Nieuwe fully

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Arthuur 78
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 nov 2021 19:07

Nieuwe fully

Bericht door Arthuur 78 »

Dag iedereen.

Mag binnenkort een nieuwe fiets gaan leasen.
Ben nu op zoek naar een fully. Heb al een Sensa Fiori hardtail.

Bedoeling is om er toertochten en mtb routes mee te rijden.

Heb volgende op ´t oog maar kan niet kiezen omdat ik nog geen fully gehad heb.

Budget ongeveer 4500 euro.

https://www.cube.eu/be-nl/cube-stereo-o ... rey/653400

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black

https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... =290146010

https://www.specialized.com/be/nl/stump ... 206-200529

Iemand tips of ervaring met bovenstaande modellen?

Reacties zijn welkom ...
Sieuwe
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 28 jun 2007 19:09
Rijdt met: Orbea Oiz M10 TR

Re: Nieuwe fully

Bericht door Sieuwe »

Kies je bewust voor een langere veerweg?
Want in Vlaanderen ga je meestal toekomen met 100mm of 120mm.
De fietsen die je op somt zijn grotendeels Trail-bikes en geen XC-bikes.

Zelf ben ik voor eentje met 120mm gegaan om ook in de Ardennen nog uit de voeten te kunnen.
Arthuur 78
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 nov 2021 19:07

Re: Nieuwe fully

Bericht door Arthuur 78 »

Eigenlijk wel ja. Wil een fiets waar ik alles mee kan doen en daarom bewust voor een trail gekozen ...
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Nieuwe fully

Bericht door Joverowa »

Ik rij zelf met een Canyon Neuron. Een topfietske.

Dat je voor een trailbike kiest kan ik goed begrijpen. Ik twijfelde tussen de Lux (XC) en deze.
Ik besloot om voor de Neuron te gaan om volgende redenen:
Ik wou er af en toe een bikepark mee doen (nog niet van gekomen en gaat er waarschijnlijk nooit van komen)
Het zitcomfort
De prijs en beschikbaarheid.

We moeten toegeven dat hij dikwijls wat "overbiked" is voor wat wij hier doen. Maar zodra je naar de Ardennen, Spa of aanverwanten gaat dan merk je wat een beest je tussen de benen hebt. Op afdalingen verschiet ik er telkens van hoe stabiel dat ding is. Jamaar, zeggen ze dan, hij is niet zo goed om te klimmen.. Wat ne zever...
De achterveerbediening zit net op armlengte en daar speel ik veel mee. uphill? Blokkeren die handel.
Qua snelheid moet je dan wel wat inboeten. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen vind ik.

In ons clubje heeft er vorig jaar ook eenjte een trailbike gekocht en die heeft hetzelfde gevoel. "Wat ben ik blij met dit zitcomfort tov mijn vorige fiets" hoor ik hem regelmatig zeggen

Dit weekend kwam ik op een TT iemand tegen die zelf ook een Neuron gekocht had en die bezig was aan zijn eerste ritten. Ook hij zei dat het rechter zitten op zijn nieuwe bike aangenamer aanvoelde als de gebogen houding en het korte stuur op zijn XC.

Van de fietsen die je voorsteld, ken ik geen enkele dus ik kan me daar niet over uitspreken. Maar vergelijk toch ook maar eens naar de Canyon Neuron.

Wat de keuze ook zal worden, een trailbike is een luxe om op te rijden
Arthuur 78
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 nov 2021 19:07

Re: Nieuwe fully

Bericht door Arthuur 78 »

Dat was mijn gedacht ook.
Als ik snel of minder uitdagende trails wil fietsen zal ik mijn andere wel nemen.

Ga de Neuron zeker ook eens bekijken.
Merci voor de info ...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuwe fully

Bericht door KrisMaes76 »

Arthuur 78 schreef: di 22 nov 2022 21:12 Dat was mijn gedacht ook.
Als ik snel of minder uitdagende trails wil fietsen zal ik mijn andere wel nemen.

Ga de Neuron zeker ook eens bekijken.
Merci voor de info ...
ik was ook van dat gedacht toen ik mn spectral (150/140mm) kocht en uiteindelijk doe ik bijna alles met mn spectral, ook marathons :-)
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Nieuwe fully

Bericht door PeterG »

Grenzen tussen een XC fully en trail/alleskunner vervagen ook steeds meer. De nieuwe OIZ 2023 ziet er vet uit (https://www.vojomag.nl/test-nieuw-orbea ... r-of-niks/) of als je wat meer centen hebt, de Fourstroke van BMC heeft ook een LT versie (https://www.vojomag.nl/test-nieuw-bmc-f ... elingbroer). Boeiende lectuur
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Nieuwe fully

Bericht door Boebbel »

Meer veerweg is meestal ook wat meer gewicht, daar hebben ze allemaal last van uitgezonderd de Cube.

Enkele dingen die me opvallen:
  • bij Specialized krijg je Sram NX, daar is niks mis mee, maar voor dit budget mag het wel beter
  • Scott heeft de ingebouwde demper, een populaire feature, het meeste van de groep is Deore
  • Trek geeft je een SLX/XT mix en opbergruimte in het frame
  • Cube geeft je XT en carbonnen goodies (stuur,crank,wielen,zadel) en kashima coating - 't doet misschien niet zo veel extra, maar 't staat wel cool :wink:
Wat je ook kiest, kies ajb een kleur! Het Actiefront Tegen Saaie Fietsen dankt u. :lol:
Gebruikersavatar
euh
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 17 mei 2013 20:10

Re: Nieuwe fully

Bericht door euh »

Als je graag snelle toertochten/wedsrijden rijd, ga dan voor een xc fully, als je graag op het gemak rijd, kies dan een trail fully. Ik rijd mezelf altijd kapot op een trail fully en krijg niet dat flitsende gevoel van een xc bike. Daarom heb ik een Cannondale Scalpel met dropper. 100mm voor en achter en hij rijdt zalig, ook in de afdalingen van ardennen tot alpen. De iets langere 120mm versie kreeg me altijd kapot op hetzelfde testrondje terwijl gewone scalpel dat niet deed. De geometrie kan ervoor zorgen dat een fiets 5kg zwaarder aanvoelt zonder dat dit zo is...
Kijk ook eens naar de Transiton Spur. Dat was veruit de beste bike die ik getest heb op de afgelopen happy bike days. Een véél betere fiets dan de Canyon, Specialized, Trek, Cannondale... Klimt licht (bijna zo goed als een xc bike), zeker voor een trail bike en daalt fantastisch.

Houd er ook rekening mee dat leasing niet alles toelaat. Canyon zal al niet lukken. Ik werk voor een grote fietsketen en doe geregeld leasings voor klanten. Normaal gezien heb je een lijst met merken waar je uit kan kiezen. Dit hangt ook van de lease maatschappij af waar je mee samenwerkt. KBC, Team-Cyclis, O2O, Lease-A-Bike,.... Er zijn meer dan 20 leasemaatschappijen in belgië en niet alle fietsmerken kunnen gekozen worden.
Bekijk eens welke maatschappij je hebt, en wat kan.

Doe ook een testrit indien mogelijk, want er is echt wel een verschil tussen trail en xc.
Ikzelf ging ook een trail bike leasen tot ik ze getest had. Nu ben ik dolgelukkig met mijn xc fully.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Nieuwe fully

Bericht door Joverowa »

Iets wat ik wel kan volgen.
Ik reed voor de Neuron ook met een Cannondale Scalpel. Super smal stuurke en heel agressief. Ik reed er zeer graga mee. Maar hij was 2de hands en niet volledig mijn maat.
Toen ik dan overstapte op de Neuron leek het of ik op weg was met een camion.
Zo "traag" draaien! Veel minder vinnig en agressief. Ik schreef ook dat je dikwijls het gevoel hebt van "overbiked" te zijn met de Neuron. Dat had ik niet met de Scalpel. Er zijn dus heel wat momenten dat ik spijt heb dat ik niet voor de fully XC (Canyon LUX) ben gegaan. Maar de rug bedankt me toch regelmatig dat ik met een trailbike op weg ben. Misschien had ik dat ook bij de LUX gehad (omdat die dan in mijn maat was geweest tov de Scalpel) maar dat is enkel gissen. Ik ben er wel zeker van dat die vinniger zal aanvoelen en sneller zal zijn. Maar op een bepaalde leeftijd mag alles wat trager gaan 8) :lol:
euh schreef: di 29 nov 2022 23:32 Als je graag snelle toertochten/wedsrijden rijd, ga dan voor een xc fully, als je graag op het gemak rijd, kies dan een trail fully. Ik rijd mezelf altijd kapot op een trail fully en krijg niet dat flitsende gevoel van een xc bike. Daarom heb ik een Cannondale Scalpel met dropper. 100mm voor en achter en hij rijdt zalig, ook in de afdalingen van ardennen tot alpen. De iets langere 120mm versie kreeg me altijd kapot op hetzelfde testrondje terwijl gewone scalpel dat niet deed.
Ikzelf ging ook een trail bike leasen tot ik ze getest had. Nu ben ik dolgelukkig met mijn xc fully.
Plaats reactie