fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door MTBfietser »

Iemand hier tips om zo goedkoop mogelijk aan een eigen fietsstandaard te geraken voor klein onderhoud of eventueel voor groot onderhoud? Ik probeer iets te vinden van max 30 euro, maar die bestaan niet? Ik dacht eerst iets zelf te maken met de poten van een oude strijkplank, maar dat lukte me niet.

Ik wil hem gebruiken om de mtb te reiningen (en ook banden moeten liefst kunnen draaien zodat ik hele band kan reiningen van modder) en ketting smeren. Niet om onderdelen af te koppelen.

Misschien belangrijk: 29" wielen en met remschijven

Tenzij iemand tips heeft hoe ik anders kan reinigen zonder dat ik een standaard nodig heb?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb die van mij een jaar of 4 terug in de Lidl gekocht en die actie komt ieder voorjaar terug. Hoeveel de prijs juist was weet ik niet meer maar het was ergens rond de 25 euro.
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door fishie »

Mister No Chaïn schreef:Ik heb die van mij een jaar of 4 terug in de Lidl gekocht en die actie komt ieder voorjaar terug. Hoeveel de prijs juist was weet ik niet meer maar het was ergens rond de 25 euro.
Ook zo eentje gekocht paar jaar terug. Voldoet zeker!(Ik dacht €29...)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door Dickie »

Een paar haken, dikke koperdraad en extra haken bekleed met een rubberen hoes om de fiets aan zadel en stuur op te hangen. Je hebt dan wel een plafond, balk of iets dergelijks nodig :wink: .
Die standaards met een klem vind ik niet ideaal, door de fiets te manipuleren krijg je krassen want frame of zadelpen beweegt steeds.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door Jumping Jack »

Ik heb ook zo'n standaard van de Lidl. Top voor wat het maar kost.
Haken heb ik ook, alleen hangt de fiets dan niet stil.
Om te poetsen gebruik ik zo'n achterwiel standaard. Zo blijft de fiets staan en kun je de ketting draaien...
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door MTBfietser »

Dickie schreef:Een paar haken, dikke koperdraad en extra haken bekleed met een rubberen hoes om de fiets aan zadel en stuur op te hangen. Je hebt dan wel een plafond, balk of iets dergelijks nodig :wink: .
Die standaards met een klem vind ik niet ideaal, door de fiets te manipuleren krijg je krassen want frame of zadelpen beweegt steeds.
Een balk heb ik, maar... makkelijker gezegt dan gedaan om dit allemaal echt stevig in elkaar te knutselen. :(

Maar als je echt vind dat klemmen niet zo ideaal zijn, ben ik dan niet beter af met een werkbank? Desnoods behangerstafel en zo tegen te muur te zetten met de fiets erop en fiets op zijn kop zetten om de wielen te draaien.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door Headshot »

ik heb gewoon 3 binnenbanden aan het plafond hangen, 1 rond elk handvat en de derde rond de neus van het zadel

meer moet dat niet zijn

wassen doe ik wel buiten op zo'n simpel staandertje
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door MTBfietser »

Headshot schreef:ik heb gewoon 3 binnenbanden aan het plafond hangen, 1 rond elk handvat en de derde rond de neus van het zadel

meer moet dat niet zijn

wassen doe ik wel buiten op zo'n simpel staandertje
Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Kan het ook met zo'n touw?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: fietsstandaard voor (klein) onderhoud

Bericht door Headshot »

MTBfietser schreef:
Headshot schreef:ik heb gewoon 3 binnenbanden aan het plafond hangen, 1 rond elk handvat en de derde rond de neus van het zadel

meer moet dat niet zijn

wassen doe ik wel buiten op zo'n simpel staandertje
Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Kan het ook met zo'n touw?:
Afbeelding
Natuurlijk. Kettingen met haken zie je ook soms
Plaats reactie