Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas Van Gorp
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 21:57
Rijdt met: Kona unit en Rocky mountain vertex

Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door Thomas Van Gorp »

Omdat zowel ik als mijn vriendin graag wat zouden bijtrainen in de winter zijn we opzoek naar een degelijke spinningfiets. Nu hebben we direct drive rollen van elite maar moet er telkens een andere fiets op en ligt er altijd wel ergens een achterwiel of frame te slingeren wat niet zo praktisch is.

We hebben zopas een proform tour de france 2.0 gehad om te testen, opzich een zeer aangenaam toestel. Je hoorde niets als je aan het trainen was, weerstand goed instelbaar maar enkel te gebruiken met de eige app (die belachelijk duur was) en niet te koppelen aan strava of zwift waardoor we verder zoeken.

Heeft er ervaring met zulk toestel? De kettler racer 9 leek me ookwel tof maar zover ik kan terugvinden enkel handmatig via een omweggetje te verbinden met strava. Maximum budget is ongeveer 1500 euro dus wahoo bike enzo vallen af...

Groetjes, Thomas
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door KrulControl »

precies weinig reactie!

heb zelf ook met dit dilemma gezeten, maar ik keek eerder naar de low-end oplossingen:

- losse rollen => geen kracht-training op mogelijk, zo goed als onmogelijk met Zwift te connecteren
- rollen (klassieke tacx) => te weinig helling mogelijk, veel te veel herrie, specifieke band nodig, belastend voor je frame
- direct drive rollen => vrij duur, stiller, niet stil, makkelijk met zwift, precies veel kwaliteitsklachten bij veel merken, belastend voor je frame

uiteindelijk zelf bij een 2de hands spinningfiets uitgekomen
+ stil
+ grote hellingen mogelijk
- niet exacte afstelling van fiets mogelijk (in mijn geval kan ik het wel goed benaderen)
- niet automatisch te connecteren zwift
=> enige mogelijke connectie is met power-meter pedalen (kost uiteindelijk evenveel als direct drive systeem)
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb niet echt de digitale (zwift) nood ... gewoon een snelheidssensor op het vliegwiel gezet om een beetje een idee te hebben van wat ik doe. Powermeter zou leuk zijn, maar andere dingen lijken me leuker.

beste oplossing binnen jouw budget lijkt de Schwinn IC8
https://global.schwinnfitness.com/en/ic ... c8&start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

overzicht wat compatibel is met Zwift
https://zwift.com/hardware#ready" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door madskatingcow »

Vandaag in Het Nieuwsblad, spinningfiets compatibel met Zwift aan €1399.

https://shop.nieuwsblad.be/greg-van-ave ... ien-1.html
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door KrulControl »

let wel met die Van Avermaet:

max 400Watt bij 100 rpm

komt ongeveer overeen met 45km/h op vlakke of 15km/h op 10% helling.

400W is genoeg voor duurtraining, maar krap voor interval- of sprint-trainingen. (Profs wielrenners leveren 1200 W tijdens sprints ..., Nino Shurter doet intervaltrainingen met blokken van 5min aan 450W)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door madskatingcow »

Een spinningfiets is dan ook een ander gebruik dan Zwift.
Als budget een probleem is, zou ik 2x een Tacx Flux 2 kopen met bijhorende mat. Kunnen er 2 fietsen gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: Spinningfiets met strava (en/of zwift) connectie

Bericht door poeperman »

KrulControl schreef:let wel met die Van Avermaet:

Profs wielrenners leveren 1200 W tijdens sprints ...
Doe daar maar 600-700w bij.

Ik lever met mijn weinig getrainde beentjes en 77kilo al bijna 1200w voor 5 seconden
Plaats reactie