Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door Shreddie Mercury »

mijn fiets buddy en ik willen graag de zwarte lus, de zogenaamde marathon, gaan rijden in het prachtige NPHK. naar verluidt staan de zwarte pijltjes in de beide richtingen en kan je de lus dus zowel in wijzerzin als in tegenwijzerzin rijden. zijn er hier locals/kenners die weten welke richting de leukste is? (ter info: wij focussen graag op de fijne afdalingskes :bounce: )
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door Den jjag »

Filmpje van deze route, wij reden met de klok mee, niet gemakkelijk met semi-slicks!

Videolink
" onclick="window.open(this.href);return false;
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door Shreddie Mercury »

nice!
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door clubje »

Als West-Vlaming kom ik vaak de bossen in Limburg opzoeken, en dat deed ik enkele weken geleden opnieuw.
Telkens weer ben ik verbaasd over hoe 'welkom' je bent als mountainbiker in Limburg. Veel meer dan in mijn provincie, alvast.

Zo is mountainbiken in het Nationaal Park Hoge Kempen echt een feest. De routes zijn quasi 100 % off-road. De bepijling is perféct (met zelfs bij elke splitsing nog eens een handig overzichtsbord). Men laat je IN het bos rijden, en niet LANGS, zoals bij vele andere routes. Er zijn veel singletracks. En als toetje zijn er meer hoogtemeters dan je zou verwachten in Limburg.

Het is er een paradijs! Moest ik er wonen, ik zou elke dag biken!

Maar goed, dat was je vraag niet, om daarop te antwoorden: volgens mij maakt het niet veel uit hoe je hem rijdt :lol:
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door Philippe1 »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort ritje NPHK
klazoid
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 okt 2009 12:56
Rijdt met: Cube Ltd Team HS33

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door klazoid »

clubje schreef:Veel meer dan in mijn provincie, alvast.
Om van te bleiten. En maar afgeven op al die MTB'ers die stukken illegaal rijden.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door Mister No Chaïn »

Vandaag heb ik ook de zwarte route gereden. Ik had op voorhand de GPX afgehaald en die bleek in tegenwijzerzin te gaan, dus dat was ook meteen beslist!

Inderdaad een zeer hoog offroad gehalte met verrassend veel singletracks. Van aan het station in As vertrokken had ik na 45km nog maar 170hm's, ik dacht dat kan nu toch niet dat het er nog meer dan 500 worden ... maar blijkbaar zitten er toch nog ergens verborgen hellingen verstopt in de Limburgse bossen! Tussen kilometer 55 en 70 was het ferm de moeite. Alleen was het een beetje zonde dat verschillende hellingen dan plots zo steil zijn met losliggende keien, ik ben geregeld ergens te voet omhoog mogen gaan. Daar was ergens een helling met trapjes in gemaakt, zelfs te voet raakte ik amper boven :lol:. Ik denk dat met de klok misschien net iets meer hellingen haalbaar waren.

Ik zou daar met de koersfiets ook eens moeten gaan rijden, iedere baan die je kruist is gewoon een biljartlaken. Op de parking stonden meer auto's met fietsendrager als zonder, Limburg fiets paradijs!
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door bip bip »

vandaag ook eens de 80 km gaan afhaspelen, zeker de moeite ! Enkel het feit dat de tocht in 2 richtingen is afgepijld zorgt hier en daar toch voor gevaarlijke situaties.
Zeker voor herhaling vatbaar !
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door kevx »

Vandaag ook naar de Hoge Kempen afgezakt.
Marathon plus een deel van de blauwe route van Zutendaal gereden. 105km, 850hm's

Route op zich cava maar beetje onder de verwachting.
Best mooie stukken, lastige klimmetjes hoog offroad gehalte maar ook veel saaie stukken, niet echt veel single tracks...

Als je er nog nooit geweest bent wel eens de moeite.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Marathon Nationaal Park Hoge Kempen

Bericht door jurgen stich »

Ik gaf ook al reactie in een door mij aangemaakt topic maar wil dit nog even kwijt.
Ik ben maandag ook geweest en serieus afgezien op het stuk dat ik reed.
Dat was met de klok mee en dus veel hoogtemeters met inderdaad pittige klimmetjes waar ik soms ben moeten afstappen.
Die zogenaamde trap leek mij wel een leuke uitdaging maar terplaatse waren twee andere bikers naar onder aan het wandelen.
Mijn maat die ik mee had zag de afdaling per fiets niet zitten en we hebben hem dus afgewandeld.
Maar ik vind het daar zeker de moeite waard.
Wat ik mij wel af vraag is wat anderen hun snelheden zo al zijn .
Op andere mtb routes rij ik gemiddelden van 20 km/h hier was dit slechts 15,7 ik ben dan ook geen jonkie meer (46 jaar).
Maar vraag mij toch af wat andere zo al gemiddeld van snelheid hebben.
Plaats reactie