Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
K&Jprojects
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 23 mei 2010 15:08

Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Bericht door K&Jprojects »

Hallo!


Ik stel me even voor: ik ben Karen, 32 en van Diest
Ik heb een 5tal jaar geleden mijn allereerste mountainbike verkocht. (zeer simpel gerief, tora rockshox, shimano deore,...)
Ik wou toen zwanger geraken en de liefde voor mountainbiken daar dus voor opgeborgen.
Ondertussen 2 kindjes later, wil ik terug gaan biken.

Ik wil niet opnieuw een echte beginners mountainbike kopen, omdat ik echt wel het virus te pakken heb en ik echt wel graag bike. Oke, biken op een beginners fiets ging toen ook goed en ik heb er leuke momenten mee beleefd, maar dit keer kijk ik voor een kwalitatievere bike die ik gerust nog een 10tal jaren kan houden. Om daarna waarschijnlijk noodgedwongen over te schakelen op een ebike, omdat mijn zoontjes me dan waarschijnlijk er wel van af rijden :p

Maar ... wat kies ik nu ?
Alle onderdelen van 5 jaar terug lijken niet meer bestaande.
Waar ik toen nog wist wat het allemaal was, zie ik nu de bomen door het bos niet meer goed.

Omdat ik vroeger al graag eens tussen de Canyons keek en omdat ik toen ontdekte dat ze prijs kwaliteit wel erg goed zaten, ben ik nu opnieuw verliefd geworden op een canyon.
Ik kijk voorlopig naar de Canyon Neuron (wmn) 8.0
(ik hou van trails, wil er wat ardennen en dergelijke mee doen, maar wil zeker ook er gewoon wat mee rijden met de kids)
Maar eerlijk?
Ik heb geen idee wat voor onderdelen hierop zitten. Of beter gezegd, met wat zijn ze te vergelijken?
Ik heb het topic bikeadvies hier al doorgenomen, maar de onderdelen zitten hier precies niet tussen...

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... ection-tab" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is jullie idee van de canyon neuron (wmn) 8.0 ?

Welke bikes raden jullie mij nog aan?
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Bericht door rasmazzer »

De Neuron is een echte Trailbike. 130mm veerweg maar daarbij dan ook 13kg+. Comfortabel fietsen zal dat wel doen, met name in de technischere afdalingen in de Ardennen bijvoorbeeld.
Klimmen zou ik liever doen op een Canyon Lux, toch stuk lichter en minder "slack". Maarja dat is Trail VS Cross Country. Daarin zou je sowieso al moeten kiezen voor je op zoek gaat en wil je het bos nog door de bomen zien.

De nieuwe Canyon Lux heeft ook al 110mm veerweg, die fiets is overal in België en zelfs buitenland inzetbaar.

Onderdelen van de Neuron 8.0 zijn zeer degelijk. SRAM Eagle GX is concurrent van Shimano XT. Vork van Fox (Rythm versie), ook niets op aan te merken.

Alternatieven voor de Neuron: trek fuel ex, Orbea Occam, Cannondale Habit?, Specialized Stumpjumper.

Als je twijfelt tussen XC of trail moet je eens wat fietsen testen. Wordt u direct duidelijk wat je verkiest. Er bestaan ook wat meer marathon gerichte XC bikes zoals de Orbea oiz TR of de Scott Spark, dat is meer veerweg maar nog steeds licht in gewicht en snel zoals een XC bike.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Bericht door dirkdierickx »

superfiets hoor die neuron, ik was ook aan het twijfelen om een neuron te kopen, maar dan uiteindelijk superdealtje voor een yt jeffsy kunnen versieren (ging zowiezo tussen de neuron of de jeffsy gaan) dus dan was de keuze gemaakt.

ik denk niet dat je spijt gaat hebben van deze fiets, gaat voor jarenlang plezier zorgen en je kan er je zowat overal mee uit de voeten maken.
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Re: Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Bericht door serre »

Het is al geschreven, 13+ kg is niet niks. Voor een vrouw is volgens mij gewicht een belangrijk criterium omdat het sterk zal bepalen of je met een beetje plezier bergop rijdt in de ardennen. Tenzij je echt wat avontuurlijk aangelegd bent en in de afdalingen vol wil doorgaan, zou ik eerder voor een XC gerichte fiets gaan die 2 kg minder weegt. Zeker als je niet al te groot zou zijn, bijvoorbeeld kleiner dan 1,7 m en niet sterk gespierd. Maar ieder zijn mening.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Opnieuw beginnen, Canyon neuron 8.0?

Bericht door Joverowa »

Mag ik aannemen dat je er ondertussen al eentje hebt?
Ikzelf heb de fout gemaakt om de LUX te missen op de Canyon site (ja, lach maar) en omdat ik een fully wou ben ik voor de Neuron gegaan.
Ik zit er super comfortabel op, spint als een poes en schakelen gaat soepeler dan gesmolten margarine op de boterham smeren.
En toch blijf ik het precies spijtig vinden dat ik de LUX over het hoofd heb gezien.
Mijn Cannondale was geen 10 kg. Nu net geen 14..... En dat voel je!!
Ook al is mijn fiets maar 3 maand oud, ik heb er toch al aan gedacht om hem te verkopen en dan toch voor de LUX te gaan. Maar als je dan naar de componenten en het gewicht kijkt, zou ik 500 euro moeten opleggen om enkel maar een 2tal kg te compenseren.
En dat zijn dan toch dure kilo's......

Dus blijf ik met de Neuron rijden. Is eigenlijk een superfietske. Al is hij minder speels/agressief en zijn de bochten groter. Inhet naar beneden gaan is die super stabiel.

Ik hoop dat je de juiste keuze hebt gemaakt en dat je daar de wallen van de citadel al goed onveilig hebt kunnen maken!
Plaats reactie