Titanium of Carbon hardtail?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
The Chisel
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 mei 2019 13:40

Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door The Chisel »

Hallo,

Rij momenteel op een alu Specialized. Maar op zoek naar wat meer comfort twijfel ik tussen een titanium of carbon hardtail. Gezien ik nog met geen van beide heb gereden, graag jullie ervaring hiermee? Ben een sportieve biker die meestal in de buurt van Vlaams en Waals Brabant rijd. Af en toe een marathon of lokaal koersje voor de fun. Gezien ik niet wekelijks in de Ardennen vertoef vind ik een fully net iets te veel van goeie. Bikes die op mijn wishlist staan zijn; Pilot Primum V2, Scott scale RC team, Stevens Sonora ES, Specialized Epic hardtail (niet de S-works want ben geen lotto winnaar ;-))

Bye
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door endorfin »

Staal, nen cotic :wink:
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door De Wreter »

Carbon heeft in principe de juiste eigenschappen, toch die van Scott. En klimt goed.

Titanium : als het een standaard is zul je moeten leven met de eigenschappen. Je kan ook een custom laten maken naar de eigenschappen die jij wil. De vraag is dan of wat je vandaag wil volgend jaar ook nog wil.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door madskatingcow »

De Wreter schreef:Carbon heeft in principe de juiste eigenschappen, toch die van Scott. En klimt goed.

Titanium : als het een standaard is zul je moeten leven met de eigenschappen. Je kan ook een custom laten maken naar de eigenschappen die jij wil. De vraag is dan of wat je vandaag wil volgend jaar ook nog wil.
Met een carbon frame moet je 'ook' leven met de eigenschappen van carbon, 99% koopt ook geen frame op maat.
Bij Titanium heb he weinig omzien, is er een krasje op neem je een Scotch Brite en het frame is weer als nieuw.
Ik heb zelf een Lynskey M290 gehad, waar ik zeer tevreden van was.
Pilot vind ik weinig interessant, hun frames zijn veel te zwaar en beenhard. Geen 'magisch' titanium gevoel.
We zijn naar de opendeurdag geweest, hebben test gereden en de frames gewogen.
Volgens 'Jeroen' van Pilot voor het hardtail frame een 1.3kg, wat absoluut niet kon (Lynskey, Moots en Independent liggen allemaal in de buurt van 1.6kg). Viel dat effe tegen : inclusief steekas van 80g, 2.1kg !
Het Pinion frame woog inclusief steekas 160g meer. De complete Locum Locum 650B+ woog zelfs 13.9kg inclusief pedalen.
Ze hebben een leuk concept, maar gebruiken het materiaal (double, tripple butting etc) zeker niet optimaal.
Mijn maat heeft nadien een Pinion Locum gekocht, een jaar later kon hij niet blijer zijn met zijn Orbea Alma van €2100.
Voor (betaalbaar) titanium zou ik zeker bij Lynskey shoppen.
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door Real Epic '89 »

Ik ben dan wel benieuwd naar welke zadelpen je nu gebruikt? Daar is meestel meer comfort winst te behalen.
The Chisel
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 mei 2019 13:40

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door The Chisel »

De eigenschappen van staal ken ik, heb jaren met een Breezer 26" gereden (wat toen een schitterende fiets was), valt nu af omdat ik iets lichter wil. En gezien een Titanium frame bijna hetzelfde gewicht heeft lijkt dit me ook geen optie meer. Rij op mijn Spec. Chisel met de standaard alu zadelpen van 27.2.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door BertG »

Los van het materiaal vind ik het ontwerp van een frame toch belangrijker, gebruik van het materiaal en de geometrie. Je kan een carbon frame bijvoorbeeld beenhard maken of net comfortabel. Tegenwoordig worden er wel veel minder harde frames gemaakt denk ik, de algemene tendens neigt toch naar meer comfort, zie je ook bij koersfietsen. Ik heb in mijn kleine 20 jaar als mountainbiker op vanalles gereden en ben nu zeer contact van mij Niner RDO, carbon dus.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door De Wreter »

....of zo'n bike van het profiel van madskatingcow die ons weer heeft bijgepraat over al het beschikbare tinanium ;) en die dan ook nog in TS zijn lijstje staat :)
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door roger »

Seven niet vergeten,wel duur maar de Rolls onder de titaniums.

Heb de mijne nu al 12 jaar en kan er geen afstand van doen ook al is het een 26'.1 fiets met 3 mogelijkheden.

Mtb met 26 inch wielen,2.25 banden
Racer met 29 inch wielen en 33mm bandjes
Gravel racer met Rubino bandjes 28mm

Koop alleen een 29'er als ik er heel lichte wielen kan inplaatsen maar die kosten al rap 2 000euro en dat vind ik overdreven.

Tenslotte reed Urs Huber in de Cristalp(125km) maar 9 minuutjes rapper op zen 29,dus voor mij maakt het niks uit die enkel minuutjes meer op een toertocht.

Ook levenslange garantie waar ik al eens gebruik heb kunnen van maken,frame kwam als nieuw terug,enkel verzendkosten moest ik betalen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Titanium of Carbon hardtail?

Bericht door patje2 »

Mijn carbon cube weegt meer dan mijn alu niner zijn bijde met de zelfde groep en vork afgemonteerd.
De carbon cube rijd wel relaxter, de allu niner is nerveuzer maar dit heeft volgens mij eerder met de geometrie te maken.
Zijn voor mij beide top fietsen. Vroeger lang geleden heb ik een titanium koersfiets gehad denk ergens begin jaren negentig, te lang geleden om hier nog iets van te zeggen.
Plaats reactie