van mtb naar gravelbike: schrik

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Free_ltd »

Zal een kwestie van gewoon worden zijn. Ik rij nu meer race als mtb. 2 jaar geleden was dat nog andersom, maar door omstandigheden is dat veranderd. Maar als we eens aan de kanten van Huldenberg zijn en we rijden eens de Smeysberg af ipv op, merk ik dat ik met mijn MTB 10km/u harder naar beneden rij als met mijn racefiets. Ik schijt in mijn broek als ik daar met die smalle bandjes volle snelheid af rij :lol:

Maar ben er zeker van als ge er een paar 100km mee gereden hebt, dat het wel los komt.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door RigolleM »

Ik ben ook in de markt voor een gravelbike. Mijn MTB-avonturen liggen achter mij en 'k heb mij eerder toegelegd op het duurfietsen. Duurfietsen kan soms saai worden, dus dacht ik om voor de afwisseling om een gravelbike te nemen om zo af en toe eens een offroad pad te kiezen. Ik neem bewust het woord gravelpad niet in de mond, want dit bestond niet toen wij begonnen te MTB'en. We noemden dergelijke paden gewoon veldwegen, nu zijn dit plots gravelwegen #-o

Soit, momenteel rij ik dus met een 29" MTB met vaste vork, maar die begint 'oud' te worden en zou ik willen vervangen door een gravelbike ipv een nieuwe MTB.

De reden waarom ik dit nog niet gedaan heb, is omdat ik mij niet kan verzoenen met het verzet op die gravelbikes. Ofwel 1x met MTB verzet, of 2x met race verzet. Dus moet ik weer kiezen tussen lange ritten op de weg of MTB parcours... Ik zie mij niet met een 36 voor en 32 achter op een steile offroad klim, of met een MTB verzet constant dezelfde cadans te rijden. Mijn racefiets K7 gaat van 10 naar 17 en ik vind altijd de juiste cadans.

En de tweede rede is het stuur zoals de topicstarter al aanhaalde. Als ik met mijn racefiets onderweg ben, dan is dat om rechtdoor te rijden, op de gravelbike zou ik meer singletracks, opjes en afjes, eens een boswegel kiezen,... en dan heb ik liever een breed flatbar stuur. En een afdaling met de handen in de beugel... mmm... liever 1 vingertje op de remhendel ;-)

Ik begrijp dat gravelbike is overgewaaid uit de USA en dat men daar 100'den kilometers offroad kan rijden, maar in onze contreien heb je dit niet en moet je dus altijd een compromis zoeken.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door julie »

Ik heb ongeveer 2 jaar een gravelbike gehad en heb hem onlangs verkocht om een nieuwe carbon MTB XC te kopen :lol:
Op de weg rijden interesseert me niet, dus ik gebruikte de Gravel vooral op onverharde paden en vaak ook op paden die echt beter afgaan met een MTB. Dat is dus ook de hoofdreden om die Gravel weg te doen, ik reed er teveel mee als een MTB en die vaste vork, daar waren mijn schouders niet blij mee (ik heb behoorlijke schade aan mijn rechterschouder door een luxatie en links zit het ook niet echt goed).
Gravel is leuk maar je moet je echt beperken tot veldwegen en niet teveel kuilen en stenen dus tegenkomen.
Ik heb me zelf nooit echt onzeker op de Gravel gevoeld, ik vond juist dat je er behoorlijk technische dingen mee kon doen, maar het comfort is een groot probleem, en laten we eerlijk wezen, ok je kunt best wel een technische afdaling doen met een Gravel, je komt heus heelhuids beneden, maar het is gewoon veel leuker op een MTB met een verende vork :-) (dat is natuurlijk een persoonlijke mening :wink: ).

Voor Gravelgirl, ben je er zeker van dat je fiets in de juiste maat hebt? Als hij te groot is, dan heb je geen goed gevoel met een racestuur, de juiste maat is echt heel belangrijk.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Mister No Chaïn »

julie schreef: vr 27 nov 2020 21:58Ik heb ongeveer 2 jaar een gravelbike gehad en heb hem onlangs verkocht om een nieuwe carbon MTB XC te kopen :lol:
Die gravelhype verbaast me toch wel, ik vraag me toch af of er niet meer mensen van gaan terug komen. Wat je met die fiets kan doen is toch vrij specifiek op grindpaden gericht, en zo gek veel liggen er hier nu ook niet in Vlaanderen. Eens het wat hotsen en botsen is zijn een vering of toch zeker banden breedte a la 2.25 een zaligheid voor lijf en leden.
Vorig jaar reed ik tijdens een TT achter iemand op een gravel en die ging echt stevig de afdalingen door, de afdalingen lagen bezaaid met stenen. Iedere keer wanneer we beneden kwamen begon hij met zijn handen te zwieren, zijn rug eens rechten.
Uiteraard zullen er mensen zijn die er wel prima mee over weg kunnen op zo'n zwaar 'terrein' maar ik vind een gravel een beetje een vis noch vlees fiets. Of je moet het echt als extra fiets zien naast een koersfiets of mtb.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door RigolleM »

Mister No Chaïn schreef: vr 27 nov 2020 22:48 Uiteraard zullen er mensen zijn die er wel prima mee over weg kunnen op zo'n zwaar 'terrein' maar ik vind een gravel een beetje een vis noch vlees fiets. Of je moet het echt als extra fiets zien naast een koersfiets of mtb.
Zo denk ik er ook over, en ben ik eerder geneigd om terug een MTB aan te schaffen...
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door julie »

Ik kan dit alleen maar onderstrepen en ik denk ook dat er in een paar jaar heel wat gravelbikes te koop staan :-) .
Trouwens ik woon in de Ardennen dus het aantal grindpaden dat echt geschikt is voor gravel, is behoorlijk beperkt.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door dirkdierickx »

Ik denk dat er ook veel mensen zijn die een gravelbike kopen, niet om echt offroad te gaan, maar voor het extra comfort op de weg. Op sommige wegen of op lange stukken kassei is het echt niet te doen, zelfs met 25/28 tubeless bandjes op een racefiets en dan is het plezier soms ver zoek. Net op zo'n stukken denk ik dat het veel meer vergevensgezind is op een gravelbike, en als je op je route dan al eens een gravelpad of veldweg (of wegenwerken) tegenkomt hoef je ook niet een omweg te maken of te voet verder. Ook zijn meerdaagse fietsvakanties steeds populairder en gravelbikes hebben allerhande bevesitigingspunten om zakken en weet ik wat allemaal aan op te hangen, en ze zijn meestal wat lichter en sportiever als de traditionele trekkingfiets.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

Dat een gravelbike een hype is, daar kan je niet naast kijken. Ik fiets er zelf zowat overal mee, ook al is het comfort soms ver te zoeken. Dat wist ik, en mijn aankoop was weloverwogen. Met een gravelbike moet je wel hard aan de bak off-road. Iedere put of bult voel je.

Ik kon ook een crossfiets kopen, maar daar zit je wat meer gedrongen op. Een crossfiets is eerder gemaakt voor ritten die een uur of iets langer zijn. met een gravelbike heb je iets meer comfort op langere ritten. En of ik nu gewoon op de baan fietst, of ervan weg gaat, ik geniet ervan. Ik laat zelfs gemakkelijk mijn koersfiets staan. En om heel eerlijk te zijn, ik fiets er ook liever mee dan met een MTB. Maar ik ben ook zo eerlijk om toe te geven dat het niet overal even plezant zal zijn. Op sommige passages op de Utrechtse Heuvelrug is een MTB onontbeerlijk. Met een gravelbike zou het ook lukken, maar het zou ten koste gaan van de fun.

Dus, bezint eer gij begint (of ... aankoopt). Laat je niet door een hype meesleuren. Huur desnoods eerst een gravelbike om een paar uren te fietsen.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door kenny »

Ik heb deze week mijn gravelbike verkocht, na 5 jaar. Er is namelijk een nieuwe op weg. Ik vindt gravel leuk. Voor mij is dat een aangename manier om langere tochten te rijden. Hier waar ik woon komt zo'n fiets perfect tot zen recht. Op de weg rijden vindt ik saai en met de gravelbike kan je toch veel meer afwisseling in je ritjes steken. Ook de plaatselijke bloso ritjes worden weer wat uitdagender. Ik lees hier een opmerking over bredere banden maar waar zit het verschil dan nog met een mtb? Je hebt tegenwoordig gravelbikes met 50mm banden, dropper post en voorvering. Nog efkes en ze zetten er een vlak stuur op en noemen ze het mtb of zoiets... Persoonlijk vind ik banden tussen de 35 en 40mm perfect.
Schrik is nergens voor nodig, je kan met zo'n fiets echt wel al behoorlijk gek doen. Gewoon rustig aan beginnen, je zal uit jezelf wel merken hoe snel je kan gaan
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door dejoere »

post uwen uwen shit op gravelbike.be en niet op mbt.be...
Plaats reactie