vraagje over ketting accessoires

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
hemolyki
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 dec 2019 21:43

vraagje over ketting accessoires

Bericht door hemolyki »

Hallo, ik zocht op google naar informatie wat ik allemaal moet mee hebben tijdens het mountainbiken. Omdat ketting breuken een vaak voorkomend probleem is zou je namelijk ook enkele accessoires op voorzien hebben.

Klopt het dat ik dan deze 3 accessoires steeds bij moet hebben?:

- een missing link
Ik heb een shimano ketting 11 speed. Is deze compatibel?:
https://www.aliexpress.com/item/4000147392538.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- kettingpons
Ik weet niet of dit echt nodig is, maar volgens een youtube filmpje moet de ketting aan beide uiteinde een gesloten zijn om daartussen de missing link te monteren. Als die open is, moet ik een stukje van de ketting afhalen met de kettingpons, heb ik dat juist?
https://www.aliexpress.com/item/4000277350670.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vraag mij wel af of een kettingpons wel compatibel is met alle kettingen.

- een linkfix tang om de missinglink te monteren
https://www.aliexpress.com/item/32995396556.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door Mister No Chaïn »

Een missinglink en kettingpons heb je nodig ja, zo'n tang niet. Gewoon een korte tik op je traparm en de link springt wel in elkaar.
Als kettingbreuk een veel voorkomend probleem is zou ik je aanraden om je fietsen beter te onderhouden. Kettingbreuk zou een héél uitzonderlijk probleem moeten zijn. Ik heb het nog nooit meegemaakt in de 23 jaar dat ik met de mtb/koersfiets rijd.
hemolyki
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 dec 2019 21:43

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door hemolyki »

Mister No Chaïn schreef:Een missinglink en kettingpons heb je nodig ja, zo'n tang niet. Gewoon een korte tik op je traparm en de link springt wel in elkaar.
Als kettingbreuk een veel voorkomend probleem is zou ik je aanraden om je fietsen beter te onderhouden. Kettingbreuk zou een héél uitzonderlijk probleem moeten zijn. Ik heb het nog nooit meegemaakt in de 23 jaar dat ik met de mtb/koersfiets rijd.
Thanks voor de uitleg. Ik ga toch een tangetje erbij kopen, omdat het niet veel kost. Maar ik vraag me nog steeds af of alle tangen, kettingponsen en missinglinks bij alle kettingen compatibel zijn, ik heb er geen ervaring mee. Kan ik eender welke kopen?

Maar zelf heb ik een kettingbreuk 1 keer meegemaakt bij een stadsfiets waar iedere dag mee gereden wordt. Misschien daardoor dat ik zo bezorgt ben dat ik hetzelfde mee zou maken met de mtb.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door Free_ltd »

Tangetje heb ik ook voor thuis kettingen te wisselen. Maar in mijn zadeltasjes van elke fiets heb ik missing links en een multitool met kettingremover. Als uw ketting breekt, hebt ge deze tool nodig om uw kapotte schakel eruit te halen om de missing link te kunnen steken.

Ik heb bv deze bij de mtb: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... grau-26449" onclick="window.open(this.href);return false;

Missing link is enkel compatibel bij de exacte ketting. Vermits er voor de moment vooral nog 10-11-12 speed rijden, zijn er dus voor elk van deze een missing link. En dan nig opletten of deze voor shimano of sram is.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door Mister No Chaïn »

Eender welke pons kan je gebruiken voor 8 speed of 11 speed. Ik heb een kleintje van TopEak en dat lijkt verdacht hard op nummer 3 van op AliEpress :).
Als je met 11sp rijdt past die missing link gewoon op elk merk van ketting. Of het nu Sram, Shimano of KMC is.

Een tang heb ik thuis ook wel liggen, maar dan vooral om kettingen open te doen als ik ze wil vervangen of wisselen.
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door wattie »

https://www.wolftoothcomponents.com/col ... ack-pliers" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door TaurineR »

Ik rij reeds +20jaar toertochten ed. en heb nog maar 1 keer kettingbreuk gehad.
Dus daarvoor neem ik niets mee, dat is enkel ballast!
Wel besteed ik veel energie in deftig ketting onderhoud.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door BertG »

In plaats van bij de nepchinees kan je ook gewoon hier een missing link van Shimano kopen hé, kost in de winkel ook bijna niks.

Missing link en multitool met pons heb ik toch steeds bij, multitool is al meermaals handig gebleken dus extra gewicht is zeer beperkt voor zover ik daar al wakker van lig. Tang gebruik ik thuis wel eens, missing links durven al is serieus vastzitten.

Eén keer een kettingbreuk gehad in de Voerstreek pakweg 25km van de wagen, was toen wel zeer content dat ik gerief bij had.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door [DHB]KweNi »

Mister No Chaïn schreef:Een missinglink en kettingpons heb je nodig ja, zo'n tang niet. Gewoon een korte tik op je traparm en de link springt wel in elkaar.
Als kettingbreuk een veel voorkomend probleem is zou ik je aanraden om je fietsen beter te onderhouden. Kettingbreuk zou een héél uitzonderlijk probleem moeten zijn. Ik heb het nog nooit meegemaakt in de 23 jaar dat ik met de mtb/koersfiets rijd.
Probleem kan uitgezonderd het onderhoud ook aan de manier van schakelen liggen.
Toen ik pas begon had ik ook regelmatig prijs en altijd bij het schakelen, maar nu kan ik me de laatste kettingbreuk niet meer herinneren.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vraagje over ketting accessoires

Bericht door Free_ltd »

TaurineR schreef:Ik rij reeds +20jaar toertochten ed. en heb nog maar 1 keer kettingbreuk gehad.
Dus daarvoor neem ik niets mee, dat is enkel ballast!
Wel besteed ik veel energie in deftig ketting onderhoud.
Dat is chance hebben dan. Ik op 5 jaar tijd al 2 x en blij dat ik het gerief bij heb. Heb op TT's al 2 x ook een willekeurig MTB'er al uit de nood kunnen helpen ermee omdat ze niets bij hadden. Een Missing link van een paar gram en een tool van 90gr of zo gaat het verschil niet maken.
Plaats reactie