scheur in handvat

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
seqocadi
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 15:30

scheur in handvat

Bericht door seqocadi »

Ik ben van mijn fiets gevallen door de verkeerde rem te gebruiken en voor de ervaren mtb's die weten hoe zo'n val eruit ziet, maar ik leef nog en wonderbaarlijk geen kras in de frame [-o< Nu zit er wel een scheurtje van 1,5 cm in het handvat :cry:

Nu wil ik een hoesje over de handvaten doen, maar waar kan ik een goede vinden? Liefst van decathlon of bol.com.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: scheur in handvat

Bericht door KrisMaes76 »

Tis uw week nie precies :-)

Ik weet niet wat voor hoes je over je handvat wil doen, maar als de scheur te groot is naar je goesting, koop dan gewoon nieuwe handvatten, tgaat niet de laatste keer zijn dat die dingen kapot gaan.

Bij mij gaat handvatten ong een half tot 3/4 jaar mee, dan zijn ze compleet versleten. Banden max een jaar, maar ook meestal minder
seqocadi
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 15:30

Re: scheur in handvat

Bericht door seqocadi »

Ik was een gps route aan het volgen en ik dacht niet na tijdens het remmen. :roll:

Maarja, als handvaten zo snel verslijten zal het wel een bekend fenomeen zijn en zal de fietsenmaker wel weten welke handvaten erop moeten gemonteerd. Dat was namelijk mijn probleem, ik had schrik dat er geen manier was om nieuwe handvaten erop te zetten, het lijkt alsof de handvaten zo aan het stuur zijn ontworpen dat het er niet af kan gehaald worden.
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: scheur in handvat

Bericht door Luhmann »

Nee dat is normaal zonder probleem te vervangen. Ofwel is er een soort lock systeem dat je kan losmaken (inbus boutje) ofwel sliden ze er gewoon op. Je kan ze dan ook gewoon weer afhalen door ze er af te trekken met een draaiende beweging. Net zoals bij de montage kan je voorzichtig iets plats (bv schroevendraaier) tussen het handvat en het stuur steken en er wat ruitenwasser product tussen doen. Dit overkomt de frictie zodat alles makkelijker beweegt maar eenmaal verdampt zit alles weer muur vast.
Als ze kapot zijn kan je er natuurlijk ook de schaar in zetten.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: scheur in handvat

Bericht door KrisMaes76 »

Luhmann schreef:Nee dat is normaal zonder probleem te vervangen. Ofwel is er een soort lock systeem dat je kan losmaken (inbus boutje) ofwel sliden ze er gewoon op. Je kan ze dan ook gewoon weer afhalen door ze er af te trekken met een draaiende beweging. Net zoals bij de montage kan je voorzichtig iets plats (bv schroevendraaier) tussen het handvat en het stuur steken en er wat ruitenwasser product tussen doen. Dit overkomt de frictie zodat alles makkelijker beweegt maar eenmaal verdampt zit alles weer muur vast.
Als ze kapot zijn kan je er natuurlijk ook de schaar in zetten.
Tip: de punt van een persluchtpistool onder het handvat steken en zo je handvat naar de buitenkant blazen, duurt ong 2 sec om het er af te krijgen
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: scheur in handvat

Bericht door chrisper »

KrisMaes76 schreef:
Luhmann schreef:Nee dat is normaal zonder probleem te vervangen. Ofwel is er een soort lock systeem dat je kan losmaken (inbus boutje) ofwel sliden ze er gewoon op. Je kan ze dan ook gewoon weer afhalen door ze er af te trekken met een draaiende beweging. Net zoals bij de montage kan je voorzichtig iets plats (bv schroevendraaier) tussen het handvat en het stuur steken en er wat ruitenwasser product tussen doen. Dit overkomt de frictie zodat alles makkelijker beweegt maar eenmaal verdampt zit alles weer muur vast.
Als ze kapot zijn kan je er natuurlijk ook de schaar in zetten.
Tip: de punt van een persluchtpistool onder het handvat steken en zo je handvat naar de buitenkant blazen, duurt ong 2 sec om het er af te krijgen
behalve bij de esi chunky, die krijg je met moeite erop of eraf
al verschillende methodes (ook internet methodes) geprobeerd, maar mij lukt het niet zonder veel zwoegen, vloeken en zweten
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: scheur in handvat

Bericht door Christ D. »

chrisper schreef:
behalve bij de esi chunky, die krijg je met moeite erop of eraf
al verschillende methodes (ook internet methodes) geprobeerd, maar mij lukt het niet zonder veel zwoegen, vloeken en zweten
Ja ? Ik krijg de Extra Chunky erop in 2a3 seconden met wat ruitenreiniger. Ik ontvet/reinig ook het stuur zelf.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: scheur in handvat

Bericht door Christ D. »

seqocadi schreef:Ik was een gps route aan het volgen en ik dacht niet na tijdens het remmen. :roll:

Maarja, als handvaten zo snel verslijten zal het wel een bekend fenomeen zijn en zal de fietsenmaker wel weten welke handvaten erop moeten gemonteerd. Dat was namelijk mijn probleem, ik had schrik dat er geen manier was om nieuwe handvaten erop te zetten, het lijkt alsof de handvaten zo aan het stuur zijn ontworpen dat het er niet af kan gehaald worden.
Gewoon nieuwkes opzetten. In Deca kosten die geen drol.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: scheur in handvat

Bericht door Dickie »

+1, Esi gaat er in een paar tellen op/af. Ik steek een els tussen handvat en stuur, spuit er wat ruitenreiniger tussen en handvat glijdt er vlot af.
Montage: wat ruitenreiniger op stuur en in handvat.
Plaats reactie