Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door didius »

Zijn er hier nog personen die het volgende ervaren?

Mijn MTB wordt al een jaartje ouder, maar telkens een onderdeel 'versleten' is, vervang ik dit gewoon. De kleine vervangingen, zoals versnellingskabels, ketting, cassette, kettingblad, banden, trapas, enz.. zorgen ervoor dat alles na al die jaren nog steeds vlot werkt. Een 'grotere' vervanging die er aan zit te komen is de wielen vervangen, waarna ik zeker weer een gans eind verder zou kunnen. Ondertussen zie ik wel elk jaar allerlei nieuwe mooie mtb's passeren. Maar aan de andere kant zou ik het zonde vinden om een nieuwe mtb te kopen en mijn vorige gewoon op stal te laten staan (terwijl die bvb met een nieuw onderdeel wel nog perfect dienst zou doen).

Hebben jullie criteria om een nieuwe mtb aan te schaffen? Welke?
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door Reindert »

Mijn vrouw :)
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door didius »

Reindert schreef:Mijn vrouw :)
:lol: Als je de toestemming krijgt :lol:
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door spaghetti_2 »

Je kan eventueel eens kijken naar wat er allemaal veranderd is. Je hoeft geen nieuwe fiets te kopen omdat je ketting versleten is. Je kan het wel overwegen om opnieuw mee te zijn met de 'nieuwe' trends. Voor mountainbike denk ik dan (onder andere aan):

1x12 aandrijving
boost naven
steekassen
moderne geometrie (langere reach, kortere stuurpen, korte achterbrug, luiere balhoofdhoek, ...)
Bredere banden en velgen (25 mm intern, 2.2-2.4 banden)
Breder stuur
enzovoort

Ik weet niet hoe oud je fiets is, misschien heb je al deze zaken al, misschien nog geen enkele. In dat laatste geval kan een switch wel de moeite waard zijn, dan kan je er weer 5 jaar of langer tegen aan.

Op de koersfiets verandert er veel minder, mijn fiets is al 5 jaar oud en ik heb nog altijd de laatste Ultegra groep.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door chrisper »

idd, het bovenstaande is zeker waar.

plus het feit dat het interessant KAN zijn, ALS je het overweegt een nieuwe te kopen..
je kan de 'oude' nog steeds gebruiken voor de modderritten om zo je nieuwe wat te 'ontlasten'
zo doe ik het ook, de 'gemakkelijkere' vlakke ritjes, of trainingsrit op de weg, of modderrit zijn voor de 'oude'
de leukere uitdagende moeilijkere droge ritten krijgt mijn nieuwe onder de wielen geschoven
zo doe ik ook langer met de nieuwere (duurdere) onderdelen
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door rasmazzer »

Toch gene 26 nog? :-)

Hangt er wat van af hoe oud je bedoelt. Geometrie is toch ook wel wat veranderd laatste jaren.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Criteria om een nieuwe MTB aan te schaffen?

Bericht door _Knarf_ »

Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. Want verslijten doet dat toch niet.

Met mijne vorige 10 jaar gereden. Dan geupgrade naar een 29, boostnaven,... Ja dat rijdt beter. Maar om nu te zeggen plezanter? Met die 26 ging ik ook naar de Ardennen, Luxemburg, ....
Plaats reactie