Ketting hangt slap

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
IliasOpDeFiets
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 feb 2020 23:32
Rijdt met: Rockrider 520 27.5"

Ketting hangt slap

Bericht door IliasOpDeFiets »

Hallo

Ik heb een tijdje geleden een mountainbike gekocht en ongeveer na een jaar of twee kreeg ik problemen met schakelen. Ik gebruikte de fiets dagelijks om naar school te rijden maar ben nooit extreem off road gegaan.
Ik heb toen de fiets in mijn garage gezet en nu een paar maanden later probeer ik de fiets te herstellen.

Ik heb de voor-en achterderailleur versteld en de fiets schakelt nu goed. Het probleem is nu dat de ketting een beetje slap hangt en zodra ik op bepaalde versnellingen ga verliest de ketting zijn grip en schuift de ketting door.

Het wiel zit zo ver mogelijk in het frame dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Kan het zijn dat ik de achterderailleur moet vervangen? :-k
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Re: Ketting hangt slap

Bericht door serre »

Waarschijnlijk zit er vuil in de ruimte van de veer van de swing arm. Als je er wat van kent kan je dat open maken, kuisen terug invetten en staat je ketting weer strak. Geen enkele fietsmaker doet dat, want dat kuisen kost zoveel aan uren als een nieuwe derailleur. Dus enkel voor doe het zelvers.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Ketting hangt slap

Bericht door KWBiker »

Heel waarschijnlijk is je ketting versleten, en dus ook je cassette, en misschien ook je voorblad.

Ook al reed je enkel naar school, het zout en andere vervuiling op je fietspad zorgen steeds voor slijtage, zelfs wanneer je na elke vuile rit je ketting proper maakte en terug smeerde.
Plaats reactie