Triple naar Single

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
GS8630
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 01 nov 2018 10:22

Triple naar Single

Bericht door GS8630 »

Momenteel rij ik met een triple 10 speed.
Ik zou graag een nieuwe mountainbike kopen maar nu zijn het allemaal Single 12 speed.
Aangezien ik niet op de macht maar enkel op souplesse rij twijfel ik enorm.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n overstap?
Graag uw ervaringen a.u.b.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Triple naar Single

Bericht door dirkdierickx »

ik zou me niet al teveel zorgen maken, als je het bereik bekijkt ga je niets of niet veel verliezen. het is wel zo dat naarmate je lager schakelt de sprongen tussen de tandwielen groter worden. bij een 3x zit er wel wat minder verschil tussen.
kijk ook uit naar een zo klein mogelijk kettingblad vooraan, een 30 vind je toch frequent standaard op nieuwe 1x fietsen, en anders zal je fietswinkel dat zeker wel willen vervangen voor je.
zou ook mogelijk moeten zijn even de fiets te testen, dan weet je zo of het goed voelt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Triple naar Single

Bericht door Free_ltd »

Ik ben van 2 x 10 naar 1 x 12 gegaan en rij ook op souplesse. Gewoon doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Triple naar Single

Bericht door Free_ltd »

dirkdierickx schreef:ik zou me niet al teveel zorgen maken, als je het bereik bekijkt ga je niets of niet veel verliezen. het is wel zo dat naarmate je lager schakelt de sprongen tussen de tandwielen groter worden. bij een 3x zit er wel wat minder verschil tussen.
kijk ook uit naar een zo klein mogelijk kettingblad vooraan, een 30 vind je toch frequent standaard op nieuwe 1x fietsen, en anders zal je fietswinkel dat zeker wel willen vervangen voor je.
zou ook mogelijk moeten zijn even de fiets te testen, dan weet je zo of het goed voelt.
Voorblad hangt van regio af. In plat nederland rijden de meesten 34. Ik woon regio Kortenberg en geraak met mijn slechte benen met een 32 een hele eind.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Triple naar Single

Bericht door Boebbel »

GS8630 schreef: Aangezien ik niet op de macht maar enkel op souplesse rij twijfel ik enorm.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n overstap?
Niet twijfelen, gewoon doen.

Ik ben zelf van 3x10 naar 2x10 naar 1x12 (nieuwe fiets) gegaan. In mijn geval 34t x 11-50, ik mis niets.

Ja, de sprongen zijn groter bij lichtere verzetten, maar tijdens het klimmen heeft 1 tandje meer meestal geen zin. Vanaf 2/3 van de cassette loopt het quasi gelijk met 10 of 11 speed.

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 0&UF2=2328" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Triple naar Single

Bericht door Dickie »

Rij nu nog 2x9 met 36/24 en 11/32. Ik doe ook baantrainingsritten met die mtb, dus veel op dezelfde cogs op de kassette. Verder veel Wase toerritten, ook al niet veel variatie voor een aandrijving. Vond het altijd zonde om zo'n 11 of 12-speed kassette op die manier te gebruiken. Voor zo eentje koop ik 3 XT 9-speed kassettes. De cogs zijn ook van staal, dus evenveel sleet.
Frame is stilaan aan vervanging toe, dus gaat het wsl wel 1x12 worden. Niet meer vooraan moeten schakelen is weliswaar een groot voordeel, in de modder al meer dan eens 'gechainsucked' geweest met de 2x vooraan.:-)
Plaats reactie