syncros stuurpen XR vs FL

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

syncros stuurpen XR vs FL

Bericht door k03n »

Wat is het verschil tussen deze 2 stuurpennen?
https://www.syncros.com/us/en/products/ ... kpit-stems

Buiten het feit dat XR een hoek heeft van -8° en de FL eentje van -6°.
'Flipflop' (bij de FL), bedoelen ze daarmee dat je die kan omdraaien?

En bijkomend, kan ik een niet-syncros stuurpen gebruiken op mijn Scott Scale?
Er zijn er natuurlijk mooiere op de markt...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: syncros stuurpen XR vs FL

Bericht door spaghetti_2 »

De XR heeft een iets hoogwaardiger, lichter aluminium. Maar het zou me verbazen mocht je dat voelen.

Je kan eender welke stuurpen gebruiken, zolang vorkdiameter (quasi altijd 1 1/8") en stuurdiameter (meestal 31.8 mm) dezelfde zijn. Hou er wel rekening mee dat de bijhorende spacers van de Syncros stuurpen niet passen met andere stuurpennen. Indien je wilt switchen, best ook gewone ronde spacers bijkopen.
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: syncros stuurpen XR vs FL

Bericht door k03n »

Ok. Maar het afsluitstuk van de bovenste lager (ken de juiste naam niet :-) ) van het balhoofdstel kan dan ook van eender welk merk zijn? Als de maat juist is. Want dat heeft ook die 'speciale' vorm en langs de binnenkant precies ook wel een specifieke vorm. Of zie ik dat mis?

Deze bedoel ik.

Afbeelding
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: syncros stuurpen XR vs FL

Bericht door spaghetti_2 »

Dat kan in principe van elk merk zijn. Wel kan het een beetje zoeken zijn naar de juiste hoogte. Je wilt geen al te groot gat tussen frame en afdekkapje, maar het mag ook je frame niet raken. Het kan de moeite zijn om gewoon voor bv 20€ ergens een nieuw balhoofd te kopen. Vroeg of laat zijn die lagers toch aan onderhoud nodig en dan heb je meteen bijpassende spacers en afdekkapje.
Plaats reactie