PVD coating

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

PVD coating

Bericht door DOXX »

is er iemand onder ons die ervaring heeft met PVD coating om onderdelen(bv ketting en tandwielen) om te vormen in rainbow colors? of waar kan ik hiervoor terecht?
stardust tommy
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 22 nov 2005 15:50
Rijdt met: scott scale 910 2020

Re: PVD coating

Bericht door stardust tommy »

in Nederland bij Ionbond (Venlo), maar zij kunnen niet alle kleuren (of konden dit niet)
rainbow kon enkel in hun afdeling in Oostenrijk.

ik dacht minimumorder van +- 500 ex btw (handelaarsprijs, dus je hebt een BTW nummer nodig)

als je nut wil hebben vd technische aspecten vd coating zal je de ketting wel volledig moeten demonteren...

prijs gaat omhoog met het gewicht/oppervlak.

Oerlikon Balzers in St truiden heeft Tin coating

let wel er is verschil tussen een decoratieve PVD coating of een technische Pvd coating, verschil zit in de dikte vd coating (micron) en een rechtstreeks verband met de prijs. decoratieve coating zal niet (zo) lang houden. kan je ook gewoon wegschuren met schuurlinnen/ zandstralen met aluoxide

coatings kunnen ook op Alu onderdelen, vermits de coating op het "metaal" zit heb je een harde coating op "zacht" materiaal. nu is 7075 alu dat geanodiseerd is wel vrij hard.

ik heb ervaring met TiN en DLC coating (decoratief) en beide slijten door, voor mijn toepassing ben ik uiteindelijk bij Tenefer (QPQ) coating terechtgekomen, is met gewone frezen haast niet te bewerken, VHM frezen (met PVD coating) zijn aangewezen. gaat wel niet op alu. afwerking is enkel antraciet/grijs/zwart.

DLC is roestwerend, niet roestvrij, van andere PVD coatings weet ik het niet

gr T
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

Re: PVD coating

Bericht door DOXX »

Daar kom ik al een eind mee
Lees ik het goed dat een rainbow coating eerder een beperkte kwalitatieve meerwaarde is en esthetisch mooi?
Slijtvastheid is dus ook nog te bezien.
En procedure is duur
stardust tommy
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 22 nov 2005 15:50
Rijdt met: scott scale 910 2020

Re: PVD coating

Bericht door stardust tommy »

veel coatings kan je als decoratieve of technische coating krijgen.
TiN, DLC, AlTin etc zijn coatings voor de nijverheid waar de kleur niet de bepalende factor is.

PVD kan ook gebruikt worden als decoratieve coating, deze hebben vaak andere eigenschapen als de puur technische coatings.

en idd vrij duur (geworden), Ionbond heeft (just in time) contracten met VW waarop zij bijna continu op kunnen draaien, al de rest is "bijzaak" geworden

rainbow is vooral voor de show, je kan de kleur ook moeilijk kiezen, hangt vh gebruikte materiaal af.
Plaats reactie