ervaringen garmin edge 830

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door RigolleM »

Flip FSR schreef:Stel: Fietsroute van 150 km op de weg op voorhand op de Edge ingeladen en je wil die gaan rijden.
Bij de 820 duurt het berekenen eeuwen als je de route opstart, dus als je dat niet op voorhand doet maar op je fiets dan zuigt dat wel degelijk.
Is de 830 hier beter in?
Ja instant eigenlijk.. Herbereken gaat ook snel, wereld van verschil.. zelfs sneller dan de Edge 1030.
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Erik.B »

Flip FSR schreef:Stel: Fietsroute van 150 km op de weg op voorhand op de Edge ingeladen en je wil die gaan rijden.
Bij de 820 duurt het berekenen eeuwen als je de route opstart, dus als je dat niet op voorhand doet maar op je fiets dan zuigt dat wel degelijk.
Is de 830 hier beter in?
Afslag begeleiding afzetten dan moet die niks berekenen en kan je onmiddellijk vertrekken
Gebruikersavatar
Scale
Kerstman
Berichten: 603
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 18:46
Rijdt met: Scale 40 MTB - Zannata Cross Cx - Klein Beach Bike

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Scale »

RigolleM schreef:Afslagbegeleiding en herberekenen kan je afzetten en rij je enkel op de track (paarse lijn). Bij het afwijken, komt op het scherm 'van koers' en moet je zelf uw plan trekken. Eénmaal terug op de track krijg je melding 'koers gevonden'.

Je kan in de instellingen van de koers aanduiden of je track (koers) altijd wilt zien of niet en er een kleur aan geven (zoals bij de outdoor GPS'en). Als je niet herberekent houdt hij geen rekening met de onderliggende kaart en toont gewoon het spoor/track.

Er zijn ook mappen beschikbaar van Trailforks met daarin veel offroad paadjes die de Cyclomap niet kent
Is Afslagbegeleiding hetzelfde als Navigatieaanwijzing op de 820?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door RigolleM »

Scale schreef:
RigolleM schreef:Afslagbegeleiding en herberekenen kan je afzetten en rij je enkel op de track (paarse lijn). Bij het afwijken, komt op het scherm 'van koers' en moet je zelf uw plan trekken. Eénmaal terug op de track krijg je melding 'koers gevonden'.

Je kan in de instellingen van de koers aanduiden of je track (koers) altijd wilt zien of niet en er een kleur aan geven (zoals bij de outdoor GPS'en). Als je niet herberekent houdt hij geen rekening met de onderliggende kaart en toont gewoon het spoor/track.

Er zijn ook mappen beschikbaar van Trailforks met daarin veel offroad paadjes die de Cyclomap niet kent
Is Afslagbegeleiding hetzelfde als Navigatieaanwijzing op de 820?
Op de Edge 820 noemt dit ook afslagbegeleiding!
Gebruikersavatar
filiep72
Mountainbiker
Berichten: 1985
Lid geworden op: ma 06 okt 2008 13:18
Rijdt met: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door filiep72 »

Ik gebruik sinds een 2 tal weken mijn nieuwe 830. Mijn eerste ervaring met gps rijden . Ik heb er al verschillende routes op gekregen en na gereden. Lukt mij aardig. Wel een storend gebiep iedere 10 sec ongeveer. En dat pijltje dat gps werkt of zo midden mijn scherm heb ik eigenlijk ook niet nodig. Da's een soort 'play' symbool. Waarschijnlijk dat de route afgespeeld wordt of zoiets. Instellingsfoutje door mij misschien?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Beny »

filiep72 schreef:Ik gebruik sinds een 2 tal weken mijn nieuwe 830. Mijn eerste ervaring met gps rijden . Ik heb er al verschillende routes op gekregen en na gereden. Lukt mij aardig. Wel een storend gebiep iedere 10 sec ongeveer. En dat pijltje dat gps werkt of zo midden mijn scherm heb ik eigenlijk ook niet nodig. Da's een soort 'play' symbool. Waarschijnlijk dat de route afgespeeld wordt of zoiets. Instellingsfoutje door mij misschien?
Dat play pijl betekent dat uw toestel merkt dat je in beweging bent maar dat je niet op start hebt geduwd (knopje rechts onder) of dat uw toestel staat op autopauze aan (indien het slechts bij stilstaande momenten opduikt of bij mindere gps ontvangst)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Beny »

RigolleM schreef:
Scale schreef:
RigolleM schreef:Afslagbegeleiding en herberekenen kan je afzetten en rij je enkel op de track (paarse lijn). Bij het afwijken, komt op het scherm 'van koers' en moet je zelf uw plan trekken. Eénmaal terug op de track krijg je melding 'koers gevonden'.

Je kan in de instellingen van de koers aanduiden of je track (koers) altijd wilt zien of niet en er een kleur aan geven (zoals bij de outdoor GPS'en). Als je niet herberekent houdt hij geen rekening met de onderliggende kaart en toont gewoon het spoor/track.

Er zijn ook mappen beschikbaar van Trailforks met daarin veel offroad paadjes die de Cyclomap niet kent
Is Afslagbegeleiding hetzelfde als Navigatieaanwijzing op de 820?
Op de Edge 820 noemt dit ook afslagbegeleiding!
Navigatieaanwijzingen plaats ik op "tijdens navigatie" waardoor je enkel bij een route of bij een koers met afslagbegeleiding" een extra dataveld krijgt bovenaan in je kaartscherm waar de aanwijzingen komen te staan om je te begeleiden
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Reindert »

Dag allemaal,

Sinds deze week een nieuwe Garmin edge 830. Superblij en al enkele avonden uitgedoktert om alles zo goed mogelijk in te stellen.
Vandaag een allereerste rit gedaan. Via de knooppunten (fietsnet.be) een toertje uitgestippeld en opgeslagen als koers.

Moeiteloos vertrokken, eerst nog 3km naar de 'start' gereden, en voila, automatisch op het parcours, alles dik in orde. Lukt vlot. Goeie navigatie.

Tot kilometer 17, rij ik even verkeerd, rechtdoor ipv rechtsaf.
Hij vraagt U turn, doe ik, en ik weet dat het de straat rechts was waar ik in moest.

Ik rij de straat in, zit duidelijk terug op mijn paarse lijn, in de juiste richting, maar ook dan vraagt hij opnieuw om een u-turn te maken.

Concreet: het leek alsof hij me steeds naar dat punt wou krijgen waar ik terug moest aanpikken op de route, ook al was ik daar terug al aangepikt en wou ik vervolgen.

In het overzicht van de ritnavigatie stond ook enkel nog de u-turn en de 'aankomst' (met finishvlagje) waar ik terug op het parcours moest komen.
Leuk, maar ik wil mijn rit verder hervatten uiteraard. En dat gebeurde niet. In welke richting ik ook reed op het parcours, ik moest steeds U-turnen :)

Aldoende leert men, heb al zitten googelen, proberen, ...ik kan er niet aan uit.
Herbereken staat op automatisch zag ik achteraf.

Iemand die de eenvoudige oplossing heeft?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door RigolleM »

Bij mij staat zowel bij wegfiets als MTB profiel afslagbegeleiding uit.

Bij wegfiets:

Automatisch herberekenen: "vragen". En ik negeer altijd de eerste keer om te herberekenen, zelfs een 2de keer durf ik wel eens te negeren.
Als je verkeerd bent gewoon terugkeren naar het punt waar je verkeerd bent gereden, vervolgens de rit verder zetten, na een tijdje zal de Garmin door hebben dat je terug op de route bent.
Ik durf ook gewoon door te rijden en de Garmin een alternatieve route laten berekenen naar het volgende routepunt. Ik doe dit soms als hij mij langs een grote weg wilt sturen en ik liever langs kleinere wegen wil blijven rijden, een paar keer het herberekenen negeren en de Garmin berekent dan een nieuwe route naar het volgende routepunt.

Bij MTB:

Automatisch berekenen: "uit" en rij ik gewoon puur op track. Ik volg gewoon het spoor, rij ik verkeerd dan krijg je de melding 'van koers' en ga ik zelf terug naar het spoor tot hij de melding geeft dat ik terug op koers ben.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: ervaringen garmin edge 830

Bericht door Reindert »

Ok, bedankt voor de tips.
Ik heb zo een 500m doorgereden. Misschien had ik verder moeten rijden en had hij het dan wel door.

Mag ik meteen nog een vraag stellen, je lijkt mij wel een ervaringsdeskundige. En ik vind er geen eenduidig antwoord op via Google of de support van gzrmin:

Kan ik simpelweg op een route/track inpikken, voorbij de initieel gekozen start?
Simpelweg: heb een route gekregen van mijn broer in Malmedy. Hij woont boven op de berg. Daar ligt de start dus. Maar ik zal beneden met de camper staan en wil daar inpikken op de route. Te gek om eerst naar boven te rijden en dan weer nr beneden eh :)
Plaats reactie