onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
ritolo
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 mar 2020 18:51

onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door ritolo »

Ik heb een onderhoud laten doen bij een fietsenmaker. Wat mij vooral opgevallen was is dat de ketting goed was ingesmeerd met een soort wax(?). Normaal gebruik ik fiets olie van decathlon. Waarschijnlijk is die wax van kwaliteit en zonder bij na te denken ging ik dan ook gaan mtben in een hele vuile modderige mtb route. Maar de wax heeft amper 75km mee gegaan, er zit nu een beetje roest aan de ketting en je ziet duidelijk dat er bijna geen wax meer op de ketting zit. Ik moest de ketting namelijk afspoelen en afdrogen door die vuile modder. :oops: De fietsenmaker had mij nochtans gewaarschuwd dat de meeste mensen pas hun fiets komen ophalen wanneer het droog was. Dus ik ben waarschijnlijk dan toch de domkop :roll: Alhoewel dat ik vind dat een mountainbike in modderplassen moet kunnen rijden. Was het dan misschien toch geen goed idee geweest om meteen in de modder te rijden? :oops:

Ik ben misschien ook niet meer van plan om olie te gebruiken, ik heb een flesje wax gekocht van squirt. (o) Dan luidt dit als 2de vraag: zou ik eerst toch niet beter ketting olie (van decathlon) blijven gebruiken tot wanneer het droger weer is? Ik heb elders gelezen dat flesje van squirt sneller leeg is als je het na iedere rit gebruikt. Heb namelijk al gemerkt dat de wax snel eraf kan bij natte omstandigheden net als bij olie (lees verhaal hierboven).
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door kenny »

Het is toch maar normaal dat je je ketting na elke rit kuist en smeert?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door Jumping Jack »

Geen wax op een vettige ketting aanbrengen, je gaat die eerst volledig moeten ontvetten.
ritolo
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 mar 2020 18:51

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door ritolo »

Jumping Jack schreef:Geen wax op een vettige ketting aanbrengen, je gaat die eerst volledig moeten ontvetten.
Weet ik :-)
ritolo
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 mar 2020 18:51

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door ritolo »

kenny schreef:Het is toch maar normaal dat je je ketting na elke rit kuist en smeert?
Weet ik :-) Maar bij droog weer minder. Dus vraag mij af of het niet stom was om net na onderhoud bij fietsenmaker meteen in de modder te rijden. Ik had beter racefiets genomen. Heb beetje spijt dat ik mtb niet voorlopig in de schuur heb gestalt. :oops: Maarja, waarschijnlijk maak ik mij zorgen om niets. :roll:
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door Jumping Jack »

Wss gewoon wat vliegroest. Wat wax er op en bij een volgend ritje gaat het roest er weer af.
ritolo
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 mar 2020 18:51

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door ritolo »

Ja, het is vliegroest. :-) Maar als ik nu het flesje squirt ga gebruiken, kan ik dat dan gewoon over de oude wax doen? Het is zo dat de fietsenmaker een wax erop heeft gedaan waarvan ik niet weet wat voor soort wax het is.

Er staat wel op het flesje van squirt om de ketting eerst te ontvetten of ander oude smeermiddelen te verwijderen. Ik kan dit gewoon afdoen met water en een spons? Ik heb geen ervaring om ketting eraf te doen en ik ga dat ook niet proberen. Ik heb wel een ontvetter en reiniger in 1 van decathlon met behulp van dit, misschien moet ik dat gebruiken om de oude wax te verwijderen.

Maarja... hoe zit het eigelijk met de tandwielen #-o Die kan ik ook wel reinigen, maar moet ik dat ook niet smeren met de squirt? Hier lees ik niets over :-k
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door De Wreter »

Ontvetten dient er enkel toe dat de huidige wax of dergelijke vantussen je kettinglinks gaat, een ketting is in feite één lange keten lagertjes.
Gewoon je ketting ontvetten met wat je in huis hebt, Squirt een eerste keer erop (mag ne keer of 3 zijn ook) en vanaf dan Squirt altijd toepassen na een rit en op een droge ketting.
ritolo
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 mar 2020 18:51

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door ritolo »

Thanks voor de uitleg nog eens, maar dat stond in de handleiding. ik ben hem nu aan het reinigen, maar de oude wax (van de fiestenmaker) is er nog niet 100% af. Is het de bedoeling dat écht alles eraf is?? Anders moet ik elk lagertje tussen de ketting reinigen en dat kan erg lang duren denk ik. De buitenkant ben ik al half uur aan het reinigen en die is wel zo goed als proper. :roll:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: onderhoud bij fietsenmaker niet lang geleden

Bericht door Free_ltd »

Ketting moet eerst ontvet worden en in principe de eerste keer 3 x wax krijgen. Telkens ik een nieuwe fiets koop, doet mijn LBS het er al op en zegt hij dat ik het nog 2 x moet doen met telkens droogtijd er tussen. Daarna is het gewoon na de rit afspoelen en opnieuw was erop.

Bij mij staat er ook steeds roest op. Als ik mijne fiets poets op zondag middag, gaat die nat binnen en elke maandag avond (staat zo als agendapunt in mijne gsm) ga ik mijn ketting smeren. In die tussentijd kan hij dan drogen zodat ik hem niet was terwijl er nog overal water tussen zit.

Die roest kan volgens mij geen kwaad zoals dat evenmin kwaad kan op de remschijven van een auto die een week in de regen stil staat.
Plaats reactie