Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Hallo,

Ik bezit een Scott Spark rc 900 Pro 2019 XTR-XT afgemonteerd doch met een Race Face Next SL crankstel.

Ik zou graag het Bottom Bracket vervangen door eentje met betere lagers omdat deze van fabriek uit veel te stroef lopen.

Ik had graag een Bottom Bracket van Wheel Manufacturing geplaatst (de threaded versie).

Wat voor type moet ik daar nu voor bestellen? Ik weet dat de crank van Race Face 30 mm is en het bottom bracket bb92 is, dus ik vermoed 92 mm breed?

Kan iemand me op weg helpen zodat ik het juiste bestel? Of heeft er iemand betere tips voor een andere BB

Grtz
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door spaghetti_2 »

Dit is inderdaad een apart geval, want het combineert een PF92 (92 breed, 41 diameter) bracket van het Spark frame met de 30 mm as van de Raceface crank.
Een PF92 past het best bij een 24 mm crank (Shimano of Sram Gxp) of met DUB (Sram). Wanneer je een 30 mm as wilt monteren, dan heb je zeer dunne lagers nodig, wat de duurzaamheid niet ten goede komt. Er zijn niet zo heel veel brackets van dat type. Ik zie dat Wheels MFG er aanbiedt, maar geen threadfit:

https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/b ... -30mm.html

Hope heeft er ook eentje:

https://www.hopetech.com/products/drive ... m-bracket/
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Thanx,

Hier kan ik mee aan de slag...
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Langs de andere kant, kan ik gewoon de originele lagers vervangen door die van hope of wm?
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Denk dat het deze gaat worden.

https://www.c-bear.com/en/products/pres ... uarq-dzero" onclick="window.open(this.href);return false;
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door Flip FSR »

Zijn ze al versleten dan?
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Versleten? Geen idee, maar loopt echt veel te stroef en blijkbaar is dit een issue op deze bike door de te dunne lagers in combinatie met de race face crank. Vandaar dat ik betere lagers wil.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door spaghetti_2 »

Het probleem van kleine lagers ga je wel nooit kunnen oplossen door van merk te veranderen. Dit is inherent aan het gebruik van een 30 mm as in een PF92 bracket. Mogelijks dat de afdichtigen beter zijn bij bv Hope, maar daarover kan ik me niet uitspreken. Heb jaren geleden zeer goede ervaringen gehad met een Hope BSA bracket, maar ik heb al lang geleerd voor geen enkel bracket nog mijn hand in het vuur te steken ;)
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door Serge R »

StevenVe schreef:Versleten? Geen idee, maar loopt echt veel te stroef en blijkbaar is dit een issue op deze bike door de te dunne lagers in combinatie met de race face crank. Vandaar dat ik betere lagers wil.
En als je de preloader een kwartslag lost?
StevenVe
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 03 nov 2014 13:37

Re: Scott Spark rc 900 Pro 2019 BB en lagers vervangen

Bericht door StevenVe »

Tja de c-bear lagers zijn besteld... zal dat van die preloader eens laten nakijken
Plaats reactie