Update laatste 10 jaar?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
weekendwarrior
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 aug 2005 11:01
Rijdt met: Specialized Epic Comp 2010

Update laatste 10 jaar?

Bericht door weekendwarrior »

Hallo bikers,

Ik heb sinds 2007 of zo geen mtb meer gehad en nu tijdens de eerste wave van de lockdown begon het weer te kriebelen. Ik heb een Specialized Epic van 2010 op de kop kunnen tikken, waar ik heel blij van word. Als ik nu naar nieuwe fietsen kijk heb ik enkele vragen:

- Waarom is alles nu 1x11 of 1x12? Wat is er gebeurd met 3x9? Je hebt nu toch veel minder versnellingen (en kettingbladen ter grootte van een frisbee 8-[ )?
- Wat was er eigenlijk mis met 26 inch? Nu is alles 29, 27.5 of het meer obscure 650?
- Waarom heet iedereen zo'n breed stuur :-k ? Het eerste wat wij vroeger deden bij een nieuwe fiets was het stuur laten inkorten :-D

- Is iedereen nu steenrijk? Vroeger had je voor 2500 euro een top mountainbike, nu zie ik prijzen tot boven de 10.000 euro #-o

Soit, een hele hoop dingen die me nu opvallen en verbazen en waarvan ik niet meteen de oorsprong ken.

Alvast tof om terug te zijn (mijn account bestond nog na 10 jaar niet meer online geweest te zijn) en bedankt voor de antwoorden!

Daniel
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door spaghetti_2 »

Ik zal een poging wagen om paar duidelijke antwoorden te geven :)

- Als je zelf met 3x (of 2x) hebt gereden, dan weet je dat een voorderailleur gevoelig is voor modder en chainsuck. Tijdens modderige ritten kunnen er hele klompen grond en modder zich ophopen ter hoogte van de voorderailleur en het bracket. Ik heb vroeger nooit echt problemen gehad met schakelen achteraan door modder, maar wel vooraan. Door de voorderailleur weg te doen (= 1x) verdwijnt dit probleem. Bovendien schept het ruimte voor bredere banden, ook een trend van de laatste jaren. Uiteraard verminderd het aantal versnellingen bij 1x tov 2x of 3x. Maar bij een 3x9 heb je geen 27 'nuttige' versnellingen. Degene met een extreme kettinglijn gebruik je al niet. Daarnaast zullen de meeste versnellingen op het middenblad overlappen met een versnelling op het kleine of grote blad. Op de mountainbike is bereik het belangrijkste. Bereik is simpel gezegd het verschil tussen de grootste en kleinste versnellingen. In tegenstelling tot de wegfiets, is het op de mountainbike minder belangrijk om fijne stappen tussen elke versnelling te hebben. Je cadans wordt toch voortdurend onderbroken door variatie in het terrein. En het bereik van een moderne 10-50 cassette is gewoon erg groot. Ik was ook eerst skeptisch toen ik overstapte naar 1x, ik zou nu niet meer terug willen. Zeker een vooruitgang!

- De redenering achter 26" is dat de buitendiameter van de band ongeveer even groot is als deze van een koersfiets. De redenering achter 29" is dat de velgdiameter gelijk is aan deze bij een racefiets. Beide maten zijn dus conventies en dit zijn nooit 'ideaal-maten' geweest, berekend door een of andere ingenieur. Bij 29" heb je een groter contact-oppervlak en meer momentum, het is gemakkelijker om over obstakels (stenen, wortels, takken, rotsen) te rijden. Eens op gang blijven ze beter bollen, in principe zou optrekken iets trager moeten gaan. In realiteit merk je van beide weinig. Je merkt wel dat het gemakkelijker is om obstakels en afdalingen te nemen. In de begindagen van 29" waren de grote wielen wat logger en minder wendbaar, ondertussen is de geometrie van de fietsen zodanig dat deze zeer vlot te besturen zijn. Toen ik voor het eerst overstapte van een 26" Canyon fully naar een 29" Trek hardtail, vond ik de Trek zelfs wendbaarder in bochten. Geometrie doet meer op dat vlak dan wielmaat.

- De geometrie in het algemeen is fel geëvolueerd, en dit ten goede. Dit is ingegeven door de steeds technisch wordende wedstrijdparcoursen en door voortschrijdend inzicht. Met een moderne geometrie is een mountainbike niet enkel stabiel in technische afdalingen, maar ook nog altijd vlot wendbaar. Elke fiets heeft zijn eigen karakter natuurlijk, en dan heb ik het nog niet over trail vs. crosscountry fietsen. Maar een moeilijke afdaling is met een moderne fiets véél gemakkelijker dan met een fiets van 10j geleden. Kort gezegd zijn de huidige trends wat betreft geometrie: langere bovenbuis + kortere stuurpen met breder stuur. Luiere balhoofdhoek, korte chainstays achter. Een breder stuur met kortere stuurpen geeft enerzijds een gemakkelijker stuurgedrag met toch een verhoogde stabiliteit. Het feit dat jullie dat vroeger inkorte, zegt niet dat dat goed was. Er zijn wel meer dingen die compleet achterhaald zijn doorheen de tijd. Er was een tijd waarop m'n dacht dat hoe smaller een band was, hoe sneller deze was..

- De prijzen swingen inderdaad de pan uit. Als je naar de topmodellen gaat, dan kan je daar een kleine auto voor kopen. Maar toch is de concensus dat je voor pakweg 2000€ nu een betere fiets kan kopen dan vroeger. Een moderne SLX schakelt ook beter dan een XTR van pakweg 10 jaar oud. Remmen, veringen etc. zijn allemaal ten goede geëvolueerd. Een interessant artikel daarover vind je in Vojomag: https://www.vojomag.nl/analyse-worden-o ... or-je-uit/

Kortom, ik snap dat je niet teveel centen wilt uitgeven en ik heb zelf goede ervaringen met 2dehands. Maar het kan wel echt voordelig zijn om een moderne 2dehands fiets te kopen. De restwaarde zal ook hoger zijn, wil je hem ooit terug verkopen. Ik heb paar jaar geleden een erg goede Canyon fully voor een prikje moeten verkopen. 26" geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt..
weekendwarrior
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 aug 2005 11:01
Rijdt met: Specialized Epic Comp 2010

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door weekendwarrior »

spaghetti_2 schreef:Ik zal een poging wagen om paar duidelijke antwoorden te geven :)
..
Wow, bedankt voor je gedetailleerde antwoord en de tijd die je daarin hebt gestoken =D>

Ik begrijp nu wat meer wat er rondom mij gaande is! Wat de prijzen betreft was ik vooral naar Specialized aan het kijken, maar die zijn blijkbaar exhuberant geworden tov andere merken :roll:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door RigolleM »

weekendwarrior schreef:
spaghetti_2 schreef:Ik zal een poging wagen om paar duidelijke antwoorden te geven :)
..
Wow, bedankt voor je gedetailleerde antwoord en de tijd die je daarin hebt gestoken =D>

Ik begrijp nu wat meer wat er rondom mij gaande is! Wat de prijzen betreft was ik vooral naar Specialized aan het kijken, maar die zijn blijkbaar exhuberant geworden tov andere merken :roll:
Het klopt wel niet dat je in 2007 een topmodel had voor € 2 500, want ik heb in 2007 een Specialized S-Works HT Carbon gekocht en die koste toen ook al boven de € 5 000, Epics waren nog eens € 1 500 duurder...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door Dickie »

Als ik foto's bekeek van mezelf op de 26er leek het wel of ik op een kinderfiets zat. Ik bol al sinds eind 2005 met een 29er. De omwenteling was al volop bezig in 2007 :wink:
weekendwarrior
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 aug 2005 11:01
Rijdt met: Specialized Epic Comp 2010

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door weekendwarrior »

RigolleM schreef: Het klopt wel niet dat je in 2007 een topmodel had voor € 2 500, want ik heb in 2007 een Specialized S-Works HT Carbon gekocht en die koste toen ook al boven de € 5 000, Epics waren nog eens € 1 500 duurder...
Ah, ik bedoelde met "top" een goeie mountainbike, niet een topmodel eigenlijk, dus daarin zal je wel gelijk hebben. Ik heb zo het idee dat de doorsnee biker er toen niet zoveel geld tegenaan gooide.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door Mister No Chaïn »

weekendwarrior schreef:Ah, ik bedoelde met "top" een goeie mountainbike, niet een topmodel eigenlijk, dus daarin zal je wel gelijk hebben. Ik heb zo het idee dat de doorsnee biker er toen niet zoveel geld tegenaan gooide.
Als je 10 jaar geleden graag koffie dronk had je een iets betere machine als gemiddeld in huis staan, tegenwoordig kopen mensen machines van €1000 en nog veel meer. Ik denk dat mensen met allerlei hobby's nu wel meer geld uit geven als 10 jaar terug.
Tot op heden floreerde de economie ook, daar zal wel spoedig een einde aan komen. Alleen is fietsen nu net wel een sector die dankzij corona extra floreert dus op veel compassie van de merken zullen we niet moeten rekenen :-)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door BertG »

Carbon heeft de zaken ook niet goedkoper gemaakt, enkel de instapmodellen zijn nog alu. Voor mij zijn de technologische ontwikkeling net goed, ik probeer al is graag iets nieuw en sleutel ook graag. De meeste zaken zijn toch een vooruitgang gebleken, grootste nadeel is de wildgroei aan standaarden. Zomaar een crank, vork of wielsetje kopen van iemand is er niet meer bij, eerst checken of het wel past of zitten kl*ten met adapters etc.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben niet altijd akkoord met alles wat hier wordt gezegd. De economie heeft niet altijd geboomd de laatste 10 jaar, maar in welke mate je dat voelt hangt natuurlijk af van waar je woont, welke job etc. Uiteraard is er zoiets als inflatie, maar de prijzen van fietsen stijgen inderdaad sneller dan de inflatie. Het is vooral aan de top dat de prijzen de pan uitswingen. Het is een soort omgekeerde prijzenslag waarbij hoge prijzen exclusiviteit en prestige uitstralen. En blijkbaar moet er toch wel effectief een markt voor zijn, want de fietsen verkopen. Verschiet niet hoeveel mensen er (ongeacht hun eigen niveau) met het materiaal van de pro's willen rondrijden. Maar 14 jaar geleden heb ik mijn eerste koersfiets gekocht: een aluminium racefiets met Shimano Ultegra/105 voor 1300€. Wel de prijzen voor een alu instap-racer anno 2020 zijn zeer gelijkaardig, mits mss een meerprijs in het geval van schijfremmen. Ik ben ook niet akkoord met dat er enkel instap modellen in alu zijn. Er zijn heel hoogwaardige bikes in alu.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Update laatste 10 jaar?

Bericht door dirkdierickx »

Laat je niet gek maken door de prijzen van de 'top' modellen, als je kijkt naar wat je krijgt voor een 'mid'-level mtb dan zijn dat eigenlijk gewoon toponderdelen (misschien wat zwaarder, maar zeker niet slechter). Je kan alles zo duur maken als je maar wil, maar in hoeverre dat nut heeft of dat je voordeel geeft voor je hobby is maar de vraag.
Plaats reactie