Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door SaintRemy »

Ik heb sinds vorig jaar een mooie nieuwe MTB en ben een beetje slordig geweest met de slijtage van mijn ketting in het oog te houden. Niet zo slim, met zo'n peperdure sram 12 speed cassette erop ... ](*,)

Status vandaag... ketting is nu 120.5mm dus had al een tijdje geleden vervangen moeten worden.

De vraag is nu natuurlijk ... heeft het nog zin om die ketting te vervangen in de hoop dat de cassette wat langer meegaat of is het daar te laat voor en rijden we rustig verder tot de ketting over de tanden rolt? Op zich schakelt alles nog prima ... na elke rit netjes ketting proper gemaakt en opnieuw gesmeerd.

Nieuwsgierig naar jullie mening!
SaintRemy.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik vervang mijn kettingen op 120mm, aan 120,5 ben ik nog nooit geraakt. Ik zit na 3000km met 2 kettingen nog onder de 120mm. Op de koersfiets vervang ik iedere +/-4000km en dat is altijd rond 120mm.

Volgens mij is 120,5mm al goed versleten. Als je je ketting omhoog trekt aan je voorblad, zit er dan nog spanning op?

Afbeelding
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door SaintRemy »

Ja, ik ben me ervan bewust dat ie goed versleten is. Ik kan de ketting idd wel wat van het voor lad trekken, maar niet zo erg als het fotooke dat je daar toont. Tzal nie meer gebeuren... Grrr

Vraag blijft wel... Hoe kan ik de schade hier door aan de cassette inschatten? Heeft het nog zin om op deze cassette een nieuwe ketting te leggen of is het daar te laat voor? Enig idee?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door Jumping Jack »

Je kan het proberen, een nieuwe ketting heb je sowieso nodig. Als ie goed draait op de cassette, heb je geluk...
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door Boebbel »

Je zal dat snel merken. Leg een nieuwe ketting op deze cassette en zet eens kracht op de meest gebruikte kransjes, veel kans dat die doorschiet.

Ik heb net hetzelfde op mijn woon/werk fiets vandaag. #-o Ik heb maar rap mijn oude terug gelegd.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door spaghetti_2 »

Gewoon proberen, niets te verliezen. Geef het bovendien 50-100 km de tijd om in te rijden. Echt doortrappen zou niet mogen natuurlijk, maar ik wisselde bij mijn Sram Eagle 2-3 kettingen regelmatig af en zelfs na 1-2 ritten moest de volgende ketting weer een beetje inrijden (=gekraak in het begin).
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door MTBfietser »

Troost u, er zijn ergere gevallen! Toen ik een nieuwe dure mtb had smeerde ik de ketting niet eens en deftig schoonmaken deed ik ook niet, gewoon regenwater erover gieten zodat het geen kalkaanslag kreeg en modder/zand weg is, dat was voor mij het belangrijkste wat ik in gedachte had. Ik smeerde alleen wanneer ik roest op de ketting zag en eerst deftig schoonmaken dat deed ik zelfs ook nog niet eens. Gewoon olie over de vuile olie/roest kappen zal ik maar zeggen.

Ik had dit pas door na ongeveer 300km gereden te hebben dat dit echt verkeerd was en dat het deftig schoonmaken + smeren na elke rit moest gedaan worden.
SaintRemy
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 28 jan 2020 18:43
Rijdt met: Trek Fuel EX 8 - 2019

Re: Ketting nog vervangen bij 1% slijtage zinvol?

Bericht door SaintRemy »

Zoals gesuggereerd door een aantal mensen hier, gewoon geprobeerd. Zaterdag nieuwe ketting gelegd en zondag uitgeprobeerd in heerlijke moddercondities .... en dat lijkt toch goed te gaan. Onmiddellijk voel je de scherpte van een nieuwe ketting waardoor schakelen zeker beter was, verder geen gekraak of ander andere aanwijzingen dat de ketting niet netjes samenwerkt met de gebruikte cassette ... lijkt dus wel OK te gaan.

Me happy !!! :-D
Plaats reactie