Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

anaeroob is boven je omslagpunt, dus zeker meer dan 70%...

Kijk eens op gezondsporten.be of zo, er is hier al heeel veel over geschreven ook (zoekfunctie).
Gebruikersavatar
mtb-fltn
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 13:06
Rijdt met: Granville Team G-racer U6
Contacteer:

Bericht door mtb-fltn »

Epic schreef:anaeroob is boven je omslagpunt, dus zeker meer dan 70%...

Kijk eens op gezondsporten.be of zo, er is hier al heeel veel over geschreven ook (zoekfunctie).
Ik bedoelde eigenlijke aerobe training... :oops:
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

mtb-fltn schreef:Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...
je moet in de aerobe zone trainen (en dus zeer traag lopen) om op termijn sneller en langer te kunnen lopen zonder in het rood (anaerobe zone) te gaan, door voortdurend in de anaerobe zone te trainen, ga je je omslagpols niet kunnen verlagen
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Je bedoelt waarschijnlijk: omslagpunt verhogen
bravho
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2003 17:41
Rijdt met: Cube ams 29
Contacteer:

Bericht door bravho »

Om op uw vraag over hartslagmeters te antwoorden, ik heb zelf ook de PC 1600 van Sigma en tot hiertoe nog nooit problemen gehad. Ik train er reeds 2 a 3 jaar mee (laatste tijd train ik echter minder op hartslag).

Als je waar voor je geld zoekt, dan moet je de Sigma in overweging nemen.
stilldro
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 19:20

Bericht door stilldro »

Ik heb momenteel Polar M51, toch reeds een jaar of 4 in m'n bezit..
Is momenteel dacht ik niet meer te verkrijgen, heb hier nog NOOIT problemen mee gehad. De service van Polar is in m'n ogen uitstekend, voor nieuw batterijtje wordt je uurwerk naar Polar gestuurd, waar het terug wordt op waterdichtheid enz..

Probleem is idd dat het nogal duur is, ben nu van plan een nieuw modelleke te kopen met fietscomputer/hoogtemeter erbij.. Prijsverschil tss Polar & Ciclosport (hac4+) is hier idd redelijk groot, je betaalt ook dikwijls voor de goeie naam van Polar, vele weten soms niet waar je het over hebt als je spreekt over hartslagmeters, maar ze kennen wel 'ne polar' :lol:

over sigma kan ik niets zeggen.
grtz
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Epic schreef:Je bedoelt waarschijnlijk: omslagpunt verhogen
inderdaad
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Thomatchef schreef:
Epic schreef:Een hartslagmeter gebruiken heeft enkel nut wanneer je gaat trainen. Als je elk weekend een toertocht rijdt en dan gewoon gas geeft of je tempo aanpast aan anderen ben je er niets mee. Het dient om te beletten dat je te intensief traint of juist weer te licht bezig bent.
Als het geen nut heeft voor te trainen en om een TT te rijden, waarvoor is het dan wel nuttig?
in feite heb je een hartslagmeter niet nodig voor het fundamentele trainingswerk (waar je 50-70% van de tijd mee bezig bent): je aëroob energiesysteem trainen (zodat je steeds sneller kunt rijden op basis van dat duurzaam systeem, dat zuurstof + hfdz. vet gebruikt vs het anaëroob dat meer op beperkt voorradig glycogeen draait)

als vuistregel kun je stellen dat je goed aëroob bezig bent als je nog voldoende zuurstof kunt opnemen zonder je mond te gebruiken (louter door neus ademend), of zolang je nog makkelijk kunt fluiten of praten, van zodra je lucht bij moet 'happen' via je mond, ga je meer anäeroob rijden (het is dus in feite een neusregel :-))

in termen van hartslag: tussen 55-65% (naargelang je reeds getraind bent of niet: hoe meer getraind, hoe hoger de minimumdrempel) en ergens tussen de 70-90% (opnieuw naargelang je mate van getraind zijn) van je maximale hartslag

ik denk dat er ook van dag tot dag enorme verschillen bestaan: soms zul je aëroob bezig zijn tussen 55-85% van je max. hartslag, op andere dagen zul je zelfs aan 85% nog steeds niet in de anaërobe zone zitten: je ademhaling is wat dit betreft een betrouwbaarder indicatie

ook andere, intensievere vormen van trainen (interval, klim, snelheid) kun je volgens mijn in principe zonder hartslagmeter doen (je kijkt dan bvb. naar de snelheid), ik weet niet of een hartslagmeter de efficiëntie ervan veel verhoogt

een hartslagmeter laat je wel toe om je evolutie door de tijd goed op te volgen (hogere snelheid bij zelfde hartslag, hoger omslagpunt, ...), sommige problemen met je hart of gezondheid zul je ook sneller opmerken met een hsmeter + de software die bvb. bij de polar 720 komt vind ik zeer handig
Laatst gewijzigd door cyclon op ma 05 sep 2005 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
bartjoosen
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 20 okt 2003 17:52

Bericht door bartjoosen »

Je kan ook een hartslagmeter hebben en toch slecht trainen.
Je moet ook weten hoe het te gebruiken (en niet om aan den toog te stoeffen hoe hoog je deze keer weer je max was).

Het komt er dus op neer dat je met een hartslagmeter qualitatief betere trainingen kan hebben, maar dat je je dan ook moet verdiepen in de materie (of naar een sportarts gaan, sporttesten laten doen, ...).

Je kiest maar...
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Okee, vooral LSD (aeroob) trainen dus: grofweg 130 hartslagen per minuut, in mijn geval.
Maar zelfs als ik dat 4u per dag doe, dan ben ik maar een beetje moe op het eind van de dag, terwijl ik een paar dagen later dan een marathon doe waar ik ook 4 of zelfs 5 u moet fietsen, maar dan met een gemiddelde hartslag die 20 à 25 slagen hoger ligt dan bij de training.
Met andere woorden: ik heb het gevoel dat zo'n 4 u. LSDtraining eigenlijk een vorm van 'de-training' is.
Een remedie zou kunnen zijn: niet 4 u, maar 5u of zelfs 6 u LSDtraining, maar dat is praktisch en mentaal niet haalbaar.
Enige suggesties?
Plaats reactie