Sram Eagle AXS

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door wimwimwim »

review update ;

Een kleine 12.000 off-road kilometers later lijkt het tijd om nog eens iets over de AXS neer te pennen.

Sinds in mijn bezit heb ik de groep serieus onder druk gezet in verschillende omstandigheden. Doorsnee trainingsritten inclusief stevige uphill sprints, meerdaagse back to back races van 5u non-stop getrap en weinig gesmeer, river crossings, droge woestijnachtige rondjes en uiteraard enorm wat echte vlaamse ritten door weilanden, modder & klei.

Qua onderhoud en werking van de shifter ben ik best tevreden. Slechts 1 keertje heb ik de CR batterij moeten vervangen, en in al die kilometers is er nooit een probleem geweest met signaalbereik. Zelfs na een zware val tijdens een wedstrijd gaf het onderdeel geen krimp. Het materiaal lijkt vrij stevig en hij werkt dus nog steeds even accuraat als tijdens de eerste week. ( Ik hoop nog steeds op een optie om het plastic deel te shapen naar je eigen voorkeur, al ben je snel gewoon aan de standaard vorm.)

Ik zit zelf aan de 2de 'niet goedkope' rainbowcassette + ketting. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik best iets langer had kunnen rijden met de eerste set, maar heb gewoon graag nieuw gerief als ik voor een meerdaagse race naar het buitenland vertrek. Het grootste probleem voor mij is het feit dat vooral de kleinste kroontjes slijten tijdens vlaamse trainingsritten (omwille van het vlakke karakter). Zou eventueel van 34 naar 36 kunnen gaan vooraan, maar ben nogal van luie soort :p. Slijtage is dus vrij normaal op deze componenten tov andere groepen.

Over naar de derailleur. Buiten 1x het vervangen van de 2 wieltjes heb ik hier nog geen onderhoud aan gehad. Ben een plastic stukje verloren tijdens de afdaling van een woeste Kroatische berg, maar dat deert het apparaat duidelijk niet. Elke shift is raak, zelfs tijdens mindere weersomstandigheden. Heb het gevoel dat hij vlotter loopt en iets minder lawaai maakt dan de normale XX1. Tijdens elke buitenlandse trip haal ik hem van het frame ter bescherming ( een 8x dit jaar) en na montage hoef ik nooit opnieuw af te stellen. Alles loopt soepel en netjes. De batterij doet nog steeds wat ze moet doen, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een reserve tijdens lange marathonweken is zeker een aanrader!

De standaard DUB lagers lopen nog steeds als een zonnetje, voor de profs onder ons is het zeker niet de moeite op zoek te gaan naar keramische alternatieven. Tenzij euromillions voor jou geen geheimen kent ;)

Overall ben ik gewoon super tevreden van deze groep. Topproduct voor een 'top'prijs :lol: Once you go AXS, you never go white ( ofzoiets... #-o ). Goede kwaliteit van materialen, eenvoudig in onderhoud/afstelling, accuraat en betrouwbaar.

Als ik dan toch een negatief puntje moet geven, is het de prijs van de cassette van de XX1. De non-weightweenies opteren dus misschien beter voor de X01. Ben er zeker van dat buiten gewicht, er zeer weinig verschil te voelen is tijdens normale ritten.

Ik droom alvast van AXS front fork lock button =D> , misschien ooit ..
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Enfant terrible »

@madskatingcow & wimwimwim : dank voor de feedback !

@wimwimwim : Ik lees in long-term reviews zowat hetzelfde als wat je neerpende. Wat bedoel je met "Tijdens elke buitenlandse trip haal ik hem van het frame ter bescherming" => beschermen tegen diefstal ?

Eenig minpuntje wat ik wel eens lees : wanneer je, bij verrassing, plots van de kleinste kroontjes naar de 50 moet : dan kan het niet zo snel als mechanisch.
Kan je dit beamen ?

Ik denk dat ik overstag ga om m'n 1x11 zelf up te graden met de AXS upgrade kit.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door madskatingcow »

Ik denk eerder demonteren om te voorkomen dat de derailleurpad buigt tijdens het transport? De derailleur is nu eenmaal een relatief breed en zware klepper, dubbel zo breed als XTR.

Ik ervaar dat hij juist sneller schakelt dan een mechanische in alle omstandigheden.

Wat ik wel ondervind is dat de regenboogkleur van zowel ketting als cassette veel sneller slijt dan de gouden coating. Ook de beschermfolie op de cranks is bij bijna geen enkele crank perfect geplakt : loszittende hoeken, luchtbellen, kreuken, etc. Heb er al verschillende voor omgeruild eer ik eer twee deftige had.

Voor de AXS dropper zou ik graag een compactere remote zien die beter past bij de lockouts van een volledig geveerde fiets. Een oplossing is een SRAM blip button en box, maar dan ben je nog is €300 kwijt.
wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door wimwimwim »

madskatingcow schreef:Ik denk eerder demonteren om te voorkomen dat de derailleurpad buigt tijdens het transport? De derailleur is nu eenmaal een relatief breed en zware klepper, dubbel zo breed als XTR.

Ik ervaar dat hij juist sneller schakelt dan een mechanische in alle omstandigheden.

Wat ik wel ondervind is dat de regenboogkleur van zowel ketting als cassette veel sneller slijt dan de gouden coating. Ook de beschermfolie op de cranks is bij bijna geen enkele crank perfect geplakt : loszittende hoeken, luchtbellen, kreuken, etc. Heb er al verschillende voor omgeruild eer ik eer twee deftige had.

Voor de AXS dropper zou ik graag een compactere remote zien die beter past bij de lockouts van een volledig geveerde fiets. Een oplossing is een SRAM blip button en box, maar dan ben je nog is €300 kwijt.
Inderdaad om te voorkomen dat hij een 'tik' krijgt tijdens het transport. Eenvoudiger hem er even af te halen ( net zoals schijven van de wielen).
Die beschermfolie op de cranks is inderdaad niet veel soeps. Heb net m'n 2de setje besteld om de oude te vervangen.

Weet jij of er een houder is waarmee ik de shifter en magura mt's kan combineren?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door madskatingcow »

wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door wimwimwim »

madskatingcow schreef:Deze die je zoekt denk ik?

https://r2-bike.com/MAGURA-Matchmaker-Shiftmix-seperate
ah perfect ! Wist dat ik hem al eens ergens was tegengekomen :)
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Enfant terrible »

Vorige week mijn 1x11 van mijn fiets gehaald en upgrade gedaan naar 1x12 AXS.
Dat ging vlotjes. Derailleur niet moeten bijstellen : geen micro-shifts om goed te krijgen,
noch vastzetten van de limieten => was beide af-fabriek perfect ingesteld.
Vervelendste is instellen kettinglengte met softtail.

Zondag eerste MTB rit gedaan : ben content !

Ik heb nog een vraag voor de mannen met axs-ervaging : Hoe staat jullie shifter ingesteld ?
goof
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 jan 2009 19:38
Rijdt met: Rocky Mountain 999RSL - Trek Procaliber 9.8

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door goof »

madskatingcow schreef:
Voor de AXS dropper zou ik graag een compactere remote zien die beter past bij de lockouts van een volledig geveerde fiets. Een oplossing is een SRAM blip button en box, maar dan ben je nog is €300 kwijt.
Ze zouden beter de 3 knoppen op de shifter echt 3 functionaliteiten geven vind ik. Zodat je kan up en downshiften EN de dropper kan bedienen rechts. Dan is de shifter voor de dropper overbodig.
Ik schakel bvb op door te 'schieten'met knop achterop zoals bij shimano vroeger. Dus heb ik 1 'knop'vrij, echter heeft die dezelfde functionaliteit als deze achterop
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Giobiker »

Waar plaatsen ze de shifter van de dropper eigenlijk als je met een fully rijd en de lockout van je vering al links onder je stuur staat...?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door TaurineR »

Kan je snel schakelen van de kleinste kroontjes naar de 50?
Ik rij nu met gripshift, en kan dus een hele reeks tandjes tegelijk schakelen...
Plaats reactie