Mtb'en op het strand

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
JonasHeyman
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 okt 2020 12:00

Mtb'en op het strand

Bericht door JonasHeyman »

Hi,

Een maat en ik hebben het idee om binnenkort te Belgische kustlijn af te fietsen van Knokke naar De Panne (of omgekeerd afhankelijk van de stand van de wind).
Zijn er bikers die dit ook al gedaan hebben en wat tips kwijt willen? Of bikers die ervaring hebben met strandraces?

Welke bandendruk is ideaal? Welk tijdstip is ideaal (rekening houdende met eb en vloed)? Andere zaken die we zeker moeten weten?

Thanks!

Mvg
Jonas
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door i-Mac »

Ik denk dat je gemeente per gemeente moet zoeken wat kan en wat niet.


https://koksijde.com/nl/forum/1490/mag- ... trand.html" onclick="window.open(this.href);return false; (neen)

Te Bredene en Middelkerke zal het kunnen, maar misschien alleen daar waar een MTB route passeert. Wel liggen er tussen De Panne en Oostende diverse Bloso routes, die zeker de moeite waard zijn. Ook in de omgeving van De Haan zijn enkele leuke trajecten.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door BertG »

Ik denk dat hij gewoon over het strand wil rijden gezien er over eb en vloed gesproken wordt? Of mag dat ook al niet meer.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door i-Mac »

BertG schreef:Ik denk dat hij gewoon over het strand wil rijden gezien er over eb en vloed gesproken wordt? Of mag dat ook al niet meer.
Daar gaat mijn antwoord over. En het gaat niet over "niet meer mogen", maar mogelijk nooit gemogen (nogmaals, bij sommige kuststeden en gemeentes).


Het is wel een hele taak om info te vinden op de websites van die gemeenten en steden.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door kenny »

Vanaf nu tot juni mag je op het strand met uitzondering van de paasvakantie dacht ik. Het loopt grotendeels gelijk met de periode dat honden op het strand mogen. Ik kan enkel aanraden om het zo vroeg mogelijk te doen maar sowieso wordt dat een dagtocht
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door TaurineR »

Kies een gulle regendag, en wat tegenwind.
Ik ben zeker dat jullie dan niet gestoord zullen worden, en je zal deze tocht nooit meer vergeten! 8)
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door Luhmann »

vergeet ook niet dat er grote stukken zijn waar er gewoon geen strand is:

Nieuwpoort: IJzermonding oversteken of rond fietsen
Oostende: zit je meteen ook midden in de stad, kan je wel de haven oversteken met overzet of verderop een brug pakken om zo richting Bredene te gaan. Iets voor het Ford Napoleon kan je terug op het strand.
Blankeberge: strand loopt door tot aan de jachthaven maar je moet wel volledig rond de haven
Zeebrugge: tussen Zeebrugge-Bad en Heist zal het baan worden, gewoon de N34 volgen als je je weg niet goed weet
Knokke: loopt letterlijk dood op de geul van het Zwin. Je moet terug tot aan t Keun om van het strand te kunnen ofwel daar dus stoppen of starten.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Mtb'en op het strand

Bericht door KrulControl »

Bandendruk: 1.2bar ofzo. Minder gaat ambetant zijn bij golfbrekers en op de baan

Tijd: ongeveer 70km, waarschijnlijk 3,5h onderweg incl pauze => 4h voor hoogwater aanzetten, ten vroegste 20 min na laagwater aanzetten om een harde strook te hebben.
Plaats reactie