vering vooraan beetje invetten of niet?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Serge R »

Welk potteke met vet?
" onclick="window.open(this.href);return false;
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door De Wreter »

By the way : ik heb vroeger nog vorkolie van Brunox gebruikt. Eigenlijk is dat hetzelfde als wapenolie.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door triumph_st »

SRAM Butter: " onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door BertG »

Veel van dat plakkerige gedoe gaat net meer vuil aantrekken zoals hierboven al gezegd. De boel zuiver houden en op tijd een onderhoud door iemand die er iets van kent zou goed genoeg moeten zijn. Hoeveel mensen laten hun vork eigenlijk tijdig onderhouden? Weinig volgens mij.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Free_ltd »

Ik heb dit destijds van mijne LBS Brunox Deo meegekregen dat daar specifiek voor is. Is zowat bij de meeste online en offline winkels verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:Ik heb dit destijds van mijne LBS Brunox Deo meegekregen dat daar specifiek voor is. Is zowat bij de meeste online en offline winkels verkrijgbaar.
Ik heb altijd lefties gehad tot ik in 2012 overstapte op Niner met Fox vork en gevraagd aan LBS of ik die ook preventief moest onderhouden en die zei mij: gewoon kuisen en voor de rest AFBLIJVEN, geen zaken op smeren en regelmatig laten onderhouden. Na 8 jaar zien mijn vorkpoten er nog altijd als nieuw uit... Wat denk je?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:
Free_ltd schreef:Ik heb dit destijds van mijne LBS Brunox Deo meegekregen dat daar specifiek voor is. Is zowat bij de meeste online en offline winkels verkrijgbaar.
Ik heb altijd lefties gehad tot ik in 2012 overstapte op Niner met Fox vork en gevraagd aan LBS of ik die ook preventief moest onderhouden en die zei mij: gewoon kuisen en voor de rest AFBLIJVEN, geen zaken op smeren en regelmatig laten onderhouden. Na 8 jaar zien mijn vorkpoten er nog altijd als nieuw uit... Wat denk je?
Dan hebt ge chance ofwel gelakte poten of met kashima. Zelf heb ik ook een niner en heb vooraan RS SID met zwarte poten en achteraan Fox met kashima. Ik doe het om de x aantal kuisbeurten, maar niet altijd.

Mijn eerste MTB had een RS Recon met de blinkende poten. Na een paar maanden kwamen er allemaal matte vlekken op. Precies oxidatie. Kennis van mij die in de scheepvaart werkt wist me te zeggen dat dit kwam door te droge rubbers en dat het voornaam is de rubbers vochtig te houden. Dus ik spuit mijn vorkpoten daar niet mee in, maar wel de rubbers en veer dan een paar keer in en uit.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef: Dan hebt ge chance ofwel gelakte poten of met kashima. Zelf heb ik ook een niner en heb vooraan RS SID met zwarte poten en achteraan Fox met kashima. Ik doe het om de x aantal kuisbeurten, maar niet altijd.
Komende van Lefties kon ik toch moeilijk een Fox kopen zonder Kashima vorkpoten en Terralogic. Moet wel toegeven dat hij nog geen modder heeft gezien, 's winters rij ik rigid en de laatste paar jaar rij ik vaker en vaker op de weg wegens MTB burnout :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Free_ltd »

Eerst was het zomer en winter door, maar nu zit ik in de zomer wel meer op de racefiets en zit mijne MTB vooral nog modder.

Maar het product is ervoor ontwikkeld, dus waarom zou ik het dan niet gebruiken. Het houd de rubbers vettig.
meyke1
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 16:16
Rijdt met: nen oldtimer en ne ktm scarp master

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door meyke1 »

De mijne blinken nog als nieuw na 3 jaar.Nooit olie of vet gebruikt.Altijd mijn fiets gewassen met autoschampoo met wax erin.
om de 2à3weken opkuisen met vaselinespray.
Plaats reactie