Niveau na cursus fietshersteller

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Ncls
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 jan 2021 10:56

Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door Ncls »

Ik volg dit jaar een avondopleiding fietshersteller aan het CVO. Les bestaat telkens uit een goed uur theorie, die we daarna in praktijk proberen toe te passen, op lesmateriaal of eigen fiets.
Ik vind alles zeer interessant, en volgde de cursus voornamelijk om onderhoud aan mijn eigen (race)fiets te kunnen doen. Ik bouwde zonet mijn eigen frame op, ook al ging dit niet altijd vlekkeloos.

De cursus staat gelijst op de website als volgt.
Jaar 1: opbouw, onderhoud en afstellen fiets ( vooral gericht op basis onderhoud/vervangen simpele dingen zoals remkabels, banden, aandrijflijn, ... )
Jaar 2: diagnose en fietsherstellen ( nog uitgebreider/technischer en dieper ingaan op zaken dan jaar 1 )
Jaar 3: geavanceerde fietstechnologie ( elektrisch fiets, elektrisch schakelen, dropper post, tandems, ... )

Nu had ik eventueel graag in het weekend of op mijn vrije dag ( als ik 4/5e ga werken ), in een fietsenwinkel gaan helpen. Dit omdat ik het als hobby beschouw en ook omdat je veel bijleert door het te doen.
Ik ben echter nogal onzeker omdat ik moeilijk mijn niveau kan inschatten en niet weet of ik een meerwaarde kan betekenen voor een fietshersteller. Misschien zal die meer tijd verliezen door mij zaken uit te leggen en mijn werk te controleren.

!! TLDR
Zijn hier mensen die de cursus gevolgd hebben ( of zelf lesgevers ) die dit beter kunnen inschatten?
Is iemand als fietshersteller begonnen na het volgen van de cursus? Hoe ging dat?
Heb je dit op jezelf gedaan of bij een fietsherstellen in dienst?
Alles aankopen en zelfstandig beginnen is niet iets wat ik zie zitten en financieel aankan op dit moment. Liever wat ervaring op doen bij iemand in diens, indien mogelijk.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door KrulControl »

eerst en vooral, ik ken de cursus niet.

Over werk vinden bij een fietsenmaker:
- tussen weten hoe het moet, en het voldoende snel kunnen is er nog een groot verschil (ik kan een bottombracket steken, maar mijn fietsenmaker zal sneller zijn. En ik zou het niet durven op een fiets van EUR10.000 denk ik)
- zullen er fietsenmakers te vinden zijn die je werk willen aanbieden: ze hebben allemaal teveel werk, dus ja, als ze op lange termijn voordeel zien, gaan ze waarschijnlijk wel willen investeren in je

Wat wil jij lange op termijn?
Ik vind je post zeer verwarrend over wat je wil doen met je opleiding. Gewoon je eigen fiets leren onderhouden, centje bijverdienen, op termijn een winkel starten?
Vooraleer je bij een fietsenmaker voor een job aanklopt, zoek je dit best voor je eigen uit.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb bij syntra die cursus gevolgd en vond dat eigenlijk nogal pover, niet bepaald geschikt om je voor te bereiden op de echte werkvloer. Aan je uitleg te zien is het bij CVO toch al wat beter.

Een kleine herstelling, een nieuwe fiets in elkaar steken, verkochte fietsen wat accessoires opzetten. Zo'n helpende hand kan elke winkel wel gebruiken tijdens de zomermaanden.
Alleen heb ik geen idee hoe interessant het is om iemand voor maar 1 dag per week aan te nemen, of dat als bedrijf niet meer kosten met zich meebrengt dan dat het iets opbrengt? En als je ook de intentie niet hebt om ooit een vaste kracht te worden. Als ik morgen aan een metser vraag om 32u per maand wat te komen helpen heb ik geen idee of hij daar wel zin in heeft. Tegen dat ik iets kan bol ik het misschien alweer af.

Uiteraard zal je wel iedere keer bijleren maar het zal natuurlijk niet hetzelfde zijn als dagelijks met fietsen bezig te zijn. Eén fiets van jezelf onderhouden is gemakkelijk. Maar in de winkel vraagt klant 1 welke trapas hij nodig heeft voor zijn mtb, de volgende klant heeft een storing op zijn elektrische fietsen en de volgende klant zoekt een onderdeel voor zijn sturmey archer fiets uit 1982, ...
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door chrisper »

misschien kan je die dag in de week wel als flexi-job bij een fietshersteller werken?

ik heb (zonder enige opleiding) ook een tijdje als flexijob bij een fietshersteller gewerkt.
ik begon vol zelfvertrouwen, omdat ik als hobby ook al enkele fiets opgebouwd en herstelt heb.
omdat ik wel vrij handig ben, en me veel heb verdiept in vanalles over fietsen, eigen ervaring, enz..
MAAR deze 'bagage' aan kennis dat ik al had opgedaan, stelde behoorlijk weinig voor bij een echt fietsshop.
ik heb daar nog bijzonder veel moeten leren en opsteken, ook de snelheid van werken was ik als hobby hersteller niet gewoon.
(al kreeg ik wel steeds de tijd, beter traag en goed werk dan snel en slecht werk)
Ncls
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 jan 2021 10:56

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door Ncls »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ken de syntra cursus niet, dus kan indd niet vergelijken. Ik plan sowieso ook het 2e en 3e jaar te volgen, maar had graag nu ook al bij een FM geholpen. Hoe meer sleutelen hoe beter ik het leer.
chrisper schreef: di 05 jan 2021 21:32 Ik heb (zonder enige opleiding) ook een tijdje als flexijob bij een fietshersteller gewerkt.
Ja zoiets zou wel leuk zijn. Als 4/5 of zelf als extra dag bovenop mijn fulltime. Ik leer graag bij, geld is iets minder van belang, al is het leuk er toch iets voor te krijgen.
Mister No Chaïn schreef: di 05 jan 2021 21:19 Alleen heb ik geen idee hoe interessant het is om iemand voor maar 1 dag per week aan te nemen, of dat als bedrijf niet meer kosten met zich meebrengt dan dat het iets opbrengt? En als je ook de intentie niet hebt om ooit een vaste kracht te worden.
Dat is inderdaad wat ik me ook afvraag. Is het interessant voor de fietsenmaker of niet? Ik ben indd niet van plan zomaar mijn job op te geven en iets volledig anders te beginnen. Inlopen en proberen 1dag/week zou ideaal zijn. Mocht ik het super leuk vinden kan ik alsnog fulltime een job zoeken als FM.
KrulControl schreef: di 05 jan 2021 19:38 Wat wil jij lange op termijn?
Ik vind je post zeer verwarrend over wat je wil doen met je opleiding. Gewoon je eigen fiets leren onderhouden, centje bijverdienen, op termijn een winkel starten?
Vooraleer je bij een fietsenmaker voor een job aanklopt, zoek je dit best voor je eigen uit.
Even verduidelijken dan: ik leer momenteel mijn eigen fiets onderhouden in de les. Ik vind alles interessant en had graag meer aan fietsen gewerkt dan af en toe een sleutelen aan mn eigen fiets. Ik kan moeilijk iedere dag mijn remkabels vervangen of brackets uitkuisen... ik had graag bij een fietsenmaker kunnen helpen / meevolgen / bijleren op zowel race, mtb en stadsfietsen. Zo kan ik bijleren en me nuttig bezig houden. Niet met bedoeling om een eigen winkel te starten, maar omdat ik het leuk vind of zelf als 2e bijberoep (met vb 4/5en of gewoon extra op zaterdag in de week).
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door Mister No Chaïn »

Aan flexi-job had ik niet gedacht maar dat maakt het voor beide al wel interessanter zeker.

Ik ben er vrij zeker van dat als je enkele winkels af gaat dat je wel ergens zal mogen gaan helpen. Misschien is het niet slecht om er nu al eens langs te gaan, dat je bv enkele zaterdagen kan gaan terwijl het nog rustig is, vanaf het geregeld +15 graden is gaan ze op een zaterdag niet veel tijd meer hebben om je wat bij te leren, dan ga je zelf je boontjes moeten doppen :-)
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Re: Niveau na cursus fietshersteller

Bericht door Terrilpatser »

Zelf de opleiding over 2 jaar gevolgd bij PCVO Eisden. Lesinhoud leek me vergelijkbaar met wat jij opgeeft, leerkrachten waren zeker deskundig te noemen. Een van hen heeft een eigen fietsenwinkel, de andere werkt bij Shimano.

Er zijn mensen samen met mij opgestart die geen voorkennis hadden en die, na afronden van de cyclus, nu in een fietsenwinkel werken. Qua inhoud is de cursus wel voldoende om te kunnen starten, je gaat ook onderaan de ladder starten natuurlijk. Eerst enkele trapassen uit kinderfietsen vervangen voor je die fiets van 10k in handen krijgt..
Plaats reactie