racefiets info

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

racefiets info

Bericht door jurgen stich »

ik ben mij wat aan het verdiepen in racefietsen en vraag wat goede raad.
momenteel heb ik er reeds een (een ful carbon kuota k factor ) met ultegra groep 50/34 kampwiel en 10 speed 11/28 cassete deze fiets is van model 2010.
nu wil ik graag weten wat er interessant is bij de nieuwe fietsen want ik speel nog met het idee om een nieuwe te leasen .
ik plaatste eerder al postings om via leasing een andere mtb te kopen maar speel nu met het idee om een koers te leasen en met de opbrengst van de verkoop van mijn 3 huidige fietsen en wat bij te leggen een goede 2 de hands mtb aan te schaffen.
nu viel mijn oog op een aantal fietsen maar het hangt allemaal wat af van wat de leasingvoorwaarden gaan zijn.
ten eerste ben ik aan het tobben om voor een alu te gaan met remschijven of een carbon met velgrem.
waar ik wel minstens voor wil gaan is een 105 versnellingsgroep met ten minste dezelfde verhoudingen als mijn huidige fiets of een met een nog grotere verhouding van tanden op de cassette .
Alhoewel de trek madone ook een fiets aan mijn prijscattegorie heeft met een tiagra groep maar ik weet niet of de hiidige tiagra zoveel verbeterd is dat die nu ook zo goed is als de 105 van enkele jaren terug ?
qua merken keek ik al naar de alu trek emonda met 105 groep en schijfrem ,de trek emonda carbon met velgrem met 105 groep, de trek madone met 105 groep .
en bij scott naar de alu met 105 groep en alu gaint met 105 groep.
en orbea met 105 groep
ik ben vooral geïnteresseerd in de trek madone omdat deze de zogenaamde iso speed heeft en ik heb een slechte schouder dus worden de schokken dan wat opgevangen en mijn schouder ontlast.
nu is vooral de vraag voor wat ga ik best ??
als ik voor de alu trek ga heb ik schijfremmen en de optie om bredere banden te leggen.
ga ik voor de carbon dan heb ik weer geen schijfremmen.
maar is het verschil tussen de 2 zo groot ? tussen alu en carbon ? qua prijs is alles natuurlijk heel verschillend maar ga ik naar alu ga ik dan qua comfort achteruit ?
zoals al gezegd het hangt ook van de leasing voorwaarden af , ik denk dat binnen mijn budget het of de alu emonda of de carbon met velgrem moet worden.
wat raden jullie aan in de prijsklasse rond 2000 euro met minstens de verhoudingen die ik reeds vermelden of zijn er andere merken die interessanter zijn ?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: racefiets info

Bericht door dirkdierickx »

zelf al bijna heel mijn leven racefietsrijden (ook wedstrijden), nog maar enkele jaren begonnen met mtb.
als ik moet kiezen tussen alu+schijfrem of carbon+velgrem als daily/commute of trainingfiets (!!) dan zonder twijfel de alu+schijfrem.
een vriend van mij heeft de trek emonda alu met schijfremmen en dat is echt wel een mooi en degelijke fiets voor die prijs (hij had dan nog een promo op de kop kunnen tikken, was het helemaal goed).

alu racefietsen zijn gewoon heel goed, en carbon staat niet altijd gelijk met comfort want deze komen in verschillende graden van stijfheid. alu fiets kan je perfect heel comfortabel maken door enkele onderdelen te vervangen, zoals bredere banden (tubeless + minder druk in de band maakt een groot verschil) en het zadel (sommige rails bieden meer demping dan andere), stuurlint, etc etc. dit zijn op zich allemaal relatief goedkope oplossingen om een wegfiets wat meer comfort te geven.
carbon frames zien er algemeen genomen wel mooier uit, meer trek maakt gebruik van hydroforming en dat geeft ook wel heel mooie resultaten voor een alu frame te zijn.

zelf is mijn daily/commute/trainer een ridley fenix alu met schijfremmen, maar ook mijn wedstrijdfiets is er eentje met schijfremmen. net zoals op de mtb is het gewoon het betere remsysteem, ook voor op de weg. als ik tijdens mijn commute in een regenbui terecht kom wil ik graag nog altijd kunnen remmen! mijn wedstrijdfiets gebruik ik ook voor granfondo's in alpen/vogezen/etc en als je tijdens een afdaling in een regenbui terecht komt dan is dat heel spannend (om het zacht uit te drukken), maar ook zonder regen geeft de schijfrem beter controle.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Oke bedankt voor deze info.
Nog even een vraagje : moesten de leasing voorwaarden zo interesant zijn dat ik wel voor de carbon met schijfremmen zou kunnen gaan , wat zou jij dan doen in mijn plaats ?
En wat is jou mening van de domane sl 4 en sl 5 mij intereseerde die ook vooral omwille van die iso speed decoupler.
Maar dan moeten leasingvoorwaarde wel interessant zijn want anders valt die optie toch af.
Trouwens wat is jou mening over de versnellingsgroep ,is de nieuwe generatie tiagra veel verbeterd of hou ik het beter op dat idee van minstens voor een 105 te gaan ?

Andere mogen hun mening hier natuurlijk ook altijd over delen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: racefiets info

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik vermoed dat je enkele keren Madone getypt heb waar je Domane bedoelde. Een Madone is nogal een andere prijsklasse.

Ik heb vroeger een Domane gehad en het Isospeed systeem werkt echt wel, op slechte wegen zoals een weg met betonplaten is het absoluut een verademing. Ondertussen rijd ik op een Emonda, mis ik de Isospeed? Niet echt, aangezien ik slechte wegen ook op de Domane haatte :P. Comfort is voor mij zeker niet onbelangrijk maar zolang ik geen fysieke ongemakken heb hoeft het extra comfort niet echt voor mij.
Als je spreekt over een slechte schouder dan zou ik toch wel voor de Domane gaan. Voor jou lijkt me dat de betere keuze dan een alu Emonda met een 105 groep. Met 32mm banden en Isospeed is dat echt een salon op wielen.

Slecht weer, bergen, commuter, niet twijfelen en disc kiezen. Ik heb zelf vorig jaar nog een velgrem gekocht omdat de racer voor mij een pure goed weer fiets is. Het lagere gewicht en de goedkopere prijs waren voor mij belangrijker dan de betere rem. En ik heb ook al wel in gedachte dat mijn huidige fiets ooit tot rollenfiets wordt gedegradeerd.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: racefiets info

Bericht door dirkdierickx »

zowiezo 105, eigenlijk het beste wat je kan krijgen. stel meestal de simpele vraag aan - wil je electronisch schakelen?
als het antwoord nee is dan is 105 het antwoord, de nieuwe 105 die vorig jaar is uitgekomen is nog eens verbeterd, ik heb nu de nieuwe schakelaars gemonteerd en ongelooflijk hoe goed die in de hand liggen en zo licht en vlot schakelen vgl met de vorige generatie.
als je je carbon en schijfrem zou kunnen veroorloven, dan moet je dat doen natuurlijk, het is dan nog eens leasing via het werk, waarom zou je dan niet voor het beste gaan dat je kan krijgen?
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: racefiets info

Bericht door jurgen stich »

Oke wederom heel duidelijke info.
Nog een slotvraagje wat is jullie mening over gravelfietsen.
Ik zie dat trek die ook heeft met iso speed.
Ik fiets vooral op de weg nu maar ga ook geregeld de bos in met de mtb.
Dus met een gravel heb ik een nieuwe fiets voor alle doeleinde ? Of heeft dit meer nadelen op de weg .
Met wielertoeristen club waar ik nu ben bij ingeschreven gaan ze ook geregeld klimmen dus wat is dan de beste optie ?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: racefiets info

Bericht door dirkdierickx »

persoonlijk snap ik de gravelhype niet zo goed, we hadden al offroad wegfietsen met cyclocross.
en als het offroad gaat, dan rij ik toch gewoon liefst op een mtb, want dan mag het al serieus offroad gaan en kan je nog altijd blijven rijden.
nu ja, ik ken mensen di een gravel bike hebben en zijn er heel blij mee, maar eigenlijk heb je dan toch maar en fiets die niet super is op de weg en ook niet super offroad.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: racefiets info

Bericht door kenny »

dirkdierickx schreef:persoonlijk snap ik de gravelhype niet zo goed, we hadden al offroad wegfietsen met cyclocross.
en als het offroad gaat, dan rij ik toch gewoon liefst op een mtb, want dan mag het al serieus offroad gaan en kan je nog altijd blijven rijden.
nu ja, ik ken mensen di een gravel bike hebben en zijn er heel blij mee, maar eigenlijk heb je dan toch maar en fiets die niet super is op de weg en ook niet super offroad.
Je vat het mooi samen, een gravelbike is niet super op de weg en ook niet off-road. Maar als je zoals hier bij mij in de streek met veel slechte wegen en kasseistroken, boereslagen en kerkewegels zit is die gravelbike best wel interessant.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: racefiets info

Bericht door Free_ltd »

Zelf een paar maanden geleden een Giant TCR gekocht. Carbon, schijfremmen en ultegra 11 speed afgemonteerd. En ik heb er netto, bij de juiste dealer, €2039 of €2089 voor betaald. Weet niet meer heel zeker, want had ook direct nog carbon wielen er extra bijbesteld en was op 1 factuur. Maar dacht dat het bruto €2399 was en met 15% eraf dus €2039. En ik ben heel tevreden van de fiets. Zelfs nog niet met de carbon wielen gereden daar die met enige maanden vertraging klaar waren :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: racefiets info

Bericht door Free_ltd »

dirkdierickx schreef:persoonlijk snap ik de gravelhype niet zo goed, we hadden al offroad wegfietsen met cyclocross.
en als het offroad gaat, dan rij ik toch gewoon liefst op een mtb, want dan mag het al serieus offroad gaan en kan je nog altijd blijven rijden.
nu ja, ik ken mensen di een gravel bike hebben en zijn er heel blij mee, maar eigenlijk heb je dan toch maar en fiets die niet super is op de weg en ook niet super offroad.
Mijne normale dealer is ook maar telkens bezig tegen mij dat ik mss nog ne gravelbike moet erbij kopen, maar geen idee wanneer ik daar nog mee ga rijden. Eerst had ik alleen een MTB en nu sinds een 3-tal jaar een race erbij en voel me wat beschaamd het hier te posten, maar rij het laatste jaar meer op de race dan op de mtb. Maar ik blijf wel de opsplitsing maken tussen on- en off-road. De streek waar ik woon kan een gravel wel eens leuk zijn, maar zou ook bij regelmaat afstappen zijn wegens de hm's :lol:
Plaats reactie