Garmin 830 vs 1030, of...

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik ben momenteel in het bezit van een Edge Explore en wou een power meter aanschaffen maar dat is niet compatibel met de E.E..

Bij mijn zoektocht naar de 1030 en zijn functies kwam ik de 830 tegen. Ik ben dus beginnen twijfelen want de 830 kan heel wat, is 2j nieuwer en heeft een snellere processor. De nieuwigheden zouden echter wel voor 90 à 95% te laden zijn in de 1030 via een FW-upgrade.
Maar komt er van de 1030 binnen enkele maanden geen opvolger? Wie zal het zeggen.

Ben dus eens nieuwsgierig wat jullie keuze zou zijn en waarom. Misschien kom ik zo nog handige gebruikersfunctie te weten want zo een volledige handleiding vanbuiten studeren is niks voor mij.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Beny »

Qua functionaliteit zie ik geen verschil tussen 830 en 1030
De keuze zal afhangen qua voorkeur schermgrootte en budget

Garmin kennende zal er wel degelijk een opvolger aankomen voor de 1030
Maar ik verwacht geen grote verschillen die het de moeite maken om te wachten
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb sinds enige tijd een 830 en de 1030 viel om verschillende redenen af. Hoofdreden: ik heb geen smartphone formaat gps nodig, maar dat moet ieder voor zich uiteraard beslissen. Ik heb ondertussen op mijn 830 al verschillende routes nagereden en dat gaat prima. Zoals gezegd is de 830 een recenter toestel, betere accuduur (vandaag 2u15 gefietst en 10% batterij verbruikt), goedkoper. Na 2 maand gebruik heb ik me de keuze nog niet beklaagd.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door BertG »

Nooit fan geweest van de 1030: te groot, te duur voor wat het is, teveel snufjes die ik toch niet gebruik....ben nu blij dat er met de 830 een degelijk alternatief is voor mijn Edge 800 indien die het zou begeven. Als je een zo groot mogelijk scherm wil, dan is de keuze voor de 1030 makkelijk natuurlijk.
Ik zou niet wachten op een nieuw toestel, beter geen gloednieuw Garmin model kopen want dan ben je waarschijnlijk een proefkonijn om de bugs eruit te halen.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Hartelijk dank voor jullie visie heren.

Ik heb een 1030 al gezien op een mtb-clinic, hij is ietsje groter van scherm dan de Explore dus dat stoort me niet, vind ik precies net handiger. Mijn ogen gaan er ook niet beter op worden want ben geen 20 meer.
En voor die 65€ dat ie online meer kost dan de 830 wil ik het precies niet laten.

Batterijduur. Ik weet niet hoelang jullie tochten zijn maar met 20u batterij kom ik ruimschoots toe. Mijn langste rit tot hiertoe was 3u. Dan mag hij nog én GPS, én Glonass én Galileo verbinden. Ik ga de batterijduur niet overleven denk ik :-)

Ze liggen zeer dicht bij elkaar en wou voor ik de Explore kocht al voor de 1030 gaan, maar toen was de prijs nog te gek en had ik al die functies niet nodig.
Nu 1,5 jaar later is de situatie anders geworden.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door RigolleM »

Ik lees of... :-)

Als je geen zin hebt om een handleiding te lezen of de Garmin Edge 830/1030 te bestuderen, dan heb je nog Wahoo Elemnt.

Het grote voordeel met de Wahoo Elemnt is de gebruiksvriendelijkheid, alles is in te stellen via de smartphone via de Wahoo Companion app.

Een track/route starten doe je gewoon via de Companion app. Ik gebruik Komoot om mijn ritjes op te laden en bij de routes staan alle Komoot ritjes beschikbaar. Als je onderweg je bedenkt kan je gewoon via Komoot (app beschikbaar op smartphone) een andere route uitstippelen en die opladen op de Wahoo Elemnt.

Ik bezit de Wahoo Elment Bolt en na 2 ritjes van 2 uur (zonder navigatie, wel alle sensors (hartslag, cadans, snelheid, Garmin Radar, Specialized Angi, SRAM AXS) actief en verbonden met smartphone via BT, staat de batterij op 65%.

De Wahoo Elemnt Roam is meer geschikt voor MTB dan de Bolt wegens routeringsfunctionaliteit tijdens het navigeren. De Roam is ook de rechtstreekse concurrent van de Edge 830 en goedkoper.

Zeker de moeite waard om dit ook eens te bekijken!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Mister No Chaïn »

Op dat vlak heeft Garmin (gelukkig) ook een heleboel stappen gezet. Applicaties als Komoot, Strava Routes of RidewithGPS hebben ondertussen hun IQ app. Ik gebruik al jaren RWG, als ik op mijn smarthpone een route maak kan ik die ook meteen narijden via mijn GPS.
Garmin had een stamp onder het gat van Wahoo nodig om in actie te schieten maar heeft zijn achterstand daar wel weggewerkt.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Bossi13 »

Geen zin om uit te zoeken wat de verschillen zijn en om verschillende toestellen op voorhand te gaan bestuderen...ik doe dat echt niet graag nee. Ben niet echt een stilzitter.

Daarentegen ga ik wel wat tegen mezelf moeten ingaan en dat spel bestuderen nu ik het heb aangekocht. Want ik ben begonnen met gerichte trainingen om de conditie en kracht naar een hoger niveau te tillen.

Ik heb voor Garmin gekozen omdat ik de hartslagmeter, snelheidsmeter en cadansmeter van hen heb. 8-[ Maar ik weet ook dat er mensen tevreden zijn over Wahoo.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door henkdetank »

de nieuwe 1030S is net uit en is net zo groot als de 830 maar dan zonder zwarte randen, dus groter effectief scherm.
voor de wat oudere is een groot scherm wel een uitkomst :-D
heb de 1030 en ben er wel content mee,
als je gaat zoeken vind je een 1030S voor een paar tientjes meer als de 830
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Garmin 830 vs 1030, of...

Bericht door Beny »

henkdetank schreef:de nieuwe 1030S is net uit en is net zo groot als de 830 maar dan zonder zwarte randen, dus groter effectief scherm.
voor de wat oudere is een groot scherm wel een uitkomst :-D
heb de 1030 en ben er wel content mee,
als je gaat zoeken vind je een 1030S voor een paar tientjes meer als de 830
Heb geen weet van een 1030S en vind ook niets via zoekfunctie
Heb je een link?

Groter scherm zorgt voor meer overzicht, maar wil daarom niet altijd zeggen beter zichtbaar
Dit komt omdat de nieuwere toestellen ook mee pixels hebben
Voor een tv is dat prima om geen korrel te hebben
Maar voor een gps wil meer pixels zeggen dat elke pixel fysisch kleiner is waardoor de lijnen smaller getekend zijn
Bij de oudere 800 en 810 had je minder pixels waardoor de lijnen dikker waren en voor velen beter zichtbaar waren
Plaats reactie