carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

carbon

Bericht door mikes_be »

Heeft iemand ervaring met carbon MTB's?
Absorberen ze effectief een deel van de schokken?
alternatief voor een fully?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: carbon

Bericht door Jack77 »

mikes_be schreef:alternatief voor een fully?
In geen x jaar!
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

wat bedoel je?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Dat een carbon HT geen alternatief is voor een FS...
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

kan je iets meer uitleg geven?
ik heb met een aantal fietsverkopers gaan praten en allen waarschuwen ze me om geen fully te kopen, maar daarentegen wel een carbon HT ...
hun argumenten: meer onderhoud en geen fully nodig op onze Vlaamse toertochten, terwijl een carbon frame ook enige absorptie biedt
Gast

Bericht door Gast »

die fietsverkopers zijn zeker verstokte wielertoeristen?
zeker als je wat rugporbs hebt kun je gerust in vlaanderen een fully gebruiken
zeker en vast als je regelmatig ardennen aandoet
en een carbon hardtail bied ook nu niet zoveel comfort
ok die filtert ietsje meer de trillingen eruit
maar dat zijn trillingen en geen schokken!!
als er zo'n fietsmakers me iets probeer wijs te maken ga ik al op een ander
die verdient niet dat je daar iets koop
volgende stap zal zijn voorverring? ook niet echt nodig in vlaanderen en te veel onderhoud aan
schijfremmen idem
v-brake's idem
stap maar terug over op cantilevers
en als je toch een frame wilt dat wat meer cmfortabel is koop dan een titanium frame
vraag maar aan adri
:wink:
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

meer onderhoud en geen fully nodig op onze Vlaamse toertochten, terwijl een carbon frame ook enige absorptie biedt
Ok, dat eerste daar hebben ze gelijk in, wel de platte tt hé. Maar het 2de, denk nu niet da je veel verschil voelt tussen alu-ht en carbon ht [-X. Wat meer comfort hebben is wat dikkere banden monteren met mindere druk :drunk:
Laatst gewijzigd door Qube op do 26 mei 2005 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
mikes_be
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 mei 2005 15:41

Bericht door mikes_be »

als ik jullie dus begrijp, zouden jullie me een fully aanbevelen ipv een carbon HT?
en wat betreft het onderhoud van zo'n fully?
en het gewicht van zo'n fully?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

mikes_be schreef:als ik jullie dus begrijp, zouden jullie me een fully aanbevelen ipv een carbon HT?
en wat betreft het onderhoud van zo'n fully?
en het gewicht van zo'n fully?
Wil je niet te veel uitgeven: een (alu) HT met een degelijke vork.

(Cromoly-frames bieden meer comfort, maar wat zwaarder en amper nog te vinden, behalve van "pedigree" merken aan STEVIGE prijzen)

Om het comfort te verhogen, kan je zoals Flip FSR zegt dikkere banden monteren, en/of een degelijke geveerde zadelpen monteren (cfr. Cane Creek Thudbuster).

Wil je veel comfort, dan kies je beter voor een eerder tourgerichte FS. Maar dan mag je hier in België minstens 1200-1300 euro rekenen. Vanaf 1500-1600 euro heb je - als je geen kat in een zak koopt - een heel degelijke FS.

Qua gewicht: minstens 1 kilo zwaarder. Als het meergewicht niet te veel is en je vering niet te veel pompt,, moet je je daar niet druk om maken. Dankzij het extra comfort zal je tijdens lange(re) of meer belastende ritten minder snel vermoeid raken dan bij een lichtere HT.

Onderhoud: reken op minstens 1x per jaar demperonderhoud en controle (en eventueel vervanging) van de lagers.
Laatst gewijzigd door Jack77 op do 26 mei 2005 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Mss dat je ons eerst eens uitleg geeft over wat je ermee wil gaan doen. :wink:

Zo heeft ieder type bike zijn voor en nadelen, afhankelijk waarvoor je hem gebruikt.
Verder zijn er voor en tegenstanders van een FS of een HT, veel hangt af van je persoonlijke voorkeur en rijstijl.

Wil je max rendement dan is een Hardtail denk ik het beste, ben je eerder op comfort gesteld ga dan voor een Fully.
Tegenwoordig zijn er trouwens ook legio fully's die hier een compromis in vormen, met name de meeste XC modellen of een softtail (= beperkte veerweg achter).
Plaats reactie