tubeless maken of niet?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
sven nevs
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 22 aug 2020 10:35

tubeless maken of niet?

Bericht door sven nevs »

Ik gebruik een Trek Fuel met Mavic Crossmax wielen. De fiets gebruik ik ook om fietsreizen mee te maken, dan gebruik ik m'n Schwalbe marathon banden. De mtb banden zijn Nobby Nic's.

De marathon banden zijn niet tubeless compatibel maar de mtb banden en de wielen wel.

Is het de moeite om een tubeless setup te maken met de bandenwissels in gedachten?

mvg
Sven
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door Christ D. »

Ja , waarom niet. Gebruik Orange seal en je hebt geen kleverig gedoe als je de banden verwisseld.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door BertG »

2e wielsetje kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door Serge R »

sven nevs schreef:
De marathon banden zijn niet tubeless compatibel

mvg
Sven
Ik rij er toch al een paar jaar zonder noemenswaardige problemen mee rond (geschoeid op een Stans Crest velg).
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door Flip FSR »

Ik rij al tubeless van toen het voor fietsen beschikbaar was. Nooit meer iets anders gebruikt. Een BB is enkel voor in geval van nood ;)
Je kan elke band tubeless maken tegenwoordig, al is het natuurlijk aan te raden een band te gebruiken die daarvoor bedoeld is...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door KrisMaes76 »

Als je regelmatig van banden wil wisselen, raad ik toch een 2e wielset aan, idealiter met dezelfde hubs, dan is de kans het grootst dat de remschijven op dezelfde plek zitten en je dus niet elke keer de remklauw moet bijregelen (kan je uiteraard ook doen door shims te gebruiken om bij alle wielen de schijven op exact dezelfde plaats te hebben).
Hubs van dtswiss bvb, kan je ook de body zonder gereedschap verwijderen, als ik van achterwiel wissel, trek ik de body met cassette enal van het wiel in klik die op het andere wiel. Bandenwissel duurt zo max 5 min.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door chrisper »

KrisMaes76 schreef:Als je regelmatig van banden wil wisselen, raad ik toch een 2e wielset aan, idealiter met dezelfde hubs, dan is de kans het grootst dat de remschijven op dezelfde plek zitten en je dus niet elke keer de remklauw moet bijregelen (kan je uiteraard ook doen door shims te gebruiken om bij alle wielen de schijven op exact dezelfde plaats te hebben).
Hubs van dtswiss bvb, kan je ook de body zonder gereedschap verwijderen, als ik van achterwiel wissel, trek ik de body met cassette enal van het wiel in klik die op het andere wiel. Bandenwissel duurt zo max 5 min.
ik zit idd ook met dit idee, dat zo te doen met 2 identieke wielsets.
maar ik vind nergens antwoord hoelang een set mag stilstaan, ivm de melk die naar 1 punt loopt en daar opstijft misschien?
het is voor mijn trainingsfiets, vaste vork voor duurritten of wegritjes.
in de winter gebruik is deze met de kleine nopjes op de weg als het wat nat ligt en voor gravel.
in de zomer komen hier slicks op voor op de weg of op t strand.
dus elke wielset zou dan enkele maanden stilstaan.
is dit wel oke voor de sealent?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door RigolleM »

chrisper schreef: ik zit idd ook met dit idee, dat zo te doen met 2 identieke wielsets.
maar ik vind nergens antwoord hoelang een set mag stilstaan, ivm de melk die naar 1 punt loopt en daar opstijft misschien?
het is voor mijn trainingsfiets, vaste vork voor duurritten of wegritjes.
in de winter gebruik is deze met de kleine nopjes op de weg als het wat nat ligt en voor gravel.
in de zomer komen hier slicks op voor op de weg of op t strand.
dus elke wielset zou dan enkele maanden stilstaan.
is dit wel oke voor de sealent?
Als je niet tussentijds wisselt zou ik niet in een 2de wielset investeren. Banden wisselen is toch niet zo'n karwei dat je daar honderden Euro's moet voor gaan investeren. Is altijd makkelijk natuurlijk, maar zoals je zelf aanhaalt de sealant gaat maar een paar maand mee, dus die moet je toch verversen... Ik moet niet spreken want ik had vroeger altijd 2 fietsen, was zelfs te lui om van wiel te wisselen :-" :lol:
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door dirkdierickx »

RigolleM schreef:
chrisper schreef:Ik moet niet spreken want ik had vroeger altijd 2 fietsen, was zelfs te lui om van wiel te wisselen :-" :lol:
heb dat ook, twee fietsen, in de herfst/wintermaanden ziet alles zoveel meer af, dat ga ik mijn dure fully niet aandoen. daarom een relatief simpele (maar nog steeds degelijk) ht voor tijdens de vuile maanden.
ik weet zelfs iemand die gewoon op 2dehands bijna elk jaar een winter-mtb koopt voor €200.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: tubeless maken of niet?

Bericht door chrisper »

dirkdierickx schreef:
RigolleM schreef:
chrisper schreef:Ik moet niet spreken want ik had vroeger altijd 2 fietsen, was zelfs te lui om van wiel te wisselen :-" :lol:
heb dat ook, twee fietsen, in de herfst/wintermaanden ziet alles zoveel meer af, dat ga ik mijn dure fully niet aandoen. daarom een relatief simpele (maar nog steeds degelijk) ht voor tijdens de vuile maanden.
ik weet zelfs iemand die gewoon op 2dehands bijna elk jaar een winter-mtb koopt voor €200.
wel, t zal nu wel belachelijk klinken of me zot verklaren, maar heb zelf 3 mtb's
1 fully, voor droge ritten die al wat pittiger zijn
1 voorgeveerde voor nattere mtb ritten, of als het vrij vlakke rit word
1 oudere met vaste vork, vooral voor ofwel droge baanritten (met de slicks) of natte baan ritten en gravelritten (met kleine nopjes)
(en nee, geen koersfiets omdat ik me daar echt niet goed op voel)
#-o

tja ieder zijn pleziertje zeker
Plaats reactie