelt je conditie (om). Wil je dus kunnen knallen gedurende lange termijn (echte wedstrijdduur) dan moet je er voor zorgen dat de kant van het aërobe goed gevuld is alvorens het anaërobe te beginnen vullen.
Gebruikersavatar
Transalp
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: di 22 apr 2003 15:54
Rijdt met: Scott Spark / Canyon Ultimate

Bericht door Transalp »

Thomatchef schreef:
Epic schreef:Een hartslagmeter gebruiken heeft enkel nut wanneer je gaat trainen. Als je elk weekend een toertocht rijdt en dan gewoon gas geeft of je tempo aanpast aan anderen ben je er niets mee. Het dient om te beletten dat je te intensief traint of juist weer te licht bezig bent.
Als het geen nut heeft voor te trainen en om een TT te rijden, waarvoor is het dan wel nuttig?
Het heeft wel nut om te trainen, dat zegt Epic toch?
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Hoe meer je het anaërobe-gebied aanspreekt tijdens je training hoe meer dit systeem ook zal gebruikt worden om te "cruisen". Net de cruisesnelheid die je nodig hebt tijdens marathons.
Ja, maar de 'cruisesnelheid' (en de daarmee gepaard gaande hartslag) tijdens een marathon ligt bij mij toch wel circa 20-25 hartslagen hoger de de bij mij aangerade hartslag (130) tijdens een LSD-training. Ik vind dat verschil zo groot. Mij lijkt het logischer om inderdaad niet (of toch niet vaak) anaeroob (170 of meer) te gaan, maar wel om veel rond die cruise-snelheid en -hartslag (160-165) te trainen. En dat is dus heel wat anders dan de LSD-hartslag....
bartjoosen
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 20 okt 2003 17:52

Bericht door bartjoosen »

LSD vormt de basis van je training, maar dit wil niet zeggen dat dit de enigste trainingsvorm is.

Je moet steeds alles in z'n context bekijken:
bv als je in voorbereiding gaat voor een marathon: vooral LSD, en krachtontwikkeling, maar dit wordt hoe langer hoe meer geintesiveerd.
Tegen dat de marathon er is wordt er nog wel aan LSD gedaan, maar vooral trainingen rond de omslag, met soms erboven.

Remember: steeds genoeg herstel nemen (om de 3 weken een rustweek, ...)

Maar ik blijf erbij: verdiep je in deze materie en je hebt er de rest van je leven geniet van doordat je veel beter weet waarmee je bezig bent.
Je hoeft niet per se dag in dag uit te trainen, maar je weet wat je traint en hoe je bepaalde eigenschappen kan trainen.

Groetjes

Bart
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Bengo schreef:
Hoe meer je het anaërobe-gebied aanspreekt tijdens je training hoe meer dit systeem ook zal gebruikt worden om te "cruisen". Net de cruisesnelheid die je nodig hebt tijdens marathons.


Ja, maar de 'cruisesnelheid' (en de daarmee gepaard gaande hartslag) tijdens een marathon ligt bij mij toch wel circa 20-25 hartslagen hoger de de bij mij aangerade hartslag (130) tijdens een LSD-training. Ik vind dat verschil zo groot. Mij lijkt het logischer om inderdaad niet (of toch niet vaak) anaeroob (170 of meer) te gaan, maar wel om veel rond die cruise-snelheid en -hartslag (160-165) te trainen. En dat is dus heel wat anders dan de LSD-hartslag....
1. Dat is een intensieve duurtraining.

Door je aëroob systeem maximaal en optimaal te trainen (d.w.z.: lange ritten in de optimale aërobe zone = lager dan velen denken maar ook iets hoger dan sommige ervaren fietsers rijden = extensieve duurtraining ofte LSD), ga je iets hogere snelheden kunnen fietsen bij dezelfde, lage hartslag (en dus hoofdzakelijk aëroob = duurzaam).

Om echter significante hogere snelheden te halen, beter te klimmen en veel te kunnen fietsen moet je daarnaast ook intensievere trainingen doen .

Als je beide probeert te combineren door zeer intensieve duurtrainingen te doen, ben je imo niet optimaal bezig.

2. Ik denk dat je marathons best opneemt in je trainingsschema (= misschien 70% intensieve duurtraining + 30% anaërobe training).
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

kwille nu niet ambetant doen hé, maar is LSD nu niet "trager" dan D1 :drunk: :-?
bartjoosen
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 20 okt 2003 17:52

Bericht door bartjoosen »

Qube schreef:kwille nu niet ambetant doen hé, maar is LSD nu niet "trager" dan D1 :drunk: :-?
Das een veel voorkomend probleem:
Bij het ene boekje hebben ze het over LSD, in een ander over D1, en dan slagen ze op de duur alles nog door elkaar.
Het beste is van te kijken naar wat de juiste definitie is van LSD in dat artikel/boek, en hierop voort te gaan.
Ook opletten met de percentages, dit kan van het omslagpunt zijn, van de max hartslag of volgens Karvonen. :drunk:
Gebruikersavatar
CedricDV
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 00:48
Rijdt met: Viper World Cup Team Full XT

Bericht door CedricDV »

Mag ik opmerken dat trainen met een hartslagmeter best gebeurt na het afleggen van een inspanningstest?
Je kan wel bepaalde formules gebruiken, zoals die van Karvonen, maar een veldtest is toch wel het meest ideale.

Vergeet ook niet dat lange duurtrainingen dé basis vormen...
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

De Cedric zegt het eindelijk, ga is naar nen sportdocter, laat een inspanningstest afnemen, ergotest of lactaattest, op basis van deze test gaat hij kunnen zeggen rond welke hartslag je moet trainen. Dit is voor elke persoon anders. Een test koste mij 75 euro, maar je krijgt er een begeleiding bij, een schema wel te verstaan, je trekt ook nog es een 30 euro terug van de ziekenkas.

Eerst weten waarmee je bezig bent en dan beginnen en niet achteraf als ge verkeert bezig zijt met de brokken bij meneer doctoor te biechten gaan!!!
Gebruikersavatar
beerken
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 21:49
Rijdt met: specialized S-Works m5 HT

trainen met hartslagmeter

Bericht door beerken »

het complete trainingshandboek voor de wielrenner van paul van den bosch is een boek waar je veel uit kan leren over hartslagtraining.
Plaats reactie