Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krijgen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krijgen?

Bericht door SaintRemy »

Ik doe al 10 jaar nagenoeg alle onderhoud aan mijn mountainbike zelf. Op mijn vorige MTB zat een Press Fit BB94 met plastic cups die ik er altijd relatief gemakkelijk uit kon krijgen.

Mijn huidige MTB heeft de nieuwe SRAM DUB Press Fit BB met aluminium cups die ik gewoon niet losgeklopt krijg. Dit zijn nog de originele die er door de fabrikant (TREK) ingezet zijn.

Iemand gelijkaardige ervaring? Gebruikt TREK weinig vet? Ligt het aan de aluminium in aluminium geleiding?

Bedankt voor alle tips.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door Boebbel »

Ik had dezelfde ervaring in mijne Lux. Het was nog niet echt noodzakelijk, dus heb ik ze gewoon laten zitten voor 't moment.

Ik volg het hier.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door roderider »

Jep, ook serieus last mee gehad. Bij mij in een carbon frame dus het zal denk ik niet aan het aluminium liggen.
Ik had wel te lang op een kapotte bb doorgereden waardoor er zelf geen lager meer overbleef.
Bij het proberen verwijderen met een BBB BTL-95 kit bleven enkel de buitenste ringen nog zitten. Daar kreeg de remover geen pak op.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en naar de fietsenmaker gebracht. Geen idee hoe die het eruit gekregen heeft.
De fietsenmaker stak het in elk geval op niet genoeg vet gebruikt.
Misschien dat een BBB BTL-113, lager remover op maat of open gesneden aluminium buis er beter vat op heeft.
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door SaintRemy »

Aan de geinteresseerden,

Ik heb de BB eruit gekregen maar het was nie simpel ... de "traditionele" techniek waarmee je die eruit klopt met een speciaal tooltje en een hamer lukte gewoon niet. Ik heb dus een soortement van "lagertrekker" gemaakt met een stuk schroefdraadstang wat aangepaste rondellen en een houten plankje (ja, ik weet het ... klinkt nogal vaag) om de cups er uit te trekken.

Als er interesse is dan doe ik wel even de moeite om er wat fotookes van te trekken en te posten. Laat maar even weten ...

Happy me :-D
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door kevx »

Post maar... Altijd geïnteresseerd in zelfgefabriceerde spullen:)
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door roderider »

Ja, ben ik ook wel benieuwd naar. ik snap niet hoe je zo een lagertrekker in je bb geraakt om die eruit te trekken. En doortrekken kan toch niet volgens mij?
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door SaintRemy »

Voila, bij deze wat foto's van mijn gebricoleer ...

Dit zij alle onderdelen op een rijtje ... wat standaard draadstang, moeren, rondellen en een stukje staalprofiel. De grote rondel is aan beide kanten een stukje afgeslepen zodanig dat je die in het BB kan schuiven:
Afbeelding

Hier all onderdelen geassembleerd:
Afbeelding

Eerst stop je die afgeslepen rondel in het BB en kantel je deze achter het randje van het lager:
Afbeelding

Verder een plankje met een gat van 45mm in geboord dat mooi rond de buitenkant van het BB past en rust op het achterliggende frame:
Afbeelding

Dan stop je de draadstang er doorheen en steek je al de andere onderdelen op de draadstang. Met behulp van een dopsleutel met verlengstuk, dat je in het BB stopt langs de andere kant en een ringsleutel aan deze kant, kan je dan het lager eruit trekken:
Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is ...
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door roderider »

=D> heel duidelijk, mooi gedaan
Gebruikersavatar
maxeur
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 20 jun 2013 22:20
Rijdt met: Specialized camber comp

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door maxeur »

Ja, mooi gedaan !
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Aluminium cups SRAM DUB Press Fit moeilijker los te krij

Bericht door Boebbel »

Knap, de afgeslepen rondel is het magische ingrediënt. =D>
Plaats reactie