carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

mikes_be schreef:is een reba niet zwaarder dan een manitou black?
overigens er zijn een stuk of zes soorten reba, welke is dan het meest geschikt om te combineren bij een fully zoals de genius?
Een Reba is lichter dan een Black.
Vergeet de Reba's met U-turn instellingen. Dat is overkill die je in de praktijk nooit zal gebruiken. Het is overigens ook nog eens extra gewicht dat niet rendeert. Een Reba 100 mm is een goede middenweg voor een fully. Deze veerweg kan je overigens later nog aanpassen met een spacer.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Jack77 schreef:
Ivo schreef:Om je een idee te geven inzake je budget:
Voor 2000 euro heb je een alu fully met een RS pilot vorkje en een LX afmontage. Voor minder geld heb je een alu HT met alles er op en eraan. DTSwiss velgen, Skareb vork, full XT afmontage, Avid 7 remmen.
Ivo, mss toch eens je ogen wat verder open trekken. ;)

Voor rond 2000 euro vind je meer. Meer dan een jaar geleden had je al een Fuel 90 had met een Duke en grosso modo LX afmontage voor 1560 euro...

En waarom zou een LX/XT afmontage niet kunnen volstaan voor een doorsnee tochtrijder? Veel mensen doen volgens mij in meer of mindere mate aan overkill en kopen materiaal dat ze nooit ten volle benutten...
Ik loop inzake deze met mijn ogen ver open hoor. Als je het begin van de discussie volgt weet je wel dat ik zelfs een fully al overkill vind voor onze vriend. Maar de keuze is aan hem. Met een fiets van 1000 euro zit hij al op rozen en met max. 1500 euro fietst hij op wolkjes. Maar het is zijn budget.
Trouwens vind ik ook dat ze zijn hoofd hier aan het zotmaken zijn. nog effe en hij zit aan 3000 euro voor een TT fiets.
En je moet mijn vergelijking niet uit zijn verband rukken en geen appelen met peren gaan vergelijken. Ik vergeleek maar het budget verschil tussen een HT en een Fully (en om goed te vergelijken blijf je best bij een merk). Ik wou er ook maar op wijzen dat veel mensen ziende blind zijn bij aankoop van een fiets. Een fiets heeft een XT achterderailleur en plots is het een XT fiets. Ze zien dan niet eens meer dat de crank (toch even belangrijk en zelfs duurder in vervanging dan een simpele achterderailleur nog onder een Deore staat.
Tegenwoordig is een XT achterderailleur geen garantie meer voor totale kwaliteit van een fiets. Een basis hardtail heeft tegenwoordig al een XT achterderailleur. Bespaard wordt op de voorvork, crank en trapas. Naar deze dingen moet je kijken voor de aankoop van een goede fiets.

Nog effe terzake. Vergeet ook niet dat een fully naast meer onderhoud (en de daarbij weerkerende kosten) dan een hardtail ook zeer veel geduld en inzicht in de afstelling van de (zeker achteraan) veerweg vraagt. Een slecht afgestelde fully rijdt slechter dan een simpele hardtail.
(misschien daarom dat de meeste fietsenmakers hem afraden want de meeste kennen er de ballen van :-D ).
Een goede fully is, zoals een mooie vrouw, een passie en geen hobby.
En hij biedt naast alle voordelen van deze laatste ook de nadelen er van. :roll:
Laatst gewijzigd door ivo op za 28 mei 2005 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Mss ook eens ff de nieuwe O² bikers die op 2 juni uitkomt inzien. Hierin staat het testverslag van de Happy bikedays. Hier waren al legio redelijk afgemonteerdfe Fully's te vinden onder de 2000 euro, denk hierbij aan Viper, Granville en Cube. Deze kun je dan ook nog allemaal in je lbs vinden, dus ivm garantie en service hoeft dat geen probleem te zijn. Dit zijn gewoon goede bikes.
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Ivo schreef:
Ik wou er ook maar op wijzen dat veel mensen ziende blind zijn bij aankoop van een fiets. Een fiets heeft een XT achterderailleur en plots is het een XT fiets. Ze zien dan niet eens meer dat de crank (toch even belangrijk en zelfs duurder in vervanging dan een simpele achterderailleur nog onder een Deore staat.
Inderdaad, die crank #-o , ik had alleen de onderdelenlijst van de 2 fietsen naast elkaar bekeken en dus te vlug mijn conclusies getrokken :oops: , (Ik ben nu al lang genoeg op het forum om te weten dat Ivo zo goed als alles van Merida afweet), Ik heb wel gezegd dat die LX onderdelen van de scott zeker voldoen en dat die later nog altijd kunnen ge-upgrade worden.
(hier was ik dus nog juist :drunk: )

En wat die vork betrefd, ik heb ongeveer 50 € moeten opleggen maar de waarde van mijn standaard vork (manitou black super air) ligt wel aanzienlijk hoger dan de waarde van de vork in die merida special edition (manitou splice comp), dus moogt ge u wel aan meer opleg verwachten.

En als ge dan nog de crank moet vervangen kunt ge al beter de mission carbon pro kopen, deze is, volgens mij (voorzichtig zijn hé :wink: ), volledig XT, maar dan weer wel tegen een meerprijs.

Voor jouw budget moet je zeker een zeer goede fiets kunnen vinden, ik zou zeggen, veel rondkijken, veel informeren en goed je ogen openhouden, en dan zal je ergens je keuze wel vinden.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

Nog een probleem wat ik ondertussen tussen de regels door heb kunnen lezen: welke geometrie kiezen?
Blijkbaar is er een specifieke "race-"geometrie en een "marathon-"geometrie?
Zijn daar grote verschillen tussen en zo ja, welke geometrie is dan het beste geschikt voor toertochten e.d. (alles behalve wedstrijden)?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ieder merk heeft zowat zijn eigen geometrie en ieder type ook nog eens.
Ik zou het nu ook weer niet moeilijker maken dan het al is.
- Kies een max budget en blijf daarbij (of onder) anders is het hek helemaal van de dam.
- Kies een minimum aan afmontage (vb. XT achterderailleur, Deore Octalink crank, Deore wielassen,...)
- Kies een veerweg van de voorvork (die gaat in belangrijke mate de geometrie van uw fiets bepalen, 80 mm is door de band XC, 100 mm marathon, +125 mm freeride, enz....).
- Leg je er bij neer dat een fiets 'af montage fabriek' nooit zal voldoen aan al je eisen. Bij een of meerdere onderdelen zal je steeds moeten schipperen. Geef dan de voorkeur aan wat je momenteel het belangrijkste vind en wat op termijn de minste kosten met zich meebrengt in een upgrade of vervanging. Een vork is het duurst om te vervangen, een derailleur het goedkoopst. Een derailleur slijt rapper dan een vork (niet altijd maar allez), enz...

Ga naar een of meerdere fietsenmakers en kies een fiets die aan deze criteria voldoet en vraag om een proefrit.
Een korting van 10-15 % op de catalogusprijzen kan je toch wel bedingen buiten de eindejaarspromoties. Op stock modellen van het vorige jaar kan je zelfs kortingen rond de 40 % bedingen (een full XTR lightweight hardtail voor 2500 € moet al kunnen bv.). Je bent dan wel beperkt in de beschikbare afmetingen natuurlijk. Enz, enz...

Doe proefondervindelijk een klein praktijkgericht marktonderzoek en je zal dan al vlug heel wat wijzer zijn.
Jeunesse
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 feb 2005 18:47
Rijdt met: Orbea Vuelta '02 / Orbea comp'air official '03

Bericht door Jeunesse »

Ivo schreef:- Leg je er bij neer dat een fiets 'af montage fabriek' nooit zal voldoen aan al je eisen. Bij een of meerdere onderdelen zal je steeds moeten schipperen.
Je kan natuurlijk wel je fiets zelf laten samenstellen.
Zo kan je in de winkel waar ik mijn fiets gekocht heb het kader kiezen en dan alle onderdelen die je wilt afzonderlijk kiezen.
Zal wss wel niet bij elke winkel kunnen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja, maar als je de weg niet kent of het zelf niet kan kom je dan meestal duurder uit.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

Ik ben vandaag een paar winkels gaan doen en heb een aantal mensen gecontacteerd en ik kan een scott genius MC-40 krijgen voor circa € 2.000,00.
Dit is dan wel zonder eventuele aanpassingen ...

Doe ik daar een goeie zaak aan?
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

mikes_be schreef
Ik ben vandaag een paar winkels gaan doen en heb een aantal mensen gecontacteerd en ik kan een scott genius MC-40 krijgen voor circa € 2.000,00.
Dit is dan wel zonder eventuele aanpassingen ...

Doe ik daar een goeie zaak aan?
Ik denk van wel (maar ik ben nog al is fout geweest hierboven hé :wink: )
Ik moest vandaag toch is bij mijn fietsenhandelaar zijn en heb "by the way" is gevraagd naar de prijs van die Merida Mission Carbon Special Edition maar dan met een Rock-Shox Reba Team (met pop-lock) en een XT-crank.
Deze zou dan rond de 2.600 € zitten, 'k weet nu ni of dit een goede prijs is of ni, misschien dat Ivo hier zijn idee nog is kan over geven ?
Plaats reactie