Gravelbike info

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Braeckie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 10 dec 2009 12:45
Rijdt met: Scott Scale 950 / Canyon Yellowstone race

Re: Gravelbike info

Bericht door Braeckie »

Als projectje zou ik graag mijn oudere 26" Canyon Grand Canyon ombouwen naar gravelbike.

Ik heb al kader, vaste carbon vork en 29" wielen die ik kan recupereren.
De fiets heeft Magura schijfremmen en een 9 speed cassette met XT-derailleur.

Nu zoek ik nog een oplossing voor de brifters.
Ik denk nu aan verschillende scenario's:
- volledige disc groepset met brifters (e.g. shimano 105 disc), maar dat is redelijk kostelijk
- mechanische schijfremmen (e.g. Avid BB7), maar welke brifters zijn hiermee compatibel? Bij voorkeur brifters die ook nog de 9 speed XT-derailleur kunnen aansturen.

Zijn hier nog liefhebbers die de ombouw van 26" naar gravelbike gemaakt hebben en welke brifters/remmen hebben jullie gekozen?
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Gravelbike info

Bericht door patje2 »

Braeckie schreef:Als projectje zou ik graag mijn oudere 26" Canyon Grand Canyon ombouwen naar gravelbike.

Ik heb al kader, vaste carbon vork en 29" wielen die ik kan recupereren.
De fiets heeft Magura schijfremmen en een 9 speed cassette met XT-derailleur.

Nu zoek ik nog een oplossing voor de brifters.
Ik denk nu aan verschillende scenario's:
- volledige disc groepset met brifters (e.g. shimano 105 disc), maar dat is redelijk kostelijk
- mechanische schijfremmen (e.g. Avid BB7), maar welke brifters zijn hiermee compatibel? Bij voorkeur brifters die ook nog de 9 speed XT-derailleur kunnen aansturen.

Zijn hier nog liefhebbers die de ombouw van 26" naar gravelbike gemaakt hebben en welke brifters/remmen hebben jullie gekozen?
Ik heb dit gedaan, wel van 29er. Heb shimano 105 sifters mechanische schijfremmen en een deri is ook shimano 105 (lange kooi) ik ben wel gestart van 3X10 en heb nu wel 2X10 . Ik heb wel het derde blad er laten opstaan, als ik op voorhand weet dat er veel stijl klimwerk is even 2 boutjes bij regelen en de 2 kleinste voor bladen gebruiken anders de 2 grootste. Alles werk nu perfect en al terug veel plezier gehad op deze fiets
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Gravelbike info

Bericht door spaghetti_2 »

hou er rekening mee dat een koersstuur een langere reach heeft dan een mtb stuur, best kortere stuurpen monteren dus
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Gravelbike info

Bericht door kenny »

En als je voor avid BB7 remmen gaat in combinatie met pakweg shimano 105 remgrepen moet je zeker de weg versie van die remmen nemen. Deze hebben namelijk minder kabel nodig
Braeckie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 10 dec 2009 12:45
Rijdt met: Scott Scale 950 / Canyon Yellowstone race

Re: Gravelbike info

Bericht door Braeckie »

patje2 schreef:
Ik heb dit gedaan, wel van 29er. Heb shimano 105 sifters mechanische schijfremmen en een deri is ook shimano 105 (lange kooi) ik ben wel gestart van 3X10 en heb nu wel 2X10 . Ik heb wel het derde blad er laten opstaan, als ik op voorhand weet dat er veel stijl klimwerk is even 2 boutjes bij regelen en de 2 kleinste voor bladen gebruiken anders de 2 grootste. Alles werk nu perfect en al terug veel plezier gehad op deze fiets
Welke mechanische remmen passen er op de Shimano 105 shifters?
Eventueel foto van je fiets?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Gravelbike info

Bericht door kenny »

Braeckie schreef:
patje2 schreef:
Ik heb dit gedaan, wel van 29er. Heb shimano 105 sifters mechanische schijfremmen en een deri is ook shimano 105 (lange kooi) ik ben wel gestart van 3X10 en heb nu wel 2X10 . Ik heb wel het derde blad er laten opstaan, als ik op voorhand weet dat er veel stijl klimwerk is even 2 boutjes bij regelen en de 2 kleinste voor bladen gebruiken anders de 2 grootste. Alles werk nu perfect en al terug veel plezier gehad op deze fiets
Welke mechanische remmen passen er op de Shimano 105 shifters?
Eventueel foto van je fiets?
Deze zijn hiervoor gemaakt: https://www.bike-components.de/en/Avid/ ... tQQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikzelf gebruik deze remmen in combinatie met sram Apex remgrepen en een x-9 derrie
bervoets
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 17 okt 2016 12:19

Re: Gravelbike info

Bericht door bervoets »

En ik zit hier te twijfelen tss:

-Gravel Canyon Grail CF SL 8.0.
-Cross Canyon Inflite CF SL 7.0.

Zou dienen voor duurtrainingen in de winter (weg, bos, veld) en wat tochtjes te doen met het gezin.
Voorkeur gaat naar de Inflite. Leg er gewoon gravelbandjes op van 38mm voor meer comfort.
Het enige dat mij doet twijfelen is de zithouding. Die zal bij de Grail wat relaxer zijn? Ook niet onbelangrijk voor mijn rug :-).
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Gravelbike info

Bericht door Erik.B »

bervoets schreef:En ik zit hier te twijfelen tss:

-Gravel Canyon Grail CF SL 8.0.
-Cross Canyon Inflite CF SL 7.0.

Zou dienen voor duurtrainingen in de winter (weg, bos, veld) en wat tochtjes te doen met het gezin.
Voorkeur gaat naar de Inflite. Leg er gewoon gravelbandjes op van 38mm voor meer comfort.
Het enige dat mij doet twijfelen is de zithouding. Die zal bij de Grail wat relaxer zijn? Ook niet onbelangrijk voor mijn rug :-).
Voor duur trainingen zou ik toch voor de grail gaan, de cross is veel te nerveus voor duurtrainingen maar gaat natuurlijk ook he
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Erik.B schreef:Voor duur trainingen zou ik toch voor de grail gaan, de cross is veel te nerveus voor duurtrainingen maar gaat natuurlijk ook he
Duurtrainingen kan je ook met de MTB doen, snelheid is onbelangrijk enkel de tijd en de HR...

Om te antwoorden op uw vraag, ik zie veel bikepackers met gravelbikes rijden, enerzijds zijn die meestal voorzien van allerlei extraatjes voor het monteren van zakken, meerdere bidons,.. maar ook vooral om de clearance voor brede banden. Een vriend van mij heeft zich een Domane van Trek aangeschaft voor bikepacking, die heeft ook veel clearance en een aangepaste geometrie voor lange afstanden...

De Grail carbon heeft ook veel goede eigenschappen voor de lange afstand... ik kan mij maar niet verzoenen met de look van de Grail carbon, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Crossfiets zou ik nooit kopen voor duurtrainingen... dat is de ideale metgezel voor in de winter van de modder te genieten... :-)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Gravelbike info

Bericht door RigolleM »

Stel ik ook koop mij een gravelbike met 1 tandwiel vooraan dus 1x12 (SRAM)
Meestal zit daar zo'n cassette van 10-50 op die fietsen, ideaal voor bepaalde MTB parcours, maar daar kies ik toch liever mijn MTB voor.
Ik rij op de racefiets met SRAM AXS voor 35/48 achter 10-28 en dit bevalt mij uitstekend! Ik rij zelden op die 48t vooraan, of de wind moet echt serieus in mijn rug blazen, dat ik + 40km/u kan fietsen.
Vooraan zit meestal een 42t als tandwiel bij de gravel bikes.
Op de gravelfiets zal ik bijna in dezelfde condities fietsen en verkies ik voor dezelfde verhoudingen.

1. kan ik achteraan een kleinere k7 (11-32t) steken met dezelfde derailleur (SRAM X.01) of moet ik deze aanpassen naar een race derailleur (RED of Force).
2. vooraan mogelijk om kleinere tandwiel te plaatsen zoals een 36T?
Plaats reactie