Orbea 'hot'?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Orbea 'hot'?

Bericht door Bengo »

Lijd ik nu aan subjectief/selectief zicht, of is het gewoon zo: mij valt het in het straatbeeld/bosbeeld en ook bij heel wat bikeshops op de laatste tijd: Orbea mountainbikes doen het bijzonder goed de laatste jaren en nog meer de laatste tijd. Ik zie ze haast overal verschijnen.

Is daar een reden voor? Innoveren ze (ik zie op hun website dat ze bv. de Oiz sinds kort ook leveren zonder kleur, d.w.z. met enkel het carbon als 'afwerking', dat scheelt weer wat grammen), of doen ze goed aan marketing, of zijn ze gul t.o.v. de fietsenmakers (bv. met leveringen, of met een mooie commissie)?
Of is het een combinatie van al deze elementen en mogelijk nog andere gegevens? Zoja, dat verneem ik dan graag...
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door kenny »

Combinatie, bovendien zitten ze prijs kwaliteit ook gewoon goed
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door Jochen74 »

Geen idee, maar hier zie ik er nog te weinig. Zelf na 2 Specialized overgestapt naar Orbea Laufey. Het basismodel, dus eigenlijk "minder goed". Niet beklaagd. Rijdt gewoon anders. Alles klopt meer voor mij. Dat zal ook wel persoonlijk zijn, maar het lijkt voor mij toch meer mijn merk.
Prijs-kwaliteit zal er zeker ook voor iets tussen zitten...
giant1982
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 dec 2017 10:20

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door giant1982 »

Inderdaad, prijs kwaliteit zit gewoon goed tov bv Specialized...meer waar voor uw geld bij Orbea. Afwerking is ook dik in orde!
Ze zijn goed bezig daar in Baskenland en dat beseffen meer en meer mensen.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door Swannie »

Niet onbelangrijk maar de geometrie van de hardtails is toch zeer verschillend.
Heb nog niet zo lang een nieuwe hardtail, ik heb op basis van de geo de Epic verkozen.
Wat betreft de prijzen, ik wou een carbon frame met minstens xt of X.O schakelen en remmen, SID ultimate en carbon wielen en de prijzen van Specialized, Scott en Orbea waren nagenoeg hetzelfde.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door KrulControl »

aantal andere factoren:

- van sommige modellen kun je gratis de kleuren en een deel van de afmontage configureren (voor mtb is wel enkel voor dure modellen)
- GCN wordt ook gesponsord door hen: is een kanaal die toch wel wat kijkers haalt

en zoals reeds gezegd prijs/kwaliteit zitten ze tamelijk goed.
Hier aan het wachten op een orbea gravel-fiets voor het vrouwtje.
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door Bengo »

In Spanje zelf heeft Orbea wel wat concurrentie; beperkt nog, maar merken als BH en Mondraker winnen toch aan populariteit. En de kritische Spaanse biker vindt de veersystemen van BH en vooral Mondraker (met de 'zero suspension') beter dan de meer klassieke Orbea.
Mondraker doet het bovendien met een heel aparte geometrie (vooral die heel lange 'reach', gevolgd door een korte stuurpen) bij z'n XC-modellen. Bij T-bikes in Bekkevoort heb ik zo'n Mondraker-fully eens getest. In het begin voelt dat heel raar aan.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door rasmazzer »

Prijs kwaliteit en ik hoor toch veel fietsenmakers die tevreden zijn over hun onderlinge relatie.
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)

Re: Orbea 'hot'?

Bericht door Fulaks »

Ik heb een Alma hardtail die ik heb gekocht in 2012 nadat mijn bevriende fietsenmaker me er op had laten rijden tijdens een dagtocht in de Ardennen. Geometrie beviel me bijzonder goed, fiets reed geweldig. Inmiddels is dit mijn mudbike geworden en heb ik sinds 2016 ook een Oiz en zo mogelijk ben ik daar nog meer over te spreken. Na 5 seizoenen nog niet de minste speling op de lagers en alles doet het gewoon prima en blijft er ook goed uitzien. Fantastisch aangename en vrij lichte XC fully, waar ik als zwaardere fietser ook een wat ruigere afdaling niet mee schuw, fiets geeft geen krimp. En dit komende van 2 x Specialized Stumpjumper...

Voor een nieuwe fiets zou ik zonder meer terug een Orbea overwegen.
Plaats reactie